صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۴ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۶

پروتئین‌ها مانند مرورگرهای وب، افزونه دارند

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پروتئین‌های سلولی با استفاده از افزونه‌های مولکولی یکدیگر را شناسایی می‌کنند و باهم ارتباط برقرار می‌کنند. دانشمندان این افزونه‌های پروتئینی را با افزونه‌های مرورگرهای وب مقایسه می‌کنند.
کد خبر : 214406

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از UPI، مطالعات جدید درک بهتری از نحوه رشد و توسعه پروتئین‌ها برای انجام برخی وظایف خاص به ارمغان آورده است. بیشتر پروتئین‌ها تنها در کنار یک پروتئین کار می‌کنند یا باید با یک پروتئین دیگر ارتباط برقرار کنند تا وظایف آنها را انجام دهند. اما تاکنون دانشمندان مطمئن نبودند که چگونه پروتئین‌های مختلف در یک سلول، همدیگر را پیدا می‌کنند.


یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که پروتئین‌ها با استفاده از افزونه‌های خود، یکدیگر را شناسایی می‌کنند.


محققان این افزونه‌ها، تکه‌های کوچکی از مواد مولکولی که در قسمت خارجی مولکول پروتئین قرار گرفته، را با استفاده از مدل‌های کامپیوتری طراحی شده برای آنالیز رشد و توسعه تکاملی پروتئین‌های مرتبط کشف کردند.


پژوهشگران پروتئین‌ 15000 ژنوم باکتریایی را تجزیه و تحلیل کردند و پروتئین‌های مختلف را براساس توالی ژنتیکی آنها در گروه‌های متفاوت قرار دادند. این آنالیزها نشان داد که روی برخی از پروتئین‌ها ساختارهای میانجی وجود دارد و روی برخی دیگر هیچ ساختاری دیده نمی‌شود. دانشمندان متوجه شدند که افزونه‌ها می‌توانند تنوع عملکرد پروتئین‌ها را توضیح دهند.


تا به حال حدود 1000 ساختار پروتئینی پایه شناسایی شده است. این مطالعه نشان داد که پروتئین‌های سلولی تکامل می‌یابند و توانایی انجام هزاران وظیفه خاص را دارند.


دانشمندان تغییراتی در افزونه‌های مولکولی ایجاد کردند تا دریابند غیبت افزونه‌ها چه تاثیری بر کلونی‌های باکتریایی می‌گذارد. آنان دریافتند که حذف یکی از افزونه‌های خاص رشد «باسیلوس سابتیلیس» را مختل می‌کند.


دانشمندان امیدوارند با استفاده از نتایج این مطالعه بتوانند پرده از نحوه تعامل پروتئین‌ها با یکدیگر، ساخت و همچنین تکامل پروتئین‌ها بردارند.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر