صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۷ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶

چرا اردوغان عازم ایران می‌شود؟

یک رسانه روسی در راستای سخنان اخیر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر قریب‌الوقوع اردوغان به ایران به گفت‌و‌گو با دو تحلیلگر روس و ترک پرداخت که متن آن در ادامه آمده‌است.
کد خبر : 208819

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا و به نقل از سایت روسی " وستنیک کافکازا"، رجب صفروف، مدیر مرکز مطالعات معاصر ایران در مسکو در گفت‌و‌گو با خبرنگار این رسانه قبل از هر چیز به این نکته اشاره کرد که اردوغان با هدف درک فتنه‌هایی که در مدت اخیر روابط ترکیه و ایران را تحت شعاع قرارداده‌اند به ایران سفر می‌کند.


این کارشناس روس یادآور شد: بدتر شدن روابط همه‌جانبه ترکیه با همه همسایگان مشکل اصلی اردوغان در پست ریاست جمهوری است، به همین علت وی هم‌اکنون در تلاش است تا به این روابط سروسامان بخشد. سیاست جاه‌طلبانه وی منجر به کنارگذاشتن ترکیه توسط همسایگانش شد. از جمله این که آنها نسبت به انکارا در آسیب رساندن به منافع دولت‌های همسایه مظنون هستند.


رجب صفروف افزود: به منافع ایران در بسیاری موارد آسیب وارد شد، چرا که اقدامات طرف ترک، از نظر تهران، نه به مبارزه با تروریسم بین‌الملل، و بلکه برعکس، معطوف به حمایت از گروه‌های تروریستی بود. علاوه برآن ایران نسبت به ترکیه از آن جهت بدگمان بوده و هست که این کشور ضمن سوء‌استفاده از وضعیت بغرنج پیش‌آمده در سوریه، به حل‌و‌فصل مشکلات مرزی خود می‌پردازد.


یک اتهام دیگر هم این است که ترکیه با سوء‌استفاده از این مساله که حکومت سوریه مشغول مبارزه با تروریسم بین‌المللی است و نمی‌تواند به‌طور کامل اراضی خود را تحت کنترل داشته باشد، دست به پیشروی عمیق در خاک کشور سوریه زده است.


وی همچنین تاکید کرد که دیدار پیش روی دو دولتمرد از اهمیت بسیاری برخوردار است و در‌ این‌باره اظهار داشت: دیداری دیرهنگام، اما حقیقتا ضروری. روحانی از آنجا که مشغول انتخابات ریاست جمهوری بود نمی‌توانست به ترکیه سفر کند. هم‌اکنون دولت او تشکیل شده است و به‌همین دلیل تمامی شرایط برای این دیدار مهیاست.


فکر می‌کنم در این دیدار مسائل مهمی که بر وضعیت موجود در سوریه، روابط دوجانبه و وضعیت حاکم بر منطقه به طور کلی تاثیر خواهند گذاشت مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گیرند. و البته به روابط ترکیه-عربستان سعودی و ترکیه-اسراییل هم که موجبات نگرانی شدید ایران را فراهم کرده است نیز پرداخته خواهد شد.


مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر نسبت به این مساله که اردوغان و روحانی بحران قطر را به تفصیل مورد بررسی قرار دهند اظهار تردید کرد و در‌این‌باره افزود: ترکیه برای عربستان سعودی چنان شریکی به حساب نمی‌آید که بتوان آن را برای حل یا بررسی این مشکل مامور کرد. به‌همین علت هم گمان می‌کنم که به بحران قطر در چارچوب بررسی مسایل منطقه‌ای پرداخته شود، و نه به طور مستقیم به مثابه بخشی از یک سناریویی که ترکیه در آن شرکت داشته باشد.


اورهان غفارلی، تحلیلگر سیاسی ترک، نیز به‌نوبه خود بر این مساله تاکید کرد که ایران و ترکیه به دنبال نزدیک شدن به یکدیگر درمناقشه سوریه هستند.


این کارشناس تصریح کرد: هر دو دولت قصد دارند با نفوذ آمریکا در منطقه و همچنین اتحاد کانتون‌های عفرین و کوبانی، که در نتیجه آن در مرز ترکیه و سوریه منطقه خودمختار کردنشین ایجاد خواهد شد، مقابله کنند. در این مساله منافع ایران و ترکیه با همسو است، زیرا هر دو کشور مخالف ایجاد نوعی منطقه خودمختار در منطقه، در کشور سوریه، و موافق حفظ تمامیت ارضی سوریه هستند.


علاوه بر این، وی یادآور شد که ترکیه و ایران از سال 2016 میلادی در مذاکرات صلح سوریه درشهر آستانه با هم همکاری می‌کنند. اورهان غفارلی در این باره گفت: ترکیه، ایران و روسیه تضمین کنندگان امنیت در منطقه در چهارچوب این مذاکرات صلح هستند. ضمنا ترکیه در مسایل سوریه، عراق و کردها همکاری فعال‌تری با روسیه دارد، ترکیه با ایران دارای اختلافات بنیادی‌ای است که ریشه در این مساله دارد که سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه در جهت دفاع از منافع شیعیان است.


این کارشناس سیاسی در آخر اینطور نتیجه گیری کرد: گفت‌و‌گوی ایران و ترکیه می‌تواند موجب برقراری مجدد توازن قوا در منطقه، تضعیف نفوذ آمریکا در خاورمیانه و همچنین کمک به استقلال بیشتر آن شود. همچنین دو رئیس جمهور باید درباره انجام عملیات‌های مشترک احتمالی هم در ادلب سوریه بر‌ضد جبهه‌النصره و هم در مرزهای مشترک برعلیه کردهای جدایی طلب گفت‌و‌گو کنند.



انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ایران
ارسال نظر