صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
تندگویان در گفت‌وگو با آنا:

پایتخت اداری بسازیم نه اینکه تهران را انتقال دهیم

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر عدم انتقال بخش اداری تهران به شهری دیگر، گفت: در عوض می‌توان بخش مشخصی از شهر را که دارای امکانات و زیرساخت است برای استقرار واحدهای اداری در نظر گرفت تا هم ترافیک کمتر شود و هم مردم بدانند وقتی کار دولتی دارند، باید به کجا مراجعه کنند.
کد خبر : 21428

محمد مهدی تندگویان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، با بیان این مطلب افزود: دولت اگر می‌خواهد اقدام اساسی برای رفع مشکلات تهران انجام دهد، باید بخش اداری آن را به مکانی مشخص در شهر یا به فاصله بسیار کم از آن انتقال دهد.


وی افزود: انتقال پایتخت اداری تهران به شهری دیگر با توجه به لزوم ایجاد زیرساخت‌ها، هزینه و زمان زیادی را می‌طلبد و در نهایت شهر دوم هم به پایتختی همانند تهران تبدیل می‌شود که دچار مسائل و مشکلات بسیاری است.


تندگویان در ادامه با بیان اینکه منطقه 22 تهران نمونه مناسبی برای ایجاد پایتخت اداری شهر است، افزود: این منطقه هنوز قابلیت این را دارد که به پایتخت اداری تبدیبل شود و از محل فروش ساختمان‌های اداری که در شهر وجود دارد، می‌توان جایگاهی جدید در این منطقه برای کل نهادهای دولتی ایجاد کرد.


عضو شورای شهر چهارم اضافه کرد: البته باید توجه داشت که ایجاد پایتخت اداری تجربه تازه‌ای نیست و مطالعات تطبیقی آن در بسیاری از کشورهای جهان به خصوص مالزی انجام شده است، به طوری که به فاصله بسیار کمی از پایتخت این کشور، پایتختی اداری ایجاد و کل سیستم اداری آن به این مکان منتقل شده است. یعنی بخش مسکونی از بخش اداری شهر کاملا مجزاست و در عین حال بار ترافیکی در منطقه نیز کاهش یافته و هزینه‌های ایجاد آن حداقل یک سوم انتقال پایتخت به شهر دیگری است.


به گزارش آنا، سال‌هاست که بروز مشکلات زیست‌محیطی در شهر تهران به ویژه آلودگی‌ صوتی و هوا باعث شده تا مسئولان به فکر انتقال پایتخت به شهری دیگر بیفتند، اما این طرح هرگز اجرایی نشده و کارشناسان نیز در این باره نظرهای متفاوتی دارند. عده‌ای معتقدند بخش اداری تهران باید به کلانشهر دیگری انتقال یابد و عده‌ دیگری نیز معتقدند اجرای چنین طرحی نه تنها بار مالی بسیاری را بر دوش دولت خواهد گذاشت و مشکلات تهران حل نمی‌شود؛ بلکه کلانشهر دوم را هم دچار مشکلات تهران می‌کند. این اختلاف نظرها باعث شده تا به امروز تصمیم جدی برای بخش اداری پایتخت گرفته نشود و انتقال آن در هاله‌ای از ابهام بماند.


انتهای پیام/

ارسال نظر