صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
لاریجانی در همایش سراسری فرمانداران:

کاندیداها نباید تهدید به ردصلاحیت شوند/ کاندیدایی که شخصیتش با تهدید له شده به درد وکالت ملت نمی‌خورد

لاریجانی گفت: کاندیداها حقوقی دارند و نباید به وسیله دستگاه‌های مختلف تهدید شوند که اگر حرفی بزنید ردصلاحیت‌تان می‌کنیم.
کد خبر : 20997

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در همایش فرمانداران سراسر کشور که در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد، در سخنانی با اشاره به شرایط منطقه‌ای گفت: در شرایطی که ما در آن قرار داریم، انتخابات باید خیلی پررنگ باشد تا تأثیرگذاری داشته باشد؛ چون هیچ‌وقت منطقه به این اندازه پرتحرک نبوده و حتی در زمان جنگ‌های منطقه‌ای نیز تا به این حد بحران نداشته است؛ به خصوص که عناصر سرکش نیز زیاد شده‌اند و همچنین رفتار کشورهای بزرگ دچار ابهام است و همین باعث شده که از نظر کوتاه‌مدت وضعیت منطقه غیرقابل پیش‌بینی شود.


لاریجانی تأکید کرد: ما نیرو به منطقه نمی‌فرستیم؛ اما تفکر انقلاب اسلامی پویاست به همین خاطر ایران تأثیرگذار است، از طرفی ما باید به خاطر امنیت داخلی‌مان مسائل را رصد کنیم.


وی ادامه داد: انتخابات باشکوه قدر و منزلت جمهوری اسلامی را بالا می‌برد و در منطقه تأثیرگذار است.


رئیس قوه مقننه گفت: مسائل امنیتی کشور جدا از امنیت منطقه نیست؛ به همین خاطر هر چند که ایران باثبات و پایدار است؛ اما باید مراقبت کنیم و این ثبات به دلیل هوشیاری ملت و نیروهای کارآمد است، از طرفی موضوع امنیتی در منطقه چون حالت شناوری دارد باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.


نظام مسیر مذاکرات را انتخاب کرده است


رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: مسئله بین‌المللی مهم ما مذاکرات هسته‌ای است که یک مسیر روشنی برای آن طراحی شده و شورای خاصی برای آن در نظر گرفته شده است که در رأس آن رهبری قرار دارند و با توجه به تلاش‌هایی که انجام می‌گیرد امیدواریم به سرانجام خوبی برسد.


وی گفت: با توجه به نگرانی‌های داخل کشور و مسائلی که مطرح است، باید در کلیت به موضوع توجه کرد؛ چون مسئله هسته‌ای و برنامه آن چیزی نیست که مذاکرات به ما تحمیل شده باشد؛ بلکه نظام با بررسی همه شرایط و واقع‌نگری این مسیر را انتخاب کرد و مربوط به این دولت هم نیست و از قبل، انتخاب شده بود؛ اما این دولت با جدیت پیگیری کرد بنابراین همه ابعاد مورد توجه قرار گرفته است و یک کار سنجیده‌ای را دنبال می‌کند.








بهترین راه برای اجرایی کردن آمایش سرزمین این است که مؤلفه‌های اصلی آمایش زمین را وارد قانون برنامه ششم کنیم؛ چون در سه برنامه قبلی هر چند که تأکیداتی داشتیم ولی اجرایی نشد

لاریجانی در ادامه با اشاره به مسائل اقتصادی گفت: در شرایط فعلی، بیکاری و تورم نشانه رشد اقتصادی نارس است و یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود که نشان می‌دهد مدیریت درستی در کار نبوده و از منابع به درستی استفاده نشده است. اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد باید تولید رونق داشته باشد.


لاریحانی با اشاره به مشکلات بنگاه‌های تولیدی، گفت: بخش‌های تولیدی ما از یک طرف معوقاتی دارند و از طرف دیگر به سرمایه در گردش هم نیاز دارند و این شرایط آنها به خاطر بحران‌های کشور هم بوده است چون نرخ ارز افزایش پیدا کرد.


