دوئل 90 دقیقهای در مناظره انتخاباتی مرکل و شولتس
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری آنا به نقل از دویچهوله، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و نامزد حزب دموکرات مسیحی در برابر مارتین شولتس، کاندید حزب سوسیال دموکرات در یک مناظره زنده تلویزیونی قرار گرفت؛ مناظرهای که شامگاه یکشنبه، سوم سپتامبر و دقیقا سه هفته پیش از برگزاری انتخابات بوندستاگ برگزار شد. این نخستین و تنها مناظرهای محسوب میشد که برای انتخابات پارلمانی آلمان پیش بینی شده بود.
مناظره با حضور دو رقیب انتخاباتی، چهار مجری و دهها پرسش به صورت فشرده در ۹۰ دقیقه برگزارش شد. طبق برآوردهای منتشرشده این مناظره ۲۰ میلیون ببیننده داشت. مهاجرت، مناقشه اتمی با کرهشمالی، همکاری با دونالد ترامپ و اردوغان از موضوعات اصلی این دوئل تلویزیونی بودند.
مارتین شولتس، نامزد سوسیال دموکراتها در انتخابات آلمان کوشید که در دوئل تلویزیونی از یگانه فرصت خود برای پیشی گرفتن از مرکل استفاده کند. اما ارزیابی و تفاسیر رسانههای آلمان از این مناظره اگر چه کم و بیش متفاوت بود، اما مفسران در یک نکته اتفاق نظر داشتند و آن اینکه تلاش شولتس برای برگرداندن ورق و جذب رأیدهندگان نامطمئن به کارزار سوسیالدموکراتها چندان موفق نبوده است.
البته در همین زمینه هم نظرسنجیهای منتشرشده از سوی رسانهها نتایج گوناگونی ارائه دادند. طبق نظرسنجی شبکه اول تلویزیون آلمان ۵۵ درصد از پرسششوندگان مرکل و ۳۵ درصد شولتس را در این مناظره برتر دیدند. از دید ۱۰ درصد نیز این دوئل برندهای نداشت.
طبق نظرسنجی شبکه دوم تلویزیون آلمان اما ۳۲ درصد مرکل را و ۲۹ درصد شولتس را برندهی این مناظره دانستند. ۳۹ درصد از پرسششوندگان هر دو نامزد را هم تراز و برابر در این دوئل ارزیابی کردند
به اعتقاد برخی از سیاستمداران، کارشناسان و مفسران مسائل مربوط به سیاست خارجی بخش بزرگی از این مناظره را به خود اختصاص داد. کریستیان لیندنر، رئیس حزب دموکرات آزاد آلمان در پیام توئیتری خود نوشت: «چرا در مناظره تلویزیونی هیچ حرفی از آموزش و پرورش، دیجیتالی شدن، وضعیت یورو، انرژی، مسائل اقلیمی، بوروکراسی و لزوم نوآوری سخنی به میان نیامد؟»
انتهای پیام/