صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶
در نشست خبری مطرح شد:

15 شهریور؛ رونمایی از جایزه جهانی امام‌علی(ع)/ تقدیر از 17 برگزیده داخلی و خارجی

نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی امام‌علی‌(ع)‌پژوهی امروز در پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم برگزار شد.
کد خبر : 209253

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمود جنیدی جعفری، دبیر علمی این جشنواره با بیان اینکه امروز نگاه غیرانسانی به مسلمانان بیداد می‌کند، گفت: «در عصری که مساله اقلیت‌ها حقوق انسانیت، نسل‌کشی‌های متعدد و امثال آنها زیرسوال رفته و صحبتی از حقوق آنها نمی‌شود، مراکز علمی و پژوهشی باید تبیین و شناخت حقوق انسان مبنای زندگی انسان و امام‌علی‌(ع) را مورد توجه قرار دهند.»


او ادامه داد: «قبل از اینکه نگاه‌های غیرانسانی به حقوق انسان‌ها به وجود بیاید، امام‌علی‌(ع) در کتاب خود (نهج‌البلاغه) از حقوق انسان صحبت کرده است. کتابی که از طریق نامه‌ها، خطبه‌ها و... به عنوان یک رسانه ارزشمند ایفای نقش می‌کند و آموزه‌های مکتب اسلامی و انسانی را به مخاطب القا می‌کند.»


دبیر علمی جشنواره بین‌المللی امام‌علی‌(ع)‌ پژوهی افزود: «تمام تلاش حضرت در این کتاب گفتمان‌سازی سبک زندگی اسلامی- اخلاقی است. این کتاب که برگرفته از سبک زندگی اسلامی است، متاسفانه درصدد مغفول کردن آن هستند. بنابراین مرکز تحقیقات امام‌علی‌(ع) درصدد تبیین این وظایف برآمده و امسال فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی امام‌علی‌(ع)‌پژوهان را در اردیبهشت منتشر کرد.»


جنیدی گفت: «250 اثر پژوهشی در قالب کتاب، رساله و طرح پژوهشی به دبیرخانه ارسال شد که بعد از داوری‌ها در نهایت 12 اثر داخلی و 5 اثر خارجی به عنوان برگزیده معرفی شده است.»


به گفته دبیرعلمی، شعار پنجمین جشنواره امام‌علی‌(ع)پژوهان «گفتمان امام‌علی‌(ع)پژوهی؛ تجربه دیروز، آرمان امروز و نیاز فردا» است.


او ادامه داد: «آثاری از محققان در این جشنواره پذیرش شده که در 5 سال گذشته نگارش شده است. موضوع اصلی که پژوهشگران می‌توانستند آثار خود را ارسال کنند، اخلاق شهروندی و دنیای مجازی با تمرکز بر قرآن و نهج‌البلاغه بود.»


او به معرفی آثار برگزیده داخلی و خارجی پرداخت و افزود: «5 اثر برگزیده خارجی مربوط به خانم وندی اسحاق از دانشگاه یونیز آفریقای جنوبی، خانم مهدی‌شاکر از دانشگاه کوفه، خانم ندا حسین عابدی از دانشگاه پاکستان، جاسم عبدالریگی از دانشگاه سلطنتی عمان و حیدر کاظم الجمالی از دانشگاه کوفه است. همچنین در بخش داخلی علی نقی امیری از دانشگاه تهران، سیدمحمد مرتضوی از دانشگاه فردوسی مشهد، مهدی مردانی از دانشگاه قرآن و حدیث، علی دلشاد و مریم صانع‌پور از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، محمدعلی مشایخی از دانشگاه شهید محلاتی، خانم اکرم شبان از دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، زهرا علی‌محمد از دانشگاه الزهرا(س)، مریم میرزاخانی دانشگاه شهرکرد و مرضیه علیپور از دانشگاه شاهد به عنوان برگزیده پنجمین جشنواره انتخاب شدند.»


جنیدی در پایان گفت: «در پنجمین جشنواره از مقام علامه امینی، مرحوم سیدجعفر شهیدی، مصطفی دلشاد، رئیس بنیاد نهج‌البلاغه و دکتر مهدی گلشنی تقدیر می‌شود.»


پنجمین جشنواره بین‌المللی امام‌علی‌(ع)‌پژوهی و رونمایی از جایزه جهانی امام‌علی‌(ع) روز چهارشنبه 15 شهریور از ساعت 8 تا 13 در پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.


میزگرد اندیشمندان امام‌علی‌(ع)‌پژوهی شبه‌قاره هند و منطقه روسیه، اهدای جوایز به برگزیدگان از سوی سرپرست وزارت علوم، میزگرد اندیشمندان امام‌علی‌(ع)پژوه در خاورمیانه، رونمایی از جایزه جهانی امام‌علی(ع) و میزگرد اندیشمندان برجسته مسلمان و مسیحی در حوزه امام‌علی(ع)‌پژوهی از برنامه‌های روز برگزاری این جشنواره است.


انتهای پیام/

ارسال نظر