صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۵ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۶
صالحی در گفت‌وگو با نشریه اشپیگل آلمان

آمریکا تلاش می کند محیط تجارت با ایران را مسموم کند / با از بین رفتن توافق هسته‌ای، هیچ بختی برای حل و فصل موضوع کره‌شمالی وجود ندارد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت آمریکا تلاش می‌کند که محیط تعامل‌های تجاری را مسموم کند و بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ را از کار کردن با ایران دلسرد می‌کند، هراس آفرینی می‌کند. اما در واقعیت نمی‌توانند دستاورد زیادی داشته باشند.
کد خبر : 210635

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، علی‌اکبر صالحی با نشریه اشپیگل‌ آلمان گفت‌وگویی را انجام داده است که بخش‌هایی از آن را در زیر می‌خوانید:


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به‌تازگی تهدید کرد که در صورت اعمال تحریم‌های جدید آمریکا، برنامه هسته‌ای ایران را می‌توان ظرف چند ساعت احیا کرد . این هشدار تا چه حد جدی است؟


ما به‌طور دائم در حال ارزیابی این موضوع هستیم که آیا این توافق به نفع ما است یا اینکه هزینه ماندن در توافق بسیار بالا است یا نه. اگر آمریکا از توافق خارج شود، اما سایر کشورها یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه متعهد باقی بمانند، در این صورت ایران نیز به احتمال زیاد بدون آمریکا هم به تعهدات خود پایبند خواهد ماند، اما اگر آمریکا از توافق خارج شود و اروپا نیز پیروی کند در این صورت، توافق به‌طور حتم نابود می‌شود و ایران به آنچه که قبلا بود باز می‌گردد و حتی از لحاظ فنی به سطح بالاتری خواهد رفت. من به‌عنوان شخصی که در این مذاکرات بوده است مایل به چنین اتفاقی نیستم.


رئیس‌جمهوری روحانی تاکنون موفق به ایجاد موفقیت‌های اقتصادی زیادی نشده و علت آن هم تا حد زیادی این است که آمریکا به بانک‌های غربی فشار می‌آورد که با ایران کار نکنند؛ چگونه می‌خواهید با این چالش مواجه شوید؟


صالحی: آمریکا تلاش می‌کند که محیط (تعامل‌های) تجاری را مسموم کند و بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ را از کار کردن با ایران دلسرد می‌کند، هراس آفرینی می‌کند. اما در واقعیت نمی‌توانند دستاورد زیادی داشته باشند. بله، لفاظی زیادی وجود دارد. اگر آمریکا این حرف‌ها را به عمل تبدیل کند، در این صورت ناچاریم با وضعیت بسیار متفاوتی مواجه شویم.


معنای این حرف چیست؟


اگر آمریکا از تعلیق تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران خودداری کند، این به معنای اجرا نکردن جدی تعهدات از جانب آن‌ها است.


اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود و دیگران هم دنباله‌روی کنند ، ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود باز می گردد بلکه همچنین به یک اقتصاد غیرشفاف بازار سیاه هم باز می‌گردد؛ ایران بار دیگر منزوی می‌شود و در نبردی دائمی با قدرت‌های غربی قرار می‌گیرد.


این تقریبا درست است. چنانکه گفتم، اگر توافق هسته‌ای نقض شود، ما از لحاظ اقتصادی با مشکلاتی مواجه خواهیم شد اما از لحاظ سیاسی دستاورد خواهیم داشت. به جوانان کشورمان می‌گوییم که دیگر به آن‌ها اطمینان نکنید، ما یک بار امتحان کردیم و نرمش نشان دادیم تا به توافق هسته‌ای برسیم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها اجرای تعهدات ما را تایید کرد اما آمریکا توافق را به شکست کشاند. فراموش نکنید، انزوایی که بر ما تحمیل شد ما را به‌عنوان یک ملت کنار هم آورد و ما را مجبور کرد که روی پای خود بایستیم. به‌علاوه، در حوزه دستاوردهای علمی ما در راس فهرست قرار گرفتیم. به گمانم شریکان ما در این توافق (هسته‌ای) بیشتر ضرر خواهند کرد.


منظور شما چیست؟
اگر توافق هسته‌ای از بین برود، هیچ بختی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای کره‌شمالی نخواهد بود. کره‌شمالی می‌گوید آن‌ها توافق هسته‌ای با ایران را از بین بردند ما چگونه می‌توانیم به آن‌ها اطمینان کنیم؟ این اقدام همچنین پیمان منع اشاعه هسته‌ای را مخدوش می‌کند. یک سونامی خشم از طرف کشورهای علاقمند به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای ایجاد خواهد شد.


منبع: ایرنا


انتهای پیام/

ارسال نظر