صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۵ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶

تراشه کوانتومی که از طریق امواج صوتی اطلاعات را ذخیره می‌کند

دانشمندان تراشه کامپیوتری جدیدی را طراحی کرده‌اند که با استفاده از امواج صوتی، اطلاعات کوانتومی ذخیره و تبدیل می‌کند.
کد خبر : 214892

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل UPI، این دستگاه از یک تشدیدگر امواج صوتی برای ذخیره، انتقال و ترجمه اطلاعات کوانتومی در کیوبیت‌ها یا بیت‌های کوانتومی استفاده می‌کند. این روش جدید، ساده و کارآمد برای ذخیره اطلاعات کوانتومی می‌تواند تکنولوژی محاسبه کوانتومی را سرعت بخشد.


کیوبیت یک سیستم مکانیکی کوانتومی دو بخشی است یا سیستمی با دو حالت است؛ یک ذره که می‌تواند به طور هم‌زمان در دو حالت وجود داشته باشد. این پدیده «انطباق کوانتومی» نام دارد.


وقتی که یک حالت کوانتوم تحریک می‌شود، می‌توان آن تحریک را در حالت کوانتومی دیگر اندازه‌گیری کرد که امکان انتقال اطلاعات را ایجاد می‌کند.


این دستگاه جدید با استفاده از کیوبیت‌های آلومینیومی ابررسانا و تشدیدگر یاقوت کبود، که دارای دو آینه بازتابش‌گر موج، کار می‌کند.


یوین چو، استاد دانشگاه ییل، در این باره گفت:‌ «متوجه شدیم که حتی یک ذره کوانتومی صدا یا فونون، با حرکت بین این آینه‌ها می‌تواند برای مدت زمان زیادی زندگی کند. همچنین می‌توان با یک کیوبیت ابررسانا، که با استفاده از یک دیسک آلومینیوم نیترید روی سطح یاقوت کبود ساخته شده است، جفت شود که انرژی صوتی را به انرژی الکترومغناطیس و برعکس تبدیل می‌کند».


دانشمندان می‌توانند با تغییر حالت بین کیوبیت و تشدیدگر مکانیکی، اطلاعات کوانتومی را به راحتی دستکاری و اندازه‌گیری کنند.


چو در ادامه افزود:‌ «از تشدیدگرهای مکانیکی می‌توان برای ذخیره اطلاعات کوانتومی تولید شده توسط کیوبیت‌های ابررسانا به روشی جامع‌تر و قوی‌تر استفاده کرد. همچنین می‌توان از آنها برای اتصال مدارهای ابررسانا به انواع دیگر اشیای کوانتومی مانند نورهای مرئی یا مادون قرمز استفاده کرد. این دستگاه به ما اجازه می‌دهد که در مدارهایمان اطلاعات کوانتومی تولید کنیم و سپس این اطلاعات را با استفاده از نور به به مسافت‌های طولانی منتقل کنیم».


مترجم: هانا حیدری



انتهای پیام/

ارسال نظر