صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۳ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
هشدار یک فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی:

مسافران تایلند، آنتالیا و... بیشتر برای آزمایش تشخیص ایدز مراجعه می‌کنند

یک فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی گفت: تعداد کسانی که بعد از سفر به مناطقی مثل تایلند، آنتالیا و آذربایجان برای تشخیص ایدز مراجعه می‌کنند، افزایش یافته است، در داخل کشور هم شاهد تغییرات جدی در رفتار جنسی که می‌تواند ناشی از شبکه‌های ماهواره‌ای باشد، هستیم، یکی از عوامل این خطر افزایش مصرف مواد روان‌گردان است. این اظهارنظر در شرایطی است که درحال‌حاضر موج سوم ایدز یعنی ابتلا از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده در کشور در حال افزایش است.
کد خبر : 21132

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از شرق، موج سوم ابتلا به ایدز (ابتلا از طریق روابط جنسی)، شانه‌به‌شانه موج دوم ابتلا‌ به این بیماری (ابتلا از طریق تزریق مشترک)، در حال پیشروی است. هشدارهای کارشناسان و رسانه‌ها در پنج سال اخیر مبنی‌ بر اینکه موج سوم، در حال پیشروی بیشتر در ایران است، حالا به حقیقت پیوسته و جزئیات آماری نشان از آن دارد که این موج بیش‌از‌پیش دامن زنان را گرفته است. علاوه‌براین، سن ابتلا ‌به ایدز نیز در حال کاهش است؛ مسئله‌ای که به تأیید رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت نیز رسیده است. او می‌گوید: ٤٦ درصد مبتلایان، افرادی هستند که بین ٢٥ تا ٣٤ سال دارند و اگر فرض کنیم چهار سال زمان می‌برد تا فرد برای آزمایش‌ها مراجعه کند، به این نتیجه می‌رسیم که سن ابتلای این ٤٦ درصد ٢٠ تا ٣٠ سال است.








رئیس مرکز تحقیقات ایدز می‌گوید: در مقطع کنونی با توجه به افزایش میزان ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده و هم‌زمان با سیاست‌هایی که سعی دارند، توزیع وسایل پیشگیری از بارداری را محدود کنند، خطر طغیان دوباره موج سوم ایدز کشور را تهدید می‌کند.

اعلام این آمار و رشد ٣٣ درصدی انتقال ایدز از طریق روابط کنترل‌نشده جنسی در حالی نگرانی‌ها برای پیشروی انتقال ایدز از طریق روابط جنسی را افزایش می‌دهد که می‌توان گفت موج دوم و سوم ایدز همزمان با هم در کشورمان در حال پیش‌روی است. موج دوم ایدز به افزایش تعداد مبتلایان به ایدز از طریق مصرف سرنگ‌های آلوده اطلاق می‌شود که از اواخر دهه٧٠ تا اواسط دهه ٨٠ پیشروی بالایی داشت و پس از آن در اواخر دهه ٨٠ تا حدودی کنترل شد، اما هنوز به کلی کنترل نشده و سالانه بیش از ٥٢ درصد از مبتلایان به ایدز از این طریق مبتلا می‌شوند. از طرف دیگر، موج سوم ایدز به افزایش تعداد ابتلا به این بیماری از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده اطلاق می‌شود که یک نگرانی جهانی و مهم‌ترین علل ابتلا به ایدز در کشور‌های جهان سوم است که از اوایل دهه ٨٠ در ایران پیشی گرفت و تاکنون ادامه دارد.


برهمین‌اساس، آمار‌های رسمی اعلام‌شده، نشان می‌دهد متأسفانه موج دوم و سوم ایدز در کشور هم‌پای هم همچنان در حال پیشروی هستند. اما دکتر مینو محرز، عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران و رئیس مرکز تحقیقات ایدز دراین‌باره تحلیل نگران‌کننده دیگری دارد. او می‌گوید: در مقطع کنونی با توجه به افزایش میزان ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده و هم‌زمان با سیاست‌هایی که سعی دارند، توزیع وسایل پیشگیری از بارداری را محدود کنند، خطر طغیان دوباره موج سوم ایدز کشور را تهدید می‌کند. او در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به اینکه در بحث پیشگیری از ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی، تنها راه‌مان توزیع و فرهنگ‌سازی برای استفاده از کاندوم است، می‌گوید: اگر براساس برخی سیاست‌ها، توزیع کاندوم در کشور با محدودیت مواجه شود، اتفاق ناگواری در کشور رخ می‌دهد و می‌توان گفت نگرانی‌ها از افزایش مبتلایان به ایدز از طریق روابط جنسی کنترل‌نشده دوچندان می‌شود.


مراجعه از ترس ابتلا به ایدز در تمام سنین وجود دارد
علاوه بر این، اظهارات یک فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی نیز می‌تواند منشأ نگرانی‌های جدید در رابطه با شیوع ایدز جنسی در کشور باشد. حمید عمادی در گفت‌و‌گو با فارس، درباره آخرین وضعیت بیماری ایدز و افراد مشکوک به این بیماری، گفت: تعداد افرادی که بعد از مسافرت به خارج کشور و مناطقی مثل تایلند، آنتالیا، آذربایجان، ارمنستان و حتی دوبی به علت نگرانی از ابتلا به ویروس ایدز مراجعه می‌کنند، به شکل محسوسی افزایش یافته است و واقعا کم نیستند افرادی که از ترس اینکه نکند آلوده شده باشند، حتی چندین‌بار مراجعه می‌کنند و آزمایش می‌دهند. وی گفت: این یک واقعیت تلخ است که تعداد زیادی از مسافرانی که به این کشورها سفر کرده‌اند، مراجعه و اعلام می‌کنند که وضعیت عادی نداشته و مواد روان‌گردان یا در مواردی الکل مصرف کرده بودند و حال عادی نداشته‌اند یا هنگام رابطه وسیله پیشگیری آنها پاره شده و نسبت به انتقال ویروس ایدز نگران هستند. وی اضافه کرد: البته نتیجه آزمایش همه این افراد مشکوک، مثبت نمی‌شود، اما موارد مثبت در بین این مسافران هم قابل‌توجه است و متأسفانه این واقعیت وجود دارد که موارد مراجعه رو به افزایش است اما اینکه چه تعداد از افراد به این کشورها سفر کرده‌اند، ما آماری نداریم.









یک فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی: تعداد افرادی که بعد از مسافرت به خارج کشور و مناطقی مثل تایلند، آنتالیا، آذربایجان، ارمنستان و حتی دوبی به علت نگرانی از ابتلا به ویروس ایدز مراجعه می‌کنند، به شکل محسوسی افزایش یافته است.



عمادی افزود: البته بیشتر افرادی که نگران هستند و به پزشک مراجعه می‌کنند، بیشتر مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند و بیشتر کسانی که رفتارهای خطرناک‌تر دارند، ‌معمولا افراد لاابالی‌تر هستند و بسیاری از آنها قید مراجعه به پزشک و پیشگیری، تشخیص و درمان را هم می‌زنند و حتی عده‌ای از ترس اینکه نتیجه آزمایش مثبت باشد، مراجعه نمی‌کنند و سعی می‌کنند از وضعیت خود بی‌اطلاع باشند و متأسفانه این افراد بی‌مبالات، بیشتر درگیر می‌شوند. این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: البته باید مراقب باشیم که با مسائل مشابهی در داخل کشور هم مواجه هستیم، متأسفانه موارد مراجعه زیادی در کشور داریم که بعد از مصرف مواد روان‌گردان یا حتی الکل در شرایط غیرعادی رابطه داشته‌اند.


وی تأکید کرد: مراجعان و افرادی که از ترس ابتلا به ویروس ایدز مراجعه می‌کنند، در تمام سنین هستند و متأسفانه در بین افراد متأهل هم کم نیستند. مسئله نگران‌کننده‌تر، این است که شاید به علت تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای مانند فارسی‌وان، این پدیده در بین زنان متأهل هم نسبت به گذشته بیشتر شده است ‌گرچه در بین متأهلان همچنان میزان مردان مراجعه‌کننده که نگران هستند و روابط خارج از چارچوب خانواده داشته‌اند، بیشتر است.


این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی گفت: بنده به‌عنوان یک پزشک فقط مشاهداتم را بیان می‌کنم اما اینکه علت این پدیده و راه‌حل آن چیست، ‌در صلاحیت من نیست و باید افراد مسئول و کارشناسان مسائل اجتماعی در این مورد نظر بدهند و به‌نظر من این مسئله بسیارپیچیده‌ای است و یافتن راه‌حل آن نیز مشکل است و نیازمند برنامه‌های حساب‌شده فرهنگی و اجتماعی است؛ در غیر این صورت آینده نگران‌کننده‌تر خواهد بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: ایدز
ارسال نظر