نباید طرح حذف قیمت کالا شکست بخورد
به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق اصناف ایران، محمدآقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران گفت: حذف برچسب قیمت به معنی بی قیمت بودن کالا نیست، بلکه براساس قانون، فروشندگان و خردهفروشان موظف به نصب برچسب درج قیمت روی کالا هستند و این برچسب روی کالا بر اساس فاکتور فروش کارخانه و همچنین سود قانونی صنف مربوطه اعمال میشود.
وی در عین حال اضافه کرد: موفقیت اجرای طرح حذف برچسب قیمت کالا در صورتی است که قیمت این کالا پس از اجرای طرح از قیمت فعلی بازار کمتر شود و مردم شاهد ارزان تر شدن بهای کالاها باشند؛ اگر این اتفاق نیفتد و یا قیمتها افزایش یابد، طرح شکست میخورد.
آقاطاهر ادامه داد: با وجود مخالفت هایی که از دوسال پیش با اجرای این طرح می شد؛ با بررسی و پژوهش های کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر می توان اطمینان داشت که این طرح به طور جامع قابل اجرا است.
وی اظهار کرد: این طرح به منظور تنظیم بازار و با هدف رقابت بیشتر واحدهای صنفی در بالابردن کیفیت و کمیت کالا در راستای افزایش قدرت انتخاب خرید مصرف کننده اعلام شده است.
آقاطاهر گفت: وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه ای سه قلم کالا رابه صورت آزمایشی مشمول این طرح کرد وبا روی کارآمدن محمد شریعتمداری به عنوان وزیر جدید صنعت، دایره محصولاتی که شامل درج قیمت نمیشوند، وسیع تر شد.
طرح حذف برچسب قیمت با هدف تنظیم بازار اقلام مختلف از اول مهر ماه آینده اجرایی می شود. براساس دو دستورالعمل متوالی وزارت صنعت در دولت یازدهم و دوازدهم، شیرینی و شکلات، چیپس و اسنک، محصولات سلولزی و بهداشتی، کنسرو، کمپوت، سس، ترشی، شور، مربا و عسل بستهبندی از الزام درج قیمت مصرفکننده توسط کارخانه های تولیدی معاف شده اند اما فروشندگان واحدهای صنفی باید قیمت کالا را به صورت برچسب یا اتیکتهای مشخص در دید خریداران قرار دهند.
انتهای پیام/