صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۵ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۶

پیام رئیس سازمان سما به مناسبت آغاز سال تحصیلی

دکتر سیداحمد زرهانی، رئیس سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی در پیامی آغاز سال تحصیلی جدید را تبریک گفت.
کد خبر : 213415

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در متن پیام زرهانی‌ آمده است:


«مهر امسال سرشار از عطر حماسه حسینی و مزین به آرمان‌های بلند شهدای کربلاست. بهار تعلیم و تربیت اسلامی با تکریم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و تعظیم شعائر دینی آغاز می‌شود و در همین مطلع خاطره هشت سال جهاد رزمندگان اسلامی در دل‌ها احیاء می‌گردد. ضمن قدردانی از مجاهدت‌های علمی و آموزشی و تربیتی همکاران گرامی در طول سال تحصیلی گذشته، توجه سمائیان عزیز را به نکات ذیل در سال تحصیلی 97-96 معطوف می‌دارم:


آموختن یک مهارت و حرفه به هر دانش‌آموز و دانشجو به‌عنوان راهبرد آموزشی و فرهنگی در صدر برنامه‌های مدارس و آموزشکده‌های سما قرار گیرد و از استادکاران و هنرمندان و صاحبان صنایع برای همکاری دعوت به عمل آید. باید همه با هم «گفتمان مهارت‌آموزی» را در سما نهادینه کنیم.


با کمک مدیران محترم از عملکرد آموزشکده‌ها و مدارس سما طبق بخشنامه صادره ارزشیابی شود و از چهره‌های برتر به وجه مطلوب تجلیل گردد.


تعلیم مهارت‌های زندگی و تقویت هویت دینی و ملی و شناخت و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان و جوانان مورد عنایت واقع شود.


راه‌کارهای تحول‌آفرینی که از متن سند تحول بنیادی آموزش و پرورش ازسوی سازمان سما استخراج شده است در مدارس سما مورد بهره برداری قرار گیرد.


تامین مشارکت اولیا و دانش‌آموزان، دانشجویان و معلمان و استادان پشتوانه‌ای برای تحقق اهداف تربیتی و آموزشی است که باید به‌طور مستمر در دستور کار مدارس و آموزشکده‌ها قرار گیرد.


اجرای طرح‌های کاربنیان در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و سوق‌دادن جوانان به سمت تولید و اشتغال و اجرای مفاد تفاهم‌نامه سازمان سما با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با جدیت پی‌گیری شود.


اقامه نماز جماعت، آموزش قرآن مجید و گرامیداشت ایام‌الله و تجلیل از مدافعان حرم و ایجاد فرهنگ اعتزاز به انقلاب اسلامی در نسل نو و ترویج ارزش‌های دینی و انقلابی در مدارس و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما با مشارکت فعال دانش‌آموزان و دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی از جایگاه برجسته‌ای برخوردار شود.


مشاوره تربیتی با دانش‌آموزان و دانشجویان و کمک به حل معضلات فکری و رفتاری و توجه به بهداشت و سلامت جسمی و روانی و ایجاد فضای همدلی و مفاهمه و آموزش نحوه استفاده معقول از فضای مجازی و توسعه فعالیت‌های تربیت بدنی و هنری و پرورش قوه خلاقیت در آینده‌سازان در برنامه‌های آموزشی و فعالیت‌های فوق برنامه منظور شود.


ترویج فضایل اخلاقی از قبیل «جوانمردی، راستگویی، پاک‌دستی، میهن‌دوستی، خداترسی، صبر و استقامت، کمک به همنوع، دستگیری از مستمندان، دفاع از حق، روحیه جهادی، ولایت‌پذیری و استکبارستیزی، حسن معاشرت، احترام به معلمان و پدران و مادران، مسؤولیت‌پذیری، تعاون، عدالت‌خواهی، مردم‌داری و تقبیح رذائل اخلاقی از قبیل بدعهدی، یأس، ناامیدی و دروغگویی، گرایش به خرافات، ریاکاری، تزلزل و ناپایداری، تکروی و خودخواهی، بی‌احترامی به بزرگان، قانون‌شکنی، سستی در انجام واجبات، زورگویی و شرارت، بدگمانی و غیبت، تنبلی و بی‌مبالاتی، همنشینی با افراد نالایق، ظلم‌پذیری و ستمگری» به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در برنامه‌های آموزشی و ورزشی و فرهنگی و هنری و تربیتی به‌وسیله معلمان و مربیان و استادان مد نظر قرار گیرد و در آینده‌سازان انقلاب اسلامی جاذبه و دافعه نسبت به ارزش‌ها و ضدارزش‌ها ایجاد گردد.


آموختن شیوه استدلال و تعقلی‌کردن آموزش و تقویت شمّ علت‌یابی و اتکاء کمتر به تراکم محفوظات و توأم‌کردن آموزش‌های نظری و عملی و برقراری ارتباط سازنده با خانواده و جامعه و عنایت به رشد اجتماعی و رشد عقلی دانش‌آموزان و دانشجویان در متن برنامه آموزشی و تربیتی مدارس و آموزشکده‌های سما لحاظ گردد.


ایمنی فضاهای ورزشی، آموزشی، کارگاه‌ها، آزمایشگاه، اردوگاه‌ها و مراکز فرهنگی و تربیتی مورد عنایت واقع شود و اصول و موازین آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی رعایت گردد.


حق‌التدریس برخی از معلمان مدارس سما کم است. علت این کاستی وجود برخی از نارسایی‌ها در گردش کار همان مدارس است. یعنی درآمد کافی ندارند و باید با قناعت روزگار بگذرانند اگرچه استحقاق و استعداد تحول‌پذیری دارند و می‌توانند کارنامه درخشان‌تری به ارمغان آورند. از مسؤولان و مدیران مدارس سما توقع دارد 67 راه‌کار پیشنهادی سازمان سما را برای تحول‌آفرینی در مدارس سما بادقت مطالعه و اجرا کنند و مدارس زیان‌ده و یا کم‌بازده را با برنامه‌های متنوع و نیروی انسانی کارآمد ارتقاء دهند و نظر مردم را جلب کنند. تعدادی از مدارس این راه‌کارها را جدی گرفته‌اند و موقعیت‌های بهتری پیدا کرده‌اند. رخوت و رکود باید از میان برود و تحول و تکامل و اثرگذاری در مدارس سما موج بزند. در این‌صورت مدرسه قدرتمند می‌شود و حق‌الزحمه بالاتری پرداخت می‌کند. همه باهم باید به سمت تحول در سبک مدرسه‌داری و اوج‌گیری در فضای تعلیم و تربیت اسلامی و کارآفرینی و مهارت‌آموزی حرکت کنیم آینده ما بهتر از امروز است.


برای دانشجویان، دانش‌آموزان و همکاران دانشگاهی و سمایی سالی سرشار از موفقیت و عزت را از درگاه خداوند حکیم خواستارم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر