صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۴ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶

رشد 23.3 درصدی نقدینگی در کشور/ افزایش 20.9 درصدی بدهیهای خارجی دولت

میزان نقدینگی در کشور بر اساس آمارهای بانک مرکزی در تیرماه سال 96 در مقایسه با تیرماه سال گذشته،‌23.3 درصد رشد را نشان می‌دهد.
کد خبر : 212923

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا،‌ میزان نقدینگی در کشور در تیرماه امسال به 13337.4 هزار میلیارد ریال رسید و این در حالی است که نقدینگی تیرماه سال پیش،‌10818.8 هزار میلیارد ریال بوده است که از رشد 23.3 درصدی حکایت دارد.


در همین بازه زمانی نیز پول 14.4 درصد و شبه پول نیز 24.6 درصد افزایش پیدا کرده است.


بخش دولتی در تیرماه سال گذشته 622.7هزار میلیارد ریال بدهی داشت که این رقم با کاهشی معادل 0.3 درصد در سال جاری به 620.8 هزار میلیارد ریال رسید.


از سوی دیگر این آمارها حکایت از آن دارد که درآمدهای دولت در مقایسه با سال گذشته کاهشی 5.7 درصدی داشته است. درآمدهای دولت در تیرماه سال 95 بیش از 397 هزار میلیارد ریال بود اما این رقم در تیرماه امسال به 374 هزار میلیارد تومان رسیده است که کاهش 5.7 درصدی را نشان می دهد.


با این حال کاهش این درآمد ها بیشتر شامل فروش دارایی ها سرمایه ای می‌شود زیرا در مجموع درآمدهای مالیاتی تغییری دیده نمی شود.


البته در بخش‌های مختلف مالیاتی نوساناتی وجود داشته است. به طورمثال در بخش مالیات اشخاص حقوقی،‌ کاهش 9.1 درصدی را شاهدیم. مالیات مستقیم نیز با افت 3.8 درصدی همراه بوده است. با این حال بخش‌های دیگر مانند مالیات بر درآمد و مالیات غیر مستقیم به ترتیب 6.8 و 4.8 درصد افزایش را نشان می‌دهد و همین افزایش،‌ کاهش درآمدهای مالیاتی در سایر بخش ها را جبران کرده است.


نکته مهم این است که بیشترین افزایش در بخش مالیات مربوط به مالیات بر درآمد است و مانند سال‌های گذشته این حقوق بگیران هستند که خوش حسابترین مودیان مالیاتی به شمار می آیند.


از سوی دیگر،‌ بدهی‌های خارجی دولت نیز افزایشی 20.9 درصدی را به ثبت رسانده است.


دولت در تیر سال گذشته، در مجموع 7542 میلیون دلار بدهی خارجی داشته که این رقم در چهارمین ماه امسال به 9122 میلیون دلار رسیده است. در این بین بدهی‌های کوتاه مدت دولت از 2336 میلیون دلار به 3303 میلیون دلار افزایش پیدا کرده و بدهی‌های میان مدت وبلند مدت نیز از 5206 میلیون دلار به 5819 میلیون دلار رسیده است.


گشایش فاینانس‌های جدید و تامین اعتبار برای طرح‌های مختلف یکی از عمده ترین دلایل افزایش بدهی های خارجی دولت به شمار می رود.


انتهای پیام/

ارسال نظر