صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۳
متخصص بیماری‌های دهان و دندان پاسخ داد؛

آیا پاک کردن زبان تاثیری بر بوی بد دهان دارد؟

یک متخصص بیماری‌های دهان و دندان عنوان کرد: به تمام افراد توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز بوی بد دهان به جز مواردی که مربوط به بزرگ شدن لوزه است از «زبان پاک کن» استفاده کنند.
کد خبر : 2124

دکتر سید احمد قائم مقامی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار سرویس پزشکی خبرگزاری آنا گفت: بوی بد دهان علل مختلفی از قبیل پوسیدگی دندان، دندان شکسته، تورم لثه‌ها، کم آبی و خشکی دهان، بزرگ شدن لوزه، استرس و ... دارد. برخی افراد به دلیل ابتلا مکرر به سرماخوردگی، گلو درد و بیماری‌های عفونی دچار تورم لثه و بوی بد دهان می‌شوند که این افراد باید به متخصص گوش، حلق و بینی برای برطرف کردن بیماری خود مراجعه کنند.


وی با بیان اینکه خشکی دهان یکی از مهم‌ترین علت بوی بد دهان است عنوان کرد: به طور کلی تمام افراد باید روزانه 5 تا 6 لیوان آب مصرف کنند تا دچار خشکی دهان نشوند. مصرف آب به مقدار کم و یا مصرف برخی داروها موجب خشکی دهان می‌شوند که در نتیجه فرد دچار بوی بد دهان می‌شود.


این متخصص بیماری‌های دهان و دندان در ادامه افزود: برخی افراد در هنگام بیدار شدن از خواب احساس تلخی و خلط در گلوی خود را دارند که این مساله موجب خشکی دهان و بوی بد دهان می‌شود که به این افراد توصیه می‌شود پس از شست‌وشوی دندان‌ها مقداری ماست را به مدت 3 تا 4 دقیقه بر روی زبان خود بگذارند سپس به کمک زبان پاک کن، قاشق پلاستیکی و یا مسواک نرم ماست را به آرامی بر روی زبان بکشند، این عمل علاوه بر شست‌و‌شوی پرزهای زبان موجب رفع بوی بد دهان می‌شود.


قائم مقامی در ادامه افزود: برخی بیماران سرطانی به دلیل انجام رادیوتراپی و شیمی‌درمانی و همچنین افراد مسن به دلیل مصرف برخی داروها موجب خشکی دهان و در نتیجه بوی بد دهان می‌شوند که به این افراد توصیه می‌شود برای مرطوب نگه داشتن دهان از بزاق مصنوعی استفاده کنند.


این متخصص بیماری‌های دهان و دندان در پایان خاطرنشان کرد: روی زبان پوشیده از پرزهایی از جنس کراتین است که در شرایط خاصی این پرزها بلند می‌شوند و موجب می‌شود زمانی که فرد غذا مصرف می‌کند در لا به لای این پرزها باقی بماند و بوی بد دهان را ایجاد کند بنابراین به تمام افراد توصیه می‌شود صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب و شست‌وشوی دندان‌ها از زبان پاک استفاده کنند که این مساله موجب ریزش این موهای بلند می‌شود.




انتهای پیام/

برچسب ها: بوی بد دهان دندان
ارسال نظر