صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۹ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۶
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت:

60 درصد ایرانیان چاق هستند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حدود 60 درصد مردم کشور اضافه وزن و چاقی دارند، افزود: اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به دیابت، سرطان‌ها و فشار خون وبیماری‌های قلبی و عروقی را بیشتر می‌کند.
کد خبر : 210511

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر زهرا عبداللهی با با بیان اینکه در حال حاضر بیماری‌های غیر واگیر مهم‌ترین عامل مرگو میر کشور است، گفت: دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها، مهم‌ترینعامل خطر آنها، الگوی غذایی مردم است.


وی افزود: در حال حاضر نمک، مواد قندی و شیرین، نوشابه‌ها و فست فودها، بیرویه مصرف می‌شوند و در مقابل مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها و تحرک مردم کاهش یافته است.


عبدالهی با اشاره به اینکه حدود 60 درصد مردم کشور اضافه وزن و چاقی دارند، افزود: اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به دیابت، سرطان‌ها و فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی را بیشتر می‌کند.


وی با بیان این مطلب که امروزه حتی شاهد روند افزایشی چاقی در کودکان زیر پنج سال و سنین مدرسه هستیم، گفت: دلیل اصلی آن، مصرف نوشیدنی‌های شیرین و فست فودها و نوشابه‌های گازدار است که باید به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی کشور در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر قرار گیرد.



عبدالهی با اشاره به اینکه در ایران در زمینه سوء تغذیه کودکان، بهبود قابل توجهی در چند سال اخیر داشته‌ایم، خاطر نشان کرد: بیش از 50 درصد سوء تغذیه کودکان با اقداماتی که در حوزه وزارت بهداشت در حال اجراست کاهش پیدا کرده است.


مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: کمبود ریزمغذی‌ها، روی و آهن به‌طور معناداری کاهش پیدا کرده است و در مقابل آن چاقی روند افزایشی دارد.


وی گفت: در کنار اقداماتی که در قالب طرح تحول نظام سلامت در حال اجراست،مهم‌ترین اقدامی که در زمینه تغذیه صورت گرفته است، به‌کارگیری کارشناسان تغذیه در اولین سطح ارائه خدمت به مردم، به خصوص در حاشیه شهرهاست وبه‌طور کلی در مناطق شهری خدمات مشاوره تغدیه ای به مردم ارائه می‌شود.


عبدالهی به همکاری‌های وزارت بهداشت در راستای بهبود وضعیت تغذیه مردم با دیگر سازمان‌ها اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت با صنایع غذایی همکاری بسیار خوبی دارد، به طوریکه با انعقاد تفاهم نامه با همکاری صنایع غذایی، سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت، استاندارد قند و نمک و چربی در صنابع غذایی روند کاهشی پیدا کرده و کنترل می‌شود.


وی افزود: در تعدادی از صنایع غذایی بازنگری و کاهش میزان قند و نمک در آنها اتفاق افتاده و در بسیاری از نوشیدنی‌ها، نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌ها و مواد شیرین، میزان شکر کم شده است.


مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت مهم‌ترین اقدامی که ظرف سه سال اخیر در کشور اتفاق افتاده است را کاهش میزان نمک در نان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه مهم‌ترین منبع دریافت نمک مردم نان است، استاندارد میزان نمک در نان بازنگری شده است و میزان آن از 2.3 درصد نمک به کمتر از یک درصدکاهش یافته است.


عبداللهی خاطر نشان کرد: تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و درمان و سازمان ملی استاندارد امضاء شد و اکنون بازرسین بهداشت محیط در بازرسی و نظارت برنانوایی‌ها میزان نمک را کنترل می‌کنند.


وی گفت: بر اساس آخرین گزارشی که از بازرسین بهداشت محیط در بازرسی از نانوایی‌ها در دست داریم حدود 74 درصد نانوایی‌ها استاندارد یک درصد و کمتر را رعایت می‌کنند و این اقدام بسیار مهمی است که اگربه صورت کامل در کشور اجرا شود به این معنی است که روزانه سه گرم از مصرف نمک مردم کم می‌شود و مردم در حال حاضر سه برابر میزان نمک مورد نیاز بدن خود را مصرف می‌کنند که بخش عمده آن از نان است.


مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: امیدواریم با این اقدام میزان بیماری‌های فشار خون، قلبی و عروقی، سکته‌های مغزی و سرطان‌ها را بتوانیم کنترل کنیم


انتهای پیام/

برچسب ها: اضافه وزن چاقی
ارسال نظر