صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶
علی بیگدلی در گفت‌وگو با آنا

ترامپ آشکارا در جهت تضعیف سازمان ملل متحد گام برمی‌دارد

یک کارشناس امور بین‌الملل گفت باوجود همه اقدامات رئیس‌جمهوری آمریکا در راستای تضعیف سازمان ملل متحد، کسی نمی‌تواند این سازمان بین‌المللی را تضعیف کند.
کد خبر : 208977

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که انتقادات زیادی از سازمان ملل‌متحد دارد، در تلاش است با هدف اصلاح این سازمان بین‌المللی نشستی را در 18 سپتامبر (27 شهریور) با حضور رهبران جهان در مقر سازمان ملل متحد برگزار کند.


ترامپ معتقد است سهم کشورش از بودجه سازمان ملل متحد نسبت به خدماتی که این سازمان به امریکا ارائه می‌کند، عادلانه نیست و تلاش کرده است کمک‌های آمریکا به این نهاد را که به زعم او به «باشگاهی برای دورهمی، گپ زدن و خوشگذرانی افراد» تبدیل شده، کم کند.


علی بیگدلی، کارشناس امور بین‌الملل در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره اینکه «آیا این اقدام ترامپ در سطح بین‌المللی وجهه حقوقی دارد یا خیر؟» گفت: «از لحاظ حقوقی امکان اینکه دونالد ترامپ بتواند در صورت کسب آرای لازم تغییراتی در سطح مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد به وجود آورد وجود دارد و در منشور سازمان ملل‌متحد نیز چنین موضوعی تاکید شده است، ولی اینکه چگونه و چرا می‌خواهد این اقدام را انجام دهد هنوز مشخص نشده است. او در یکی از صحبت‌هایش گفته بود که ما به زودی خبر بزرگی را به اطلاع ملت آمریکا خواهیم رساند و احتمالا منظورش همین خبر است، ولی هنوز جزئیات طرحی که مدنظر دارد مشخص نیست.»


وی افزود: «برخی معتقدند رای‌ ملت‌ها باید بر اساس میزان کمک‌هایی باشد که به سازمان ملل متحد می‌شود، بنابراین از این جهت که آمریکا بیشترین کمک‌ها را به سازمان ملل متحد می‌کند گفته می‌شود که می‌تواند در منشور سازمان ملل متحد تغییراتی ایجاد کند.»


بیگدلی با بیان اینکه معتقد نیست این اقدام آمریکا تبدیل به یک رویه نامانوس و غیرمعمول در سطح جهانی می‌شود، تصریح کرد: «باید در نظر داشت که هر کشوری چنین اقدامی انجام نمی‌دهد. آمریکا در خاک خود میزبان مقر سازمان ملل متحد است و نفوذ زیادی دارد و سرمایه زیادی را بابت اداره این نهاد بین‌المللی پرداخت می‌کند و حتی آمریکایی‌ها دبیرکل سازمان ملل متحد را مشخص می‌کنند. طبعا اگر موضوعی به زیان سایر ملت‌ها باشد به آن رای نمی‌دهند و برای تغییر در منشور باید دو‌سوم اعضاء به آن رای بدهند. مشخص نیست دونالد ترامپ چه کاری می‌خواهد انجام دهد که یک تیم را مامور کرده است تا بنشینند و بررسی کنند که اقداماتشان منطبق با چارچوب‌های منشور سازمان ملل متحد باشد.»


وی در پاسخ به این سوال که «برنامه ترامپ برای ایجاد اصلاحات در مجمع عمومی نمی‌تواند دال بر بی‌ثباتی سازمان ملل متحد باشد؟» گفت: «چنین موضوعی پیشتر نیز سابقه داشته است و کشورهای اروپایی مشابه این اقدام را انجام داده بودند. کشورهای اروپایی بعد از جنگ جهانی دوم به توافقی دست یافتند که پنج کشور چین، آمریکا، روسیه، انگلیس و فرانسه دارای حق وتو باشند و طبعا در روند تصمیمات سازمان ملل متحد تاثیرگذارند و همچنین توافق کردند که این حق به کشور دیگری داده نشود. این تصمیم قابل تغییر نیست کما اینکه خیلی از کشورها خواهان پیوستن به سازمان ملل متحد هستند و بعید است به‌زودی چنین تغییراتی رخ دهد.»


این کارشناس امور بین‌الملل ترامپ را تا حدودی پایبند به موازین و معیارهای سازمان ملل متحد خواند و تاکید کرد: «شعارهایی که ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی می‌داد و شیوه‌ای که اتخاذ کرده بود با زمان کنونی تفاوت دارد. به‌عنوان نمونه، وقتی موضوع عربستان مطرح شد و گفتند پنج تروریست برج‌های دوقلوی نیویورک (که در حادثه 11 سپتامبر به‌طور کامل تخریب شد) عربستانی هستند، آمریکا مانع از گسترده‌تر شدن ابعاد این موضوع شد چرا که عربستان در آمریکا 750 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است و حتی تهدید کرده‌‌بود اگر اتهامات علیه عربستان مطرح شود، سرمایه‌اش را از آمریکا خارج می‌کند. با این تفاسیر گرچه ترامپ صحبت‌ها و انتقاداتی از سازمان ملل متحد مطرح می‌کند ولی در چارچوب کلی به الزامات آن پایبند است.»


بیگدلی در پایان با تاکید بر اینکه ترامپ به‌طور آشکارا در جهت تضعیف سازمان ملل متحد گام برمی‌دارد، گفت: «باوجود همه اقدامات ترامپ در راستای تضعیف سازمان ملل متحد، چه کسی است که بتواند این سازمان بین‌المللی را تضعیف کند؟ به‌عنوان نمونه، آقای یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته «باوجود اینکه نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد ما را تحت فشار قرار داده بود ولی ما برای هشتمین بار تایید می‌کنیم که ایران به همه تعهدات خود در برابر برجام پایبند بوده و آن‌ها را رعایت کرده است.» درست است که سازمان ملل متحد از لحاظ تاثیرگذاری تضعیف شده است ولی وقتی از سویی این نهاد بین‌المللی اقدامی خلاف میلمان انجام می‌دهد می‌گوییم بازیچه دست بیگانگان است و وقتی از سوی دیگر کار مناسبی انجام می‌دهد می‌گوییم بله، کار خوبی انجام داده است. همه این موارد وجود دارد. هنوز سازمان ملل متحد قدرت خود را دارد ولی طبعا این قدرت میان پنج کشور قدرتمند جهانی در نوسان است و اینگونه موارد طبیعی است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر