صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۴ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶

دست‌های آلوده انگلستان در کشتار مسلمانان میانمار

دولت انگلستان با وجود نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار، همچنان به آموزش ارتش این کشور مشغول است.
کد خبر : 211671

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، فعالان حقوق بشری و مخالف تجارت اسلحه از دولت انگلستان خواسته‌اند به خاطر پاکسازی قومی اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار، آموزش نیروهای نظامی این کشور را متوقف کنند. اندرو اسمیت، سخنگوی کمپین مبارزه با تجارت اسلحه (CAAT) در همین زمینه می‌گوید باید تحقیقی پیرامون تاثیر آمورش نیروهای میانمار از سوی انگلستان بر وقایعی که در این کشور رخ می‌دهد، انجام شود.


سخنگوی کمپین مبارزه با تجارت اسلحه با اشاره به پیشینه تاریک و ترسناک ارتش میانمار در زمینه نقض حقوق بشر، گفت: «در مورد آموزش‌هایی که از سوی انگلستان ارائه می‌شود، باید پرسش‌هایی مطرح شود. نخست، این آموزش‌ها برای چه منظوری صورت می‌گیرند؟ دوم، این آموزش‌ها چه پیامدهایی دارند؟» او افزود: «انگلستان نباید در پی تحکیم قدرت ناقضان حقوق بشر باشد و به آنها مشروعیت ببخشد.»


این سخنان در حالی بیان می شود که روز گذشته (20 شهریور) یک مقام ارشد حقوق بشری سازمان ملل‌متحد گفت که رفتار دولت میانمار با مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین، مثال بارزی از پاکسازی قومی است. زید راعد حسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل‌متحد که در شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو سخن می‌گفت، عملیات امنیتی سربازان میانماری را «وحشیانه» خواند و آن را به شدت محکوم کرد.


در دور جدید حمله‌های خونبار ارتش میانمار و بوداییان متعصب، بیش از 300 هزار نفر از مسلمانان روهینگیایی - که اغلب از آنها با عنوان ستم دیده‌ترین اقلیت جهان یاد می‌شود - به سوی مرزهای کشور همسایه یعنی بنگلادش گریخته‌اند. تاکنون از منابع مختلف گزارش‌های زیادی درباره به آتش کشیده شدن روستاهای مسلمان‌نشین و کشتارها و تجاوزهای گسترده، منتشر شده است.


با وجود اینکه مسلمانان روهینگیا از قرن 12 میلادی در این کشور عموما بودایی­ مذهب زندگی می‌کنند اما یک جمعیت بی‌دولت به شمار می‌روند زیرا دولت میانمار از شناسایی آنها به عنوان شهروندان میانمار خودداری می‌کند. جدای از تبعیض‌های گسترده علیه اقلیت روهینگیا، آنها هر از گاه با سرکوب‌ها و کشتارها و تجاوزهای نیروهای دولتی و بوداییان متعصب، روبرو می‌شوند.


به خاطر رویدادهای اخیر و نقض گسترده حقوق اقلیت روهینگیا، 157 تن از اعضای پارلمان انگلستان روز شنبه (18 شهریور) از بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلستان خواستند که کمک‌های آموزشی انگلستان به ارتش میانمار متوقف شود. به گزارش ایندیپندنت، این آموزش‌ها تنها در سال گذشته، حدود 305 هزار پوند برای دولت انگلستان هزینه در بر داشته است.


در نامه‌ای که از سوی نمایندگان پارلمان انگلستان خطاب به بوریس جانسون وزیر امور خارجه نوشته شده، آمده است: «بر اساس گزارش های سازمان ملل‌متحد، سازمان‌های حقوق بشری و سازمان‌های وابسته به اقلیت روهینگیا، ما شاهد نقض حقوق بشر در مقیاسی بسیار بزرگ، حتی بر اساس استانداردهای خود دولت میانمار، هستیم.»


بر اساس آمارهای رسمی، تا کنون صدها نفر از مسلمانان روهینگیایی کشته شده‌اند اما سازمان‌های وابسته به مسلمانان روهینگیا، تعداد کشته‌ها را بین 2 تا 3 هزار نفر اعلام کرده‌اند. شاهدان عینی گفته‌اند: «افراد غیرنظامی بدون هیچ دلیلی مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرند، مردم را مجبور می‌کنند روی زمین دراز بکشند و آن وقت به پشت سر آنها شلیک می‌کنند، افراد بیگناه را سر می‌برند، مردم را در خانه ها و ساختمان ها جمع می‌کنند و آنگاه آن مکان را آتش می‌زنند، به زنان تجاوز می‌کنند و حتی کودکان را با گلوله می‌زنند.»


لیز مک­اینس وزیر امور خارجه دولت در سایه انگلیس، هفته گذشته در مجلس عوام به خاطر صادر کردن مجوز فروش سلاح به میانمار به ارزش حدود نیم میلیون پوند، طی سه سال گذشته، به شدت انتقاد کرد. او از وزاری دولت خواست که هر کاری در توان دارند انجام دهند تا به این «خشونت احمقانه» در میانمار پایان بدهند. لیز مک­اینس همچنین از وزرای دولت پرسید: «آیا شما می توانید بپذیرید که همکاران شما و وزارت دفاع انگلستان، 250 هزار پوند از بودجه کشور را در آموزش اعضای ارتش میانمار صرف کنند؟»


با وجود ابراز نگرانی‌های شدید فعالان و سازمان های حقوق بشری و جامعه جهانی پیرامون نسل‌کشی و آزار و اذیت گسترده مسلمانان روهینگیا، دولت انگلستان همچنان به فروش سلاح به میانمار و آموزش نیروهای مسلح این کشور ادامه داده است. اسرائیل هم مانند دولت انگلستان، درست همین سیاست را در میانمار پیگیری می‌کند. به تازگی اسرائیل، بی‌توجه به جنایت‌های دولت و ارتش میانمار، همکاری‌های آموزشی و نظامی- امنیتی خود را با دولت این کشور، افزایش داده است.



منبع: وب سایت راشا تودی




انتهای پیام/

برچسب ها: اسرائیل میانمار
ارسال نظر