صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۴ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا مطرح کرد؛

ضرورت تقویت امدادونجات هوایی و پایگاه‌های اورژانس/ لزوم اعمال مجازات‌های سختگیرانه‌تر برای رانندگان پرخطر

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی بر افزایش اورژانس هوایی و زمینی به منظور کمک به مصدومان سوانح رانندگی تاکید کرد.
کد خبر : 212113

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از پایگاه خبری پلیس، سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در نشست با دادستان کل کشور درباره حوادث رانندگی، اظهار کرد: تعداد جان‌باختگان از 27 هزار و 700 نفر در 84 به 16 هزار نفر تا پایان سال 95 کاهش پیدا کرد.


وی با بیان اینکه در سال 84 با هفت میلیون و 600 هزار خودرو مواجه بودیم که تعداد خودروها در پایان سال 95 به 19 و نیم میلیون دستگاه رسید، گفت: همچنین تعداد موتور سیکلت‌ها از 4 میلیون در سال 84 به 11میلیون و 500 هزار دستگاه در سال 95 افزایش یافت و در مجموع سال 95، 31 میلیون وسیله نقلیه تردد می‌کردند.


مهری تعداد دارندگان گواهینامه را بیش از 27 میلیون نفر عنوان و بیان کرد: در سال 95 ، حدود دو میلیون و 100 هزار وسیله نقلیه نو شماره گذاری شد و امسال هم بیش از 600 هزار دستگاه وسیله نقلیه افزوده شده است.


وی درباره آمار جان‌باختگان ناشی از تصادفات اتوبوس‌ها در درون و برون شهرها، گفت: در سال 92 ، 11 نفر در درون شهرها و 196 نفر در خارج از شهرها، در سال 93، 6 نفر در درون شهرها و 101 نفر در برون شهرها، در سال 94 ، هفت نفر در درون شهرها و 179 نفر در برون شهرها و در سال 95 ، 9 نفر در درون شهرها و 163 نفر در برون شهرها در سوانح رانندگی جان باختند؛ در چهارماهه نخست امسال، دو نفر در درون شهرها و 42 نفر در خارج از شهرها، در تصادف رانندگی جان خود را از دست دادند؛ در مجموع از سال 92 تا چهار ماه نخست امسال، 718 نفر در تصادفات درون و برون شهری اتوبوس ها جان باختند.


وی گفت: در چهار ماهه نخست امسال، مجموع جان‌باختگان تصادفات رانندگی اعم از سواری، وانت و... 5 هزار و 371 نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 52 نفر کاهش داشته است.


رئیس پلیس راهور ناجا به نصب تجهیزات الکترونیکی و دوربین‌ها طی سال‌های اخیر اشاره و بیان کرد: قرار است تا پایان سال آینده 1800 دستگاه دوربین ثبت تخلف در جاده‌ها نصب شود که تاکنون 1200 دستگاه نصب شده که همه اینها به 34 هزار کیلومتر جاده اختصاص می‌یابد.


این مقام ارشد پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه 217 هزار کیلومتر جاده برون شهری و نیز 450 هزار کیلومتر جاده درون شهری وجود دارد، گفت: تمامی جاده‌های کشور باید به سامانه‌های ثبت تخلف مجهز شوند تا از این طریق بتوانیم رفتار رانندگان را کنترل کنیم.


به گفته مهری، بیش از 95 درصد حمل و نقل کشور ما زمینی است و از سوی دیگر حمل و نقل ریلی در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها بسیار کمتر است.


وی با اشاره به مقایسه تلفات رانندگی ایران با کشورهای آسیایی و دیگر نقاط جهان، افزود: در آسیا به ازای 10 هزار وسیله نقلیه در سال 10 نفر کشته می شوند که این عدد در کشور ما در سال 84 معادل 32 نفر بود که در پایان سال 95 به 5 نفر کاهش یافت. درحالی که میانگین جهانی 7/7 نفر است و در آمریکا 7/ 2 نفر است.


مهری افزود: استفاده از وسیله نقلیه شخصی در کشورهای اروپایی بسیار کم است و مردم بیشتر از حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی استفاده می کنند.


رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به 3400 نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور بر ارتقاء ایمنی جاده‌ها و نیز اعمال مجازات‌های سختگیرانه تر برای رانندگان پرخطر تاکید کرد.


وی در پاسخ به سوال دادستان کل کشور مبنی بر اینکه آیا در کشورهای دیگر برای رانندگان وسیله نقلیه عمومی، کنترل‌ها و نظارت‌های بیشتری صورت می‌گیرد، افزود: آموزش رانندگان بخش حمل و نقل عمومی در برخی از این کشورها بسیار ویژه است به گونه‌ای که نمرات منفی برای رانندگان حمل و نقل عمومی در مقایسه با رانندگان خودروهای شخصی بیشتر است؛ در برخی کشورها اگر راننده ای در تصادفی موجب قتل شود شش ماه زندانی و تا 20 هزار دلار نیز جریمه می‌شوند که این نشان می‌دهد که قوانین و مقررات دنیا سختگیرانه است.


رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در کشور ما کسانی که از مواد افیونی و الکلی استفاده می‌کنند تا 6 ماه حق رانندگی ندارند و به مراجع قضائی نیز معرفی می‌شوند.


به گفته وی، در کشورهای دیگر که مصرف مواد الکلی منعی ندارد اگر راننده در صندلی جلو همراه داشته باشد حتما با او برخورد می‌شود که این نشان می‌دهد برای کنترل رفتار راننده در دنیا مقررات سختگیرانه وضع می‌شود.


مهری افزود: سال گذشته فرمانده ناجا در پیشنهادی به رئیس جمهور درخواست تشکیل ستاد راهبردی برای رسیدگی به تصادفات و جان باختگان را داد که ظاهراً در قالب لایحه ای از سوی وزرای راه و شهرسازی کشور به مجلس ارائه شده است.


وی گفت: هدف از این اقدام این است که در بحث مدیریت سوانح رانندگی در کشور به جز اقدامات کمیسیون ایمنی راه و شورای عالی هماهنگی از ظرفیت سایر اعضای هیات دولت هم استفاده شود.


رئیس پلیس راهور ناجا بر نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در سطح کشور تاکید و تصریح کرد: هم اکنون 51 هزار اتوبوس در سطح کشور وجود دارد که حدود 18 هزار اتوبوس در حوزه راه فعال هستند و بقیه در داخل شهر و روستا تردد می‌کنند که تعدادی از این اتوبوس‌ها فرسوده‌اند؛ هم اکنون 40 درصد اتوبوس‌های موجود تهران فرسوده است.


مهری در بخش دیگری از سخنانش به افزایش خواب آلودگی در برخی محورها در استان‌های سمنان، خراسان رضوی، اصفهان، یزد و کرمان به سبب جاده‌های کویری اشاره کرد و گفت: باید مناطق استراحتگاهی در این جاده‌ها افزایش پیدا کند.


این مقام ارشد پلیس راهور ناجا بر افزایش اورژانس هوایی و زمینی و نیز مجهز شدن هرچه بیشتر تجهیزات پلیس تأکید کرد و گفت: در چند سال آینده تعداد خودروها به حدود 30 تا 40 میلیون می‌رسد که باید اقبال به هم حمل و نقل عمومی نیز بیشتر شود.


مهری درباره علت تصادفات در 18 روز ابتدایی شهریور امسال، گفت: عمده تصادفات جاده‌های برون شهری ناشی از سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ، بی‌توجهی به جلو، خستگی و خواب آلودگی و عدم رعایت حق تقدم بوده است.


وی گفت: ما 173 کد تخلفاتی داریم که امسال 40 میلیون برخورد با تخلفات شده که 38 درصد آن به وسیله دوربین بود و بقیه خودروها از سوی مأموران متوقف شدند.


مهری گفت: 50 درصد کسانی که در حوادث رانندگی فوت می کنند در بیمارستان و پیش از بیمارستان است که باید امداد و نجات هوایی و پایگاه های اورژانس تقویت شوند.


انتهای پیام/

برچسب ها: گواهینامه
ارسال نظر