صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری مطرح کرد

حمایت از سد سازی در شمال کشور/ استفاده از متخصصان حوزه شکار در معاونت محیط طبیعی محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد سد سازی در کشور، مصرف بهینه منابع آبی تجدید پذیر، گرد و غبار و تغییرات تشکیلاتی در سازمان محیط زیست توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر : 209299

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد با تاکید بر مصرف بیش از حد استاندارد مردم کشور از منابع آبی تجدیدپذیر اظهار کرد: طبق عرف بین‌الملل حق نداریم بیش از ۴۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر را استفاده کنیم ولی هم اکنون ۱۱۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر مصرف می‌شود.


با سد سازی در شمال کشور موافقم


وی افزود: در حالی که حتی کشورهای آفریقایی و خاورمیانه با این شیوه از آب‌های تجدیدپذیر استفاده نمی‌کنند. براساس برآوردها باید ۳۵.۵ میلیارد متر مکعب در سال آب مصرف شود ولی ۹۷ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود. بنابراین اولویت اول کشور در حوزه محیط زیست آب است زیرا هم اکنون بیش از ۸۰ درصد از مشکل کشور ناشی از کمبود آب است.


کلانتری در مورد سدسازی در مناطق مختلف کشور نیز گفت: سدسازی هم خوب است و هم بد. در جای مناسب خوب و در جای نامناسب بد است. در دریاچه ارومیه، جلوی سد نازلو را با ۶۷ درصد پیشرفت گرفتم. با نماینده هم درگیر شدیم. همچنین از توسعه سد سیمینه رود با بیش از ۸۰ میلیارد سرمایه‌گذاری جلوگیری کردم اما در شمال کشور با سدسازی موافقم.


فهم آبی چیت چیان را هیچ وزیری نداشت


وی در مورد بستن سدها و طرح‌های انتقال آب بدون پیوست محیط زیستی که غیرقانونی اجرا شده‌اند نیز یادآور شد: ما نمی‌توانیم خلاف قانون عمل کنیم. همچنین باید یک مؤسسه آینده‌پژوهی در حوزه محیط زیست راه اندازی کنیم زیرا من همه چیز را بلد نیستم اما می‌توانم شما را به کار بگیرم چرا که این افکار شما خیلی خوب است.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره احیاء تالاب‌ها و هدررفت آب در کشاورزی گفت: هیچ یک از وزرای نیروی بعد انقلاب فهم آبی آقای چیت‌چیان را نداشتند. ایشان برای اولین بار ۱۱.۸ میلیارد متر مکعب برای تالاب‌ها و رودخانه‌ها حق‌آبه تعیین کرد. برای کارون که به اروند رود می‌ریزد سالی ۱/۸ میلیارد مترمکعب حق‌آبه تعیین کرد. برای گاوخونی سالانه ۱۷۵ میلیون مترمکعب حق‌آبه تعیین کردند. ما این‌ها را باید بگیریم. اما این‌ها را تابستان که کشاورزی است نمی‌توانیم بگیریم. باید بگوییم حق‌آبه ما را در بهمن ماه و اسفندما بدهند. حق‌آبه هورالعظیم را باید در زمستان از سد کرخه بگیریم. حق‌آبه تالاب‌ها از سیلاب تعیین می‌شود. هیچ وقت و در هیچ جای کشور آب‌های جاری از اردی‌بهشت ماه به بعد به تالاب و دریاچه نمی‌رسد. سدها را که زدیم آب‌های سیلابی را مهار کردیم و شد آب تنظیم شده اما این آب تنظیم شده به تالاب و رودخانه نمی‌رسد و شما باید کمک کنید این‌ها را بگیریم. در شرق اصفهان بیش از فینیکس آریزونا فضای سبز داریم اما نصف بارندگی آن را داریم. نباید انتظار داشته باشیم که هم فضای سبز اصفهان را داشته باشیم و هم گاوخونی زنده باشد.


۲۸ منطقه در عراق و ایران منشاء گرد و غبار هستند


وی ادامه داد: آخرین اطلاعاتی که من گرفتم از اداره ریزگردها، ۲۸ منطقه در عراق و ایران منشاء گرد و غبار هستند که ۴ تا در ایران و ۲۴ تا در عراق و سوریه است. بخشی از آلودگی‌های داخل سرزمین ما ناشی از خشک شدن تالاب‌های خوزستان است و بخشی هم به مناطقی مربوط می‌شود که رمل بوده و در اثر جنگ مالچ‌ها از بین رفته است. برخی هم به مناطقی مربوط می‌شود که شخم خورده اما کشت نمی‌شود. امسال ۱۹۰ میلیارد تومان به این موضوع بودجه تخصیص داده شده است. بخش عراقش عمدتا در تصرف داعش بوده و در اختیار دولت عراق نبوده است. حالا که داعش تقریباً کارش رو اتمام است وقتی دولت عراق به این مناطق تسلط پیدا کند قول همکاری داده‌اند. ما هم در نزدیکی نجف در حال راه‌اندازی مرکز آموزشی تحقیقاتی هستیم.


من شکارچی نیستم


درباره جایگاه حیات وحش نزد رئیس سازمان محیط زیست و دانش و علاقه وی به این حوزه گفت: من شکارچی نیستم اما متخصصان شکار می‌گویند اگر شکار حساب شده نباشد گله از بین می‌رود. اگر شکار انجام نشود تعداد نر و ماده‌ها یکی می‌شود، نرها بیشتر از ماده‌ها غذا می‌خورند و کلاً گله از بین می‌رود. من متخصص حیات وحش نیستم اما تصمیم دارم ان‌شاءالله دکتر نمکی از سازمان برنامه را به سازمان محیط زیست بیاورم و مسئولیت محیط طبیعی را به ایشان بدهم و ایشان با اختیارات کامل می‌آیند به معاونت محیط طبیعی اما آقای نوبخت گفته‌اند دو ماه به ما وقت بده تا بودجه را تکمیل کنند و چه بسا در این مدت بودجه محیط زیست را هم تقویت کنند.


وی افزود: در محیط زیست هر تخصصی را به خودش واگذار می‌کنیم. مطمئنم آقای نمکی صاحب‌نظر است درباره حوزه حیات وحش. آقای دبیری می‌گوید دکتر نمکی گزارش‌هایی درباره حیات وحش نوشته که در تاریخ قبل و بعد از انقلاب بی‌نظیر است. من تا الان یک گنجشک هم شکار نکرده‌ام و شکارچی هم نیستم. در منطقه منصورآباد رفسنجان با ۱۲ محیط‌بان ۷۰ حیوان را به ۸۰۰ حیوان رسانده‌اند. من موظفم متخصصان را به کار بگیرم و همه تخصص‌های کشور باید در خدمت محیط زیست و توسعه پایدار در بیاید. دانشگاهی‌های هر استان باید در خدمت محیط زیست باشد. باید خدمات از آن‌ها بخریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر