صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در هفدهمین روز جشنوارۀ ملی موسیقی جوان مطرح شد

علی‌اکبر شکارچی: شرکت‌کنندگان کم سن‌تر، شگفت‌زده‌ام کردند

در هفدهمین روز جشنواره در بخش موسیقی نواحی ایران، موسیقی لُرستان ، شرکت‌کنندگان در بخش کمانچه، سُرنا، دُهُل و تمبک در مقابل هیئت داوران استادان علی‌اکبر شکارچی، فرج علیپور و رضا پرویززاده به رقابت با یکدیگر پرداختند.
کد خبر : 212638

به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، رضا پرویززاده در خصوص کیفیت اجرایی سه ردۀ سنی گفت: در بخش کمانچه، گروه سنی الف نسبت به دیگر گروه‌ها بهتر بود. از گروه سنی ج انتظار بیشتری داشتم و انتظار می‌رود تعدادشان بیشتر از این باشد. دو شرکت‌کننده برای ساز سُرنا داشتیم. یکی از شرکت‌کنندگان بسیار خوب بود، چه از نظر تکنیک و چه از نظر موزیکالیته.


او در خصوص بخش آواز گفت: برای بخش موسیقی لری شرکت‌کننده آواز نداشتیم. آواز نخستین نقطه‌ای است که در هر منطقه تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بسیاری امروزه به سمت موسیقی پاپ گرایش پیدا می‌کنند، شاید علت این باشد. علاقه دارند که کار جدیدی انجام دهند و برای همین از حوزۀ موسیقی نواحی خارج می‌شوند.


این داور به شرکت‌کنندگان توصیه کرد: استادان باتجربه در منطقه حضور دارند و منابع ضبط‌شدۀ غنی نیز وجود دارد. کسی که علاقه‌مند باشد می‌تواند از آنها استفاده کند.


وی در خاتمه گفت: بهترین کار حفظ ارتباط با استادان است. می‌توانند به صورت حضوری از وجودشان بهره ببرند و یا از آثار موجود استفاده کنند. باید بیشتر تجربه کسب کنند و از منابع صوتی به‌خوبی بهره ببرند.



در دوره‌هایی موسیقی‌های اقوام مهم محسوب نمی‌شد


علی‌اکبر شکارچی دربارۀ کیفیت اجراهای سه گروه سنی توضیح داد: بسیار خوشحال‌کننده است که گروه الف در ساز کمانچه و سُرنا عالی ظاهر شدند. زیبانوازی آنها از گروه سنی ج بهتر بود. مانند فردی که سال‌ها نوازنده بوده می‌نواختند. هرچه به گروه سنی ب و ج نزدیک‌تر می‌شویم به جز چند نفری که استثنا هستند، کیفیت کاهش پیدا می‌کند. این امر به طور حتم علت‌هایی دارد. اما شرکت‌کنندگان کم سن‌تر، شگفت‌زده‌ام کردند. آنها به بلوغ سنی بالای نوازندگی رسیده‌اند. یک دختر لری در گروه سنی ب به زیبایی کمانچه‌نوازی کرد.


او دربارۀ نقاط ضعف موجود ادامه داد: کمتر روی صحنه حاضر شده‌اند و یا اصلاً تجربه اجرای صحنه‌ای ندارند. شرایط برای‌شان فراهم نیست. همچنین چون خودشان و خانواده‌هایشان دورنمایی خوبی نمی‌بینند و فکر می‌کنند اگر هنر شغل‌شان باشد، آیندۀ خوبی نخواهند داشت، در نتیجه کمتر به شرکت در جشنواره تمایل پیدا می‌کنند. در سنین کم می‌بینیم که بسیار پرانگیزه هستند اما وقتی سنین بالاتر را بررسی می‌کنیم پژمرده‌تر شده‌اند.


وی ادامه داد: با بالاتر رفتن ترس از شکست برای‌شان به وجود می‌آید. کسانی که بسیار توانا هستند نیز خودشان را در حد شرکت در جشنواره نمی‌بینند. مهم‌ترین دلیل شاید این باشد که با شرکت در جشنواره جایگاهی که برای خود متصور هستند، تغییر کند.


شکارچی در پایان گفت: در دوره‌هایی موسیقی‌های اقوام مهم محسوب نمی‌شد اما امروزه به این مردم و موسیقی‌شان توجه می‌شود. جامعه‌ای که موسیقی اقوام خود را نشناسد از رشد و تعالی باز می‌ماند. امروز که فرصت بیان این موسیقی پدید آمده باید در جهت پیشرفت گام برداشت. امیدوارم این مسیر هر روز هموارتر شود. شرکت‌کنندگان خانم ما از لرستان بسیار کم هستند. باید بررسی شود چه عوامل ضدّ فرهنگی وجود دارد که رشد فرهنگ را تا این اندازه کُند می‌کند.



باید تا سن‌شان کم است تشویق شوند


فرج علیپور آثار اجرایی این جشنواره را چنین ارزیابی کرد: بیشتر شرکت‌کنندگان در بخشی می‌نوازند که قدرتمند هستند، نه در بخشی که از آنها خواسته شده است. در آینده به آنها گفته می‌شود که چه باید اجرا کنند و برای جشنوارۀ سال‌های بعد رپرتوار مشخص می‌شود.


وی در ادامه گفت: کمانچه ساز سختی است و در لرستان نسبت به استان‌های دیگر با کیفیت خوبی نواخته می‌شود. در استان‌های دیگر نوازندۀ کمانچه کمتری داریم. کسانی که سن بالاتری دارند باید نسبت به افرادی که سن کمتری دارند، بهتر بنوازند. معمولاً این افراد خودشان نواختن کمانچه را آموخته‌اند.


وی افزود: در سن پایین یادگیری به‌خوبی انجام می‌شود، هرچه سن بالاتر برود به خاطر مشغله‌های ذهنی یادگیری کمتر می‌شود. باید تا سن‌شان کم است تشویق شوند و تحت آموزش قرار بگیرند تا ما در آینده نوازندگان خوبی داشته باشیم.



علیپور خاطرنشان کرد: نوازندگی در حال حاضر برای این افراد یک کار دلی است و به عنوان منبع درآمد حساب نمی‌شود به آن نگاه کرد. با وجود تمامی این مسائل تعداد علاقه‌مندان بیشتر شده است و به هر نحوی تلاش می‌کنند.


این موزیسین موسیقی نواحی، موسیقی لرستان را در مسیر پیشرفت دانست و اشاره نمود: امروزه موزیسین‌های جوان بیشتر تلاش می‌کنند، اما به‌هیچ‌وجه حمایت نمی‌شوند‌. فقط مردم حامی آنها هستند. با وجود سختی مجوز گرفتن‌ها و بسیاری از ممیزی‌ها باز هم کنسرت خود را برگزار می‌کنند.


یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 تا 26 شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر