صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۲ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت:

تجارت آزاد جهانی گام‌های لرزان نمی‌‌خواهد/ فرآوری فروشی باید جایگزین خام‌فروشی شود

قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت گفت: اقتصاد مقاومتی باید در تولید صادرات‌گرای بخش‌خصوصی تقویت شود تا بازار ایران بتواند به سمت ایجاد تعرفه ترجیحی و آزاد حرکت کند.
کد خبر : 214028

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، محمدرضا مودودی قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت، ایران را کشوری جوان در امر صادرات دانست و گفت: در بیست سال گذشته،‌ نفت به‌عنوان تک‌محصول صادراتی و تنها ابزار درآمدزای ایران در بازارهای جهانی شناخته می‌شد اکنون پس از گذر از این دوران،‌ صادرات کالاهای غیرنفتی به سبد صادراتی کشور افزوده شده اما در مجموعه کالای صادراتی غیرنفتی،‌ همچنان کالاهایی مانند محصولات پتروشیمی که جزوی از فرآورده‌های محصولات نفتی به شمار می‌آیند در آمارهای صادراتی کشور خودنمایی می‌کنند.


وی ادامه داد: ورود کالاهای پتروشیمی به سبد محصولات صادراتی باعث افزایش 2هزاردرصدی صادرات شد، بنابراین جایگزین کالاهای فرآوری شده به‌جای کالاهای خام،‌ تجربه‌ای است که می‌تواند افزایش درآمدزایی و جهش صادراتی را برای ما به ارمغان آورد.


معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران، مشکلات سیاسی را مانند یک طناب بسته‌شده به‌پای اقتصاد دانست و افزود: شرایط تجاری ایران بسیار ویژه و حساس است چراکه سیاست تأثیر بسزایی را بر اقتصاد گذاشته و نگاه خصومت‌آمیز به بازارهای ایرانی را نمی‌شود کتمان کرد.


وی تصریح کرد:حتی برخی کشورها تمایلی به اعلام تراز تجاری با ایران پس از دوران نفتی ندارند.


مودودی، عدم توسعه‌یافتگی بخش‌خصوصی را مشابه معضلی بزرگ و اساسی تشبیه و تاکید کرد: بخش‌خصوصی باید به بلوغ حضور در بازارهای جهانی برسد زیرا بسیاری از مشکلات صادراتی بخش خصوصی نشات گرفته از کم‌کاری‌هایی از سوی این بخش است که شاید تعمدی نباشد؛ برای مثال باید بیان شود که شاید بیش از 30درصد صادرکنندگان نمونه کشور حتی برند خود را در بازارهای جهانی به ثبت نرسانده‌اند و حتی در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور پیدا نمی‌کنند تا سطح محصولات خود را در برابر دیگر محصول رقبا، کیفی سازی کنند.


قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت همچنین با اشاره به اینکه بازارهای منطقه‌ای ایران نیازمند تولیدکننده عمده و بزرگ است، خاطرنشان کرد: بسیاری از بازارها مانند روسیه و قطر قراردادهای سالانه و انبوهی را منعقد می‌کنند که متأسفانه هیچ‌کدام از اعضای بخش‌خصوصی نتوانستند پای این قراردادها بنشینند و حتی تجمیع هم نتوانست کاری را از پیش ببرد، بنابراین باید آینده صادرات را به‌گونه‌ای ترسیم کرد که بخش‌خصوصی بزرگی در کشور وجود داشته باشد که بتواند بازارهای مصرفی یک‌ساله را تأمین و پوشش دهد.


وی در پایان اظهار کرد:‌ اقتصاد باید مقاوم شود تا به سمت ایجاد تعرفه ترجیحی و آزاد حرکت کنیم زیرا تجارت آزاد با کشورهایی نظیر عراق و افغانستان که مزیتی در برابر اقتصاد ایران ندارند، به نفع اقتصاد ایران تمام نمی‌شود زیرا چیزی برای صادرات نداشته و به سمت تجارت آزاد با ایران حرکت نمی‌کنند، بنابراین باید با کشورهای بزرگ وارد عرصه رقابت شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر