صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۶

کشف حامل یک بیماری انگلی استوایی توسط دانشمندان

محققان توانستند حامل جدید بیماری شاگاس را پیدا کنند. «تایرا» یا «راسوی پیر صورت»، گونه‌ای راسو، میزبان و حامل انگل پروتئینی است که عامل این بیماری است.
کد خبر : 214405

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از upi، این بیماری انگلی گرمسیری و انگلی که عامل آن است، توسط ساس‌های بوسه‌زن منتقل می‌شود. در آمریکای جنوبی، ساس‌های بوسه‌زن، میمون‌ها، تنبل‌ها، جوجه تیغی‌ها، کوتیزها(گونه‌ای راکون مانند) را آلوده می‌کند. با این حال دانشمندان هنوز اطلاعات جدیدی از نحوه انتقل این بیماری ندارند.


شاگاس یا تریپانوزومیازیس آمریکایی، یک بیماری انگلی استوایی ناشی از پروتوزوآ است. راه اصلی انتقال این بیماری از راه نیش حشراتی به نام ساس بوسه‌زن است. علائم این بیماری در طول عفونت تغییر می‌کنند. در مرحله اول، علائم معمولاً بروز نمی‌کنند یا خفیف هستند و شامل این موارد می‌شوند: تب، غدد لنفاوی متورم، سردرد یا تورم در ناحیه گزش.


بعد از گذشت هشت الی 12 هفته، بیماران وارد مرحله مزمن بیماری شده و در 60 تا 70 درصد موارد علائم دیگری نمایان نمی‌شود. علائم این بیماری ۱۰ تا ۳۰ سال بعد از عفونت اولیه در ۳۰ تا ۴۰ درصد باقیمانده بروز می‌کند. این علائم شامل بزرگ‌شدن بطن در ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد است که منجر به نارسایی قلبی می‌شود. ممکن است بزرگ‌ شدن مری یا انبساط روده بزرگ در ۱۰ درصد افراد رخ دهد.


کریستیان ویاراچ، حشره‌شناس دانشگاه کالیفرنیا، در این باره گفت: «152 گونه مختلف از ساس بوسه‌زن وجود دارد اما اطلاعات زیادی از اکثر آنها در دست نداریم و حتی نمی‌دانستیم حیواناتی که از آنها تغذیه می‌کنند، می‌توانند به عنوان مخازن برای انگل‌ها عمل کنند. در کل، اطلاعات فعلی جزئی و پراکنده هستند».


وقتی که مدفوع ساس بوسه‌زن از طریق غشای مخاطی یا ضایعات پوستی وارد بدن می‌شود، حیوانات به این بیماری انگلی آلوده می‌شوند. این حشره بزرگ و خونخوار گرمسیری تمایل دارد شب‌ها تغذیه کند. این حشره خون‌آشام ترجیح می‌دهد که از اطراف دهان تغذیه کند، جایی که مویرگ‌های خونی‌ زیاد هستند و پوست نازک است.


وقتی که حیوان آلوده شود، تبدیل به میزبان یا یک مخزن برای انگل می‌شود. ساس‌های بوسه‌زن غیرآلوده نیز می‌توانند با تغذیه از حیوان حامل بیماری به این انگل آلوده شوند.


پیدا کردن گونه میزبان جدید در جنگل‌های آمریکای جنوبی کار راحتی نیست اما دانشمندان با آنالیز DNA کشف شده در خون ساس‌های بوسه‌زن موفق به شناسایی میزبان احتمالی شدند.


دانشمندان با بررسی DNA 24 نمونه از 64 ساس بوسه‌زن میزبان‌ها را شناسایی کردند. محققان امیدوارند با کمک سازمان بهداشت عمومی و مدیران حیات وحش شیوع بیماری شاگاس را کنترل کنند.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

برچسب ها: هانا حیدری
ارسال نظر