صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۹ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶

اعلامیه مشترک بریکس درباره تحولات منطقه و جهان

کشورهای عضو بریکس در جریان نشستی در شهر شیامن اعلامیه‌ای مشترک درباره برخی موضوعات به‌ویژه تروریسم، آزادی موصل، درگیری اسرائیل – فلسطین، فساد و تسلیحات در فضا صادر کردند.
کد خبر : 209417

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد نشست بریکس از یکشنبه با حضور رهبران پنج کشور عضو و نیز مقام‌هایی از سایر کشورها از جمله مصر، مکزیک، ‌تایلند، ‌گینه و تاجیکستان کار خود را آغاز کرد.


اعضای بریکس با صدور اعلامیه‌ای به‌شدت اقدامات تروریستی مرگبار در افغانستان را محکوم کردند و خواستار پایان فوری خشونت‌ها شدند. در اعلامیه مشترک بریکس آمده است: «ما به‌شدت حملات تروریستی در افغانستان را که به مرگ افغان‌های بی‌گناه ختم می‌شود محکوم می‌کنیم. توقف فوری خشونت‌ها ضرورت دارد.»


در ادامه این اعلامیه همچنین آزمایش بمب هیدروژی جدید از سوی کره‌شمالی به‌شدت محکوم شد و آن‌ها خواستار مذاکرات مستقیم همه طرف‌ها مرتبط شدند. اعلامیه بریکس تاکید می‌کند: «ما به‌شدت آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی را تقبیح می‌کنیم. ما عمیقا از تنش‌های جاری و موضوع هسته‌ای حل نشده در شبه جزیره کره نگرانیم و تاکید می‌کنیم که این موضوع باید تنها با ابزارهای صلح‌آمیز و مذاکرات مستقیم طرف‌های مرتبط حل و فصل شود.»


اعضای بریکس همچنین مداخلات نظامی یکجانبه و تحریم‌های اقتصادی را محکوم کردند. در اعلامیه مذکور آمده است: «ما مداخلات نظامی یکجانبه، تحریم‌های اقتصادی و استفاده خودسرانه از تدابیر اجباری که در تناقض با قوانین بین‌المللی و هنجارهای رسمی جهانی در روابط بین‌الملل است، محکوم می‌کنیم.»


در اعلامیه بریکس آمده است: «ما تاکید می‌کنیم که هیچ کشوری نباید امنیت خودش را به بهای امنیت سایرین ارتقا دهد.»


رهبران گروه بریکس از ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه استقبال و از روند مذاکرات در این کشور حمایت کردند.


این کشورها در این اعلامیه تاکید کردند: «ما از مذاکرات صلح در ژنو و آستانه حمایت می‌کنیم و ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه را در راستای کاهش شدت خشونت‌ها و افزایش اتفاقات خود و ایجاد شرایط مناسب برای انجام مذاکرات سازنده می‌دانیم.»


رهبران این کشورها از اراده ملت سوریه و رهبری این کشور در حل بحران سوریه حمایت کردند و آن را ضامن حفظ حاکمیت سوریه و ثبات آن دانستند.


این رهبران مخالفت خود را با استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه از سوی هر طرفی اعلام کردند.


شرکت‌کنندگان در این نشست درباره عراق نیز با تبریک به ملت و دولت عراق به دلیل پیروزی‌ها علیه داعش حمایت خود را از حاکمیت ملی و استقلال سیاسی این کشور اعلام کردند.


این کشورها نسبت به وضعیت یمن همزمان با ادامه درگیری‌ها ابراز نگرانی کردند و بر از سرگیری مذاکرات مورد حمایت سازمان ملل تاکید کردند.


این کشورها درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز حمایت کامل خود را از برجام اعلام کرده و از تمام طرف‌های مربوطه خواستند به تعهدات خود عمل کنند.


منبع: ایسنا


انتهای پیام/

ارسال نظر