صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۹ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۶

چراغ سبز آمریکا به ادامه جنایت علیه مسلمانان روهینگایی

دولت میانمار همچنان به جنایت خود علیه مسلمانان روهینگایی ادامه می‌دهد و این در حالی است که آمریکا حتی اعمال تحریم علیه این کشور را به‌دلیل افزایش خشونت‌ها بعید می‌داند.
کد خبر : 210670

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: روزنامه هافینگتن‌پست در گزارشی نوشت: «یک مسئول آمریکایی روز گذشته (جمعه) اعلام کرد کشورش خواهان همکاری با میانمار برای حل بحران اقلیت مسلمان روهینگا است. این در حالی است که در همین زمان آمریکا اعلام کرده است واشنگتن حکومت انگ سانگ سوچی، رهبر میانمار را به‌دلیل اعمال خشونت علیه روهینگایی‌ها و آوارگی ده‌ها اقلیت مسلمان این کشور سرزنش نمی کند.»


پاتریک مورفی، مسئول امور جنوب‌شرقی آسیای وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «ما همه‌گونه حمله‌ای را علیه نیروهای امنیتی و غیرنظامیان محکوم می‌کنیم و همچنین معتقدیم حملات علیه غیرنظامیان (در میانمار) محکوم است.»


وی با بیان اینکه اگر اتهاماتی از سوی مقام‌های میانماری مطرح می‌شود، باید مطابق با قانون و حقوق بشر باشد، افزود: «ما خواهان توقف خشونت‌ها و تنش‌هایی هستیم که به افزایش درگیری منجر می‌شود. در این راستا ایالات متحده آمریکا در حال گفت‌وگو با نمایندگان مردمی در میانمار است، ولی با ارتش این کشور نیز تعامل دارد چرا که می‌تواند نقش تعیتت کننده ای در منطقه داشته باشد.»


از سوی دیگر نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد از نیروهای امنیتی میانمار خواست تا حمله علیه غیرنظامیان به افزایش خشونت‌ها در عرصه میدانی منجر نشود و بتوان بحران را در کوتاه مدت حل کرد.


باوجود این، هیلی گفت که آمریکا حکومت میانمار را بابت اعمال خشونت علیه مسلمانان روهینگا سرزنش نمی‌کند.


از سوی دیگر یکی از مسئولان وزارت امور خارجه آمریکا این موضوع را که واشنگتن به‌دلیل افزایش خشونت علیه مسلمانان روهینگا، علیه میانمار تحریم‌هایی اعمال کند، رد کرد. او همچنین بعید دانست که آمریکا بخواهد در این زمینه به دولت میانمار فشار بیاورد.


ادامه سکوت رهبر میانمار


در عین حال، روزنامه گاردین چاپ لندن در گزارشی نوشت: «سکوت طولانی آنگ سان سوچی، رهبر میانمار در قبال جنایت علیه مسلمانان روهینگا شرم‌آور است. درواقع، با فرار ده‌ها هزار نفر از اقلیت روهینگا در ایالت راخین به‌دلیل جنایت انجام شده علیه آن‌ها، حرمت اخلاقی برنده جایزه صلح نوبل در هم شکسته شده است.»


این روزنامه می‌نویسد: «دولت میانمار حق تابعیت اقلیت مسلمان را گرفته است و با وجود همه مدارک و شواهد ادعا می‌کند که روهینگا، مهاجران غیر قانونی بنگلادشی هستند. حال، پس از اعمال انواع تبعیض ها علیه آن‌ها، موضوع بسیار پیچیده‌تر می‌شود. از سال 2012 به بعد، مشکل روهینگا دیگر محرومیت و تبعیض‌های اقتصادی و حقوقی و خدماتی نبود بلکه سه موج خشونت از سوی ارتش و قومگرایان بودایی گریبانگیر آن‌ها شد و دولت میانمار نیز چشم خود را به روی همه آن‌ها بسته است.»


این روزنامه در ادامه با بیان اینکه سازمان ملل متحد روهینگا را ستمدیده‌ترین ملت در جهان توصیف کرده است، می‌نویسد: «مقام‌های مسئول میانمار مدعی شده‌اند که صدها نفر از کسانی که در عملیات نسل‌کشی، کشته شده‌اند شورشیانی بوده‌اند که خود، روستاهای روهینگا را به آتش کشیده‌اند در حالی که شواهد و مدارک نشان می‌دهند که تعداد کشته شده‌ها بسیار بیشتر از این است و بیشتر آن‌ها غیر نظامی هستند.»


گاردین در پایان نوشت: «آنگ سان سوچی مسئولیت اخلاقی در قبال حمایت از روهینگا دارد اما او در تلاش است تا از این مسئولیت شانه خالی کند، هر چند که خود بخش ناچیزی از مشکل و راه حلی است که بعید به نظر می‌رسد.


اندک واکنش‌های جهانی به یک بحران بایکوت‌شده


بحران در میانمار در حالی همچنان رو به افزایش است که در سطح رسانه‌ای شاهد بایکوت عظیمی از سوی جریان‌های غربی هستیم. باوجود این، ابعاد فاجعه علیه مسلمانان میانمار به حدی بزرگ است که انتقاد برخی مسئولان اروپایی را برانگیخته است.


ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در اظهاراتی گفت: «ممکن است اعمال فشار و وارد کردن اتهامات بی‌اساس منجر به تنش در این کشور شود، اما مسکو اوضاع میانمار را دنبال می‌کند و معتقد است مقام‌های میانمار بر اساس توان خود مانع از افزایش خشونت خواهند شد و سعی می‌کنند آرامش و حاکمیت قانون را به خاک این کشور بازگردانند.»


وی افزود: «جامعه جهانی باید آمادگی مقام‌های میانمار را برای اجرای توصیه‌های کمیسیون مشورتی تشکیل شده به ریاست کوفی عنان، دبیرکل اسبق سازمان ملل متحد در نظر بگیرد.»


همچنین خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) گزارش کرد: «پس از گفت‌وگوی تلفنی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با آنگ سان سوچی، رهبر میانمار آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (تیکا) هزاران تن کمک انسانی برای مسلمانان آراکان ارسال کرد.»


احمد رفیق چتین کایا، مسئول هماهنگی تیکا در بنگلادش گفت: «توزیع این کمک ها بلافاصله پس از کسب مجوزهای لازم از سوی مقام‌های میانمار آغاز شده است. بخش نخست کمک‌ها با امکانات محلی تهیه شد و برای توزیع آن با بالگرد، همه امکانات منطقه را بررسی کردیم.»


همچنین اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) خواستار توقف نسلکشی مسلمانان روهینگا در میانمار شد و بر همبستگی ملت فلسطین با آنان تاکید کرد.


هنیه روز گذشته (جمعه) همه موسسات و نهادهای بین‌المللی را به تحرک فوری برای توقف جنایت‌ها علیه مسلمانان میانمار فراخواند.


انتهای پیام/

ارسال نظر