لاریجانی ادامه داد: اما ما برای این موارد بخشودگی جرائم و تقسیط معوقات را در قانون داریم که باید از طرف فرمانداران و استانداران پیگیری شود؛ چون در حکومت بسیاری از مسائل بعد از تقنین، مصداق کار خواهد داشت.


وی در ادامه با اشاره به انباشت طرح‌های عمرانی و تصویب قانون در این رابطه، گفت: اجازه مهمی به دولت داده شده که طرح‌های عمرانی را به مردم واگذار کند تا به این ترتیب طرح‌های نیمه‌تمام هر چه سریع‌تر به اتمام برسد. وقتی که 400 هزار پروژه عمرانی کلنگ‌زده داریم باید دولت هرچه سریع‌تر دستورالعملی تنظیم کند و واگذاری‌ها را اجرا کند.


لاریجانی با اشاره به بحران کم‌آبی در کشور، گفت: با اذن رهبری 500 میلیون دلار اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی به دولت داده‌ایم تا برای تأمین آب روستاها هزینه کند.


وی در ادامه متذکر شد: بهترین راه برای اجرایی کردن آمایش سرزمین این است که مؤلفه‌های اصلی آمایش زمین را وارد قانون برنامه ششم کنیم؛ چون در سه برنامه قبلی هر چند که تأکیداتی داشتیم ولی اجرایی نشد.


رئیس قوه مقننه با اشاره به برنامه ششم توسعه اظهار کرد: قصد داریم برنامه ششم را یک مقداری عملیاتی طراحی کنیم و برای این کار مولفه‌های اقتصادی را باید درست تعریف کنیم و از سوی دیگر نیز باید پروژه‌های مهم را تعریف کنیم که به این ترتیب ساختار برنامه عملیاتی شود.


دولت در مسیر درست اقتصادی


رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: مسیری که دولت در اقتصاد طی دوسال اخیر طی کرده است صحیح بوده و آرامشی به کشور داده است و برخی نوسانات تورمی را به خصوص تورم سال 91 را به آرامش کشانده است.


لاریجانی ادامه داد: اگر در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم و در این مسیر بر تولید تمرکز داشته باشیم و طرح‌ها را به مردم واگذار کنیم شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود. باید بپذیریم که با کمک مردم اقتصاد شکوفا می‌شود.


وی افزود: اگر منصفانه به صحنه اقتصاد نگاه کنیم مسیر اقتصاد در این دولت درست بوده است چون یک شرایطی از گذشته به وجود آمده بود و ما شاهد این بودیم که حجم بودجه جاری متورم شده بود و منابع کشور صرف این شد و این دولت می‌خواهد این مساله را کنترل کند و همه باید کمک کنند.


لاریجانی گفت: فضای امیدوار کننده باید برای اقتصاد باشد چون سرمایه گذاری در شرایط تلخ انجام نمی شود و واقعا شرایط امیدوار کننده وجود دارد.


لاریجانی در ادامه با اشاره به انتخابات پیش رو در سال جاری گفت: در یک فضای تلخ و سیاه نمایی رغبت مردم کم می شود. از این رو فرمانداران باید فعال بودن کشور را نشان دهند زیرا فضای یأس آلود نه برای عمران و نه برای امور سرنوشت ساز مفید است.








مردم باید احساس کنند که رقابت وجود دارد و آراء مختلف می‌توانند در انتخابات حضور یابند و در این راستا نیز احزاب و گروه‌های سیاسی باید تلاش کنند که آراء متنوع وجود داشته باشد

وی تصریح کرد: یک عمل انقلاب امروز این نیست که شرایط سیاهی را ترسیم کنیم بلکه نقد باید منصفانه باشد و شرایط را برای حرکت رو به جلو فراهم کنیم.


لاریجانی افزود: حضور حداکثری مردم در انتخابات یک پشتوانه قوی برای امنیت ملی و سرمایه کشور است و برای ایجاد آن باید اقدامات مهمی انجام شود که اولین آن ایجاد رقابت واقعی است.


رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم باید احساس کنند که رقابت وجود دارد و آراء مختلف می‌توانند در انتخابات حضور یابند و در این راستا نیز احزاب و گروه‌های سیاسی باید تلاش کنند که آراء متنوع وجود داشته باشد.


وی اضافه کرد: امنیت اجتماعی و روانی می تواند انگیزه مردم برای حضور را افزایش دهد و باید تلاش کنیم بی‌جهت این امنیت مخدوش نشود.


لاریجانی گفت: فضای روانی سالم باید برای رقابت شکل گیرد که به این ترتیب نخبگان در صحنه حضور یابند و شاهد حداکثری حضور نخبگان در مجلس باشیم که این به نفع کشور است.


وی اضافه کرد: رجال ملی در شرایطی حضور می‌یابند که امنیت روانی وجود داشته باشد و توهین و تخریب نباشد.


لاریجانی گفت: انتخابات یک امر مبارکی است و جشنی محسوب می‌شود که مردم برای تعیین سرنوشت خود در آن مشارکت می‌کنند به همین خاطر باید گفت که در جشن توهین نمی‌کنند و باید همه مراقب باشند که آداب جشن ملی رعایت شود.








از کوچکترین مساله ای که اعتماد مردم را جلب می کند نگذریم مثلا شفافیت صندوق‌های رای را مد نظر قرار دهید که مردم درون صندوق را ببینند این هر چند مساله کوچکی است اما اعتمادساز است

وی تاکید کرد: انتخابات جایی برای از بین بردن امنیت ملی نیست و نباید بین اقوام و افراد تفرقه به وجود بیاید و از طرفی باید رعایت مسائل امنیت ملی کشور شود. همچنین نتیجه انتخابات باید به امنیت ملی کشور کمک کند.


لاریجانی با اشاره به دو انتخابات پیش روی سال جاری اظهار کرد: مساله آزادی فکر یک مساله اساسی برای انتخابات است که کاندیداها باید آزاد باشند و از حقوق آنها صیانت شود.


لاریجانی ادامه داد: کاندیداها نباید به وسیله دستگاه‌های مختلف تهدید شوند که اگر حرفی بزنید رد صلاحیت‌تان می‌کنیم چون اینها کاندیداهای مجلس هستند و باید از حقوق ملت دفاع کنند. اگر اینقدر تهدید شوند شخصیت آنها له می شود و نمی توانند از حق ملت دفاع کنند.


لاریجانی در ادامه با اشاره به جلب اعتماد مردم برای حضور حداکثری آنها در انتخابات خطاب به فرمانداران سراسر کشور تاکید کرد: از کوچکترین مساله ای که اعتماد مردم را جلب می کند نگذریم مثلا شفافیت صندوق‌های رای را مدنظر قرار دهید که مردم درون صندوق را ببینند این هر چند مساله کوچکی است اما اعتمادساز است.


رئیس قوه مقننه کشور ادامه داد: همه دستگاه های دولتی و نظارتی نباید سمت گیری انتخاباتی داشته باشند و به این ترتیب اعتماد مردم جلب شود.








کاندیداها نباید به وسیله دستگاه‌های مختلف تهدید شوند که اگر حرفی بزنید رد صلاحیت‌تان می‌کنیم چون اینها کاندیداهای مجلس هستند و باید از حقوق ملت دفاع کنند

وی افزود: مردم نباید احساس کنند که جایی به صورت سازمان یافته در انتخابات دخالت می کنند.


لاریجانی با اشاره به روند رسیدگی به تخلفات انتخاباتی گفت: تخلفات انتخاباتی باید با سرعت رسیدگی شود تا به این ترتیب فضای غبار آلودی بر انتخابات حاکم نباشد زیرا در این فضا حضور مردم کمرنگ می‌شود.


وی ادامه داد: برای برگزاری انتخابات سالم باید استراتژی داشته باشیم و اگر کسی تخلف کرد آن فرد را از مسیر انتخابات حذف کنیم نه اینکه مردم را کنار بگذاریم به این معنی که اگر در انتخابات فضای مبهمی ایجاد شد وقتی که انتخابات را باطل اعلام می کنیم حق مردم را تضییع کرده ایم.


انتهای پیام/

ارسال نظر