صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۹ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
معاون اداره کل غذا آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو:

آمار ۷۰ درصدی قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی واقعا تکان دهنده است

معاون اداره کل غذا آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه نوآوری در محصولات تقلبی، تشخیص کالای اصل را دشوار کرده است گفت: دلایلی مثل افزایش درآمد، ثروت و همچنین سطح بهداشت عمومی موجب استفاده روز افزون از فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی شده است.
کد خبر : 21131

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، منوچهر دادگرنژاد با بیان اینکه استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی در همه دنیا رشد بسیار چشمگیری داشته است، گفت: با اغماض از برخی زیاده روی‌ها که خصوصا در کشورهای در حال توسعه وجود دارد و با دیدی خوش‌بینانه و متفاوت از نگاه‌های موجود می‌توان گفت دلایلی مثل افزایش درآمد، ثروت و همچنین سطح بهداشت عمومی، محرک استفاده روز افزون از فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی است.


وی با تاکید بر اینکه کشور ما نیز از این قواعد مستثنی نبوده است، افزود: اما آنچه موجبات نگرانی می‌شود استفاده از فرآورده‌های تقلبی و قاچاق است، عددهایی مثل ۵۰ و ۷۰ درصدی که درباره سهم محصولات تقلبی و قاچاق در سطح جامعه مطرح می‌شود، واقعا تکان دهنده است.


دادگرنژاد همچنین موضوع عدم وجود آمار صحیح در این خصوص را گویای واقعیت تلخ ازدیاد آنها برشمرد و تصریح کرد: هرچند برخی معتقدند به دلیل اینکه این فرآورده‌ها درست قیمت گذاری نمی‌شوند، قیمت‌ها متفاوتند اما حدود یک میلیون دلار آمار مبادلاتی که در این حوزه صورت می گیرد سئوال های بسیاری در ذهن متبادر می‌سازد.


معاون اداره کل غذا آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به پیچیدگی و نوآوری‌هایی که در انواع محصولات قاچاق بوجود می آید، نسبت به تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای که سلامت مردم را نشانه گرفته‌اند، هشدار داد و گفت: بهترین روش تشخیص محصولات اصل و تقلبی، خرید آنها از مراکز مجاز عرضه مثل داروخانه یا فروشگاه‌هایی است که از اصناف مربوطه مجوز دریافت کرده‌اند و دیگری توجه به برچسب‌های اصالت سازمان غذا و دارو است که با کد یونیک خود از هر نظر قابل رهگیری است.


دادگرنژاد با گفتن اینکه غیر از دو روش مذکور شناسایی مثلا یک رژ لب، ریمل و حتی عطر خاصی آسان نخواهد بود، عنوان کرد: اهل فن می‌دانند که مثلا مدیران یک شرکت تولید کننده عطر و اسانس، افراد معدودی با تخصص و قابلیت بالای بویایی را با حقوقی بالا استخدام می کنند به دلیل اینکه فقط محصولات اصل را از فرع تشخیص دهند. بنابراین طبیعی است که شرکت های مطرح به دلیل همین پشتوانه و برندی که برای خود ایجاد کرده‌اند مبلغ قابل توجهی در قبال فروش محصولات شان دریافت می کند و در حقیقت، نام آن شرکت به محصول اعتبار می دهد و اصل بودنش را تضمین می کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر