صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۰ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۶

در آینده، جاده‌ها از ترافیک انرژی تولید می‌کنند

تلاش برای یک اقتصاد زیست محیطی نیاز به منابع انرژی غیرمحتمل دارد و چه منبعی برای تولید انرژی غیر محتمل‌تر از ترافیک.
کد خبر : 213755

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از UPI، محققان در دانشگاه لنکستر انگلستان در حال توسعه موادی هستند که می‌تواند در آسفالت ترکیب شود و ارتعاشات لرزان وسایل نقلیه گذری را به انرژی برق قابل استفاده تبدیل کند.


سرامیک‌های «پزوالکتریک» که توسط مهندسین توسعه داده شده است، در شرایط ترافیک معمولی، تقریبا 200 تا 300 خودرو بر ساعت می‌شود، قادر به تولید بیش از یک مگاوات بر ساعت برق است.


الکتریسیته ذخیره شده می‌تواند برای تامین انرژی چراغ‌های خیابان استفاده شود که با این کار در پول مالیات‌ صرفه‌جویی می‌شود.


محمد سعفی، استاد دانشگاه لنکستر، در این باره می‌گوید: «در حال توسعه مواد جدیدی برای استفاده از اثر پزوالکتریک هستیم که در آن خودروهای گذری باعث ایجاد فشار روی سطح جاده و منجر به تولید ولتاژ می‌شوند. این مواد باید دارای مقاومت بالایی باشند و بتوانند تعادل مناسبی میان هزینه و انرژی تولیدی فراهم کنند».


صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در جاده‌ها و دیگر پروژه‌های زیربنایی مورد استفاده قرار گیرد.


سعفی در ادامه افزود: «سیستمی که در حال توسعه آن هستیم می‌تواند انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند تا به چیزهایی مانند چراغ خیابان‌ها، چراغ راهنما و محل شارژ خودروهای برقی قدرت‌رسانی کند. همچنین می‌توان از این سیستم برای ارائه سایر مزایای هوشمند خیابانی مانند نظارت حجمی ترافیک استفاده کرد».


دانشمندان در دانشگاه لنکستر با همکاری مهندسین و متخصصین مواد ار سراسر اروپا در حال کار روی این پروژه هستند. اتحادیه اروپا نیز سرمایه‌گذار این مطالعه است.


مترجم: هانا حیدری



انتهای پیام/

ارسال نظر