صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶

وزیر راه و شهرسازی: مقابل شهرفروشی می‌ایستیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱۹ میلیون نفر بد مسکن داریم و ادامه راه گذشتگان در واقع خواسته سوداگران شهری است.
کد خبر : 212932

به گزارش گروه اقتصادی آنا از خبرگزاری صدا و سیما، عباس آخوندی در مراسم تکریم حناچی و معارفه معاون جدید شهرسازی و معماری گفت: در مفهوم شهر دچار سرگشتگی هستیم و مفهوم شهر به معنای انضباط قانون حق مداری را از دست داده ایم و شهری که عرصه تاخت و تاز سوداگران بود و انان تصمیم می گرفتند کجا و چه بسازند ؛ کیفیت ندارد. وقتی نظام شهرنشینی از قاعده خارج می شود با یک تصمیم دولتی به قاعده خودش باز نمی گردد.


وی ادامه داد: انچه ما در حال حاضر می بینیم فرسودگی شهرها از درون و حاشیه نشینی و بی انضباطی از برون است، 15 میلیون نفر در تهران و پیرامون آن زندگی
می کنند که 25 درصد جمعیت شهری ایران است.


آخوندی تاکید کرد: راه ناپیموده بسیاری را در پیش داریم، وضع شهرسازی در ایران بسیار آشفته است و تا رسیدن به مرحله ای که قابل قبول باشد کار بسیار سختی است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در تهران 500 هزار خانه خالی داریم و از طرف دیگر عده ای در فلاکت زندگی می کنند، در کشور نیز 19 میلیون نفر مسکن بدی دارند. آیا این عدم تعادل را می توان با دستور برطرف کرد؟ رسیدن به اجماع برای شهرنشینی و یک فهم کار سختی است.


وی تاکید کرد: اگر فکر می کنید رشد و توسعه به مفهوم ادامه شهرفروشی است من نمی خواهم عضوی از این روند باشم تا شهر بفروشم و ساختمان سازی در ایران توسعه داشته باشد.


اخوندی تصریح کرد: ظرفیت جمعیت پذیری تهران بالای 11 میلیون نفر است و قرار بود براساس طرح جامع 8.7 نفر زندگی کنند که هنوز تمام فشار این است این روند ادامه پیداکند.


وزر راه و شهرسازی گفت: شهر باید نشانی از ایران داشته باشد هزاران میلیارد تومان هزینه شهر پرندو پردیس شددر اینها چه نشانی از ایران می بینید؟آخر کار می توانیم بگوییم در ناکجاآباد زندگی می کنیم. واقعا راه سختی را در پیش داریم و برگشتن به مفهوم ایران در کشور به معضل تبدیل شده است.


وی با انتقاد از برخی عملکردهای شهری تهران اظهار کرد: اگر آقای نجفی (شهردار تهران) دو میلیون نفر به جمعیت پذیری تهران اضافه کند باید بگوید عملکرد خوبی داشته است.


آخوندی با بیان اینکه ساختن خانه در بیابان مسئله حاشیه نشینی را حل نمی کند، اظهار کرد: صحبت کردن ها بسیار پرهزینه است دو بار استیضاح شده ام و هیچ برایم مهم نیست. وقتی در مقابل سودداگران شهری می ایستید این بی هزینه نیست. فکر می کنم آخر کار آمده ایم هزینه بدهیم و اگر نمی خواستیم می رفتیم همان زندگی دانشگاهی را ادامه می دادیم.


وی گفت: باید اینقدر با هم گفت وگو کنیم تا ببینیم آینده شهرنشینی کشور چیست. افرادی که شهرنشینی را به این وضعیت رساندند اکثرا از معماری اسلامی ایرانی حرف می زدند اما آخر کار در کشور بیغوله ساختند.


آخوندی با اشاره به اینکه 24 میلیون خانوار و 27 میلیون خانه در کشور داریم گفت: واقعا وضع مسکن مردم خوب نیست.


انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر راه
ارسال نظر