تولید نوشتافزار با طرحهای ایرانی - اسلامی
محمدحسین ابراهیمی که مسئولیت نوشتافزار استان همدان را برعهده دارد، بزرگترین مشکل حوزه خود را بحث نقدینگی دانست و اظهار داشت: «از جمله مسائل ما این است که همه لوازم را نقد میخریم و بعد به صورت چک یا با واسطه آن هم با قیمت پایین به بازار میبریم. ما باید برای اجناسی که تولید کردهایم تخفیف قابل توجهی در نظر بگیریم تا برای توزیعکننده صرفه اقتصادی داشته باشد که همین امر نیز حاشیه سود را پایین میآورد. با توجه به اینکه فعالیت ما در شهرستان انجام میشود، در تولید به لحاظ نیروی کار و خدمات پس از چاپ با مشکلات عدیدهای روبهرو هستیم. در شهرستان بحث سرعت کار و خدمات به عنوان یکی از مسائل بزرگ مطرح است و ما در این حوزه دچار محدودیتهای زیادی هستیم و همین امر تولیداتمان را سخت کرده است.»
این تولیدکننده نوشتافزار تصریح کرد: «در بحث مواد اولیه سعی کردهام همواره در دفتر طراحیهایم همیشه به اصول داخلی توجه داشته باشم و حتی از مواد تولید شده در داخل استان و سپس در داخل کشور استفاده کنم و کمتر به مواد اولیه خارجی رو آورم. در حقیقت در تهیه مواداولیه نگاه بومی دارم. اما این امر نیز ما را دچار محدودیتهایی کرده است، برای مثال به منظور تهیه MDF هر روز نمیتوانم مواد در اختیار داشته باشم، بنابراین باید صبر کنم تا با محصولات دیگر آنچه که سفارش و مایحتاج من برای تولید است نیز به همدان آورده شود.»
وی که معتقد به خودکفایی و استفاده از محصولات داخلی است عنوان کرد: «در بحث دستگاهها تا جایی که توانستهام از دستگاههای ایرانی استفاده کردهام. اگرچه قیمت دستگاههای ایرانی بالاتر از دستگاههای دستهدوم خارجی است. من معتقد هستم که دستگاههای ایرانی نسبت به دستگاههای خارجی به لحاظ کاربردی تفاوت چندانی ندارند و اگر کسی اعتقاد به تولید ملی داشته باشد، تفاوتهای موجود قابل چشمپوشی است.»
حسینی همچنین بیان کرد: «در تولید نوشتافزار، اولین نکته این است که در بحث طراحی همه کارها آمیخته با هنر باشد و اصول هنری رعایت شود. کالاهای بازار ایرانی به لحاظ هنری ضعیف است و شاید همین امر دلیل عدم توجه عموم مردم باشد. ما در این راه خواستیم مخاطب عام را نیز بیشتر جذب کنیم و بر همین اساس از مضامینی در طرحها استفاده کردیم که برای مخاطب امروز قابلپسند باشد. مضامین طرحهای ما مصور شده است و مفاهیم ایرانی- اسلامی را دربرمیگیرد. من معتقدم میتوانیم از دانشگاه برای طراحی مفاهیمی که میخواهیم استفاده کنیم و یا مسابقهای میان هنرمندان برگزار کنیم تا مفاهیمی را که در نظر داریم در قالب هنر تصویرسازی کنند. با سروسامان گرفتن تولیدات، فراخوان برگزاری مسابقه در بهمنماه منتشر خواهد شد.»
وی با اشاره به اینکه با فرارسیدن مهرماه و آغاز سال تحصیلی، تولید و فروش نوشتافزار 10 برابر میشود، عنوان کرد: «درباره سلایق مصرفکنندگان چندان تحقیق نکردهایم اما با گذشت دههها دریافتهایم که طراحیها باید شکل مدرنتر داشته باشد. ما سعی کردهایم شکل هنری و مدرن را با هم بیامیزیم و مفاهیم را در قالب آن بگنجانیم. ما چند مفهوم را در کنار هم گذاشتهایم تا در طرحهای آن را به مخاطب که در حقیقت مصرفکننده است، عرضه کنیم. موضوع خانواده و حجاب که امروزه دغدغه مردم است، از جمله مضامینی است که در طراحیها به آن توجه داشتهایم. البته سعی کردهایم بیشتر بر روی خانواده ایرانی کار کنیم.»
وی درخصوص توزیع و فروش نوشتافزار تشریح کرد: «ما به صورت خردهفروشی کار میکنیم اما عمدهفروشی ما به استان اصفهان، تهران و شهرهای بزرگ اختصاص دارد. خوشبختانه توانستهایم شرایطی را ایجاد کنیم تا فروشگاههایی که طرحهای ایرانی- اسلامی نمیخریدند راغب شوند که این طرحها را خریداری کنند. ابتدای کار تقاضا به نسبت طرحهای کلاسیک کم بود، اما در حالحاضر به پیشرفت خوبی دست پیدا کردهایم و در طول یکسال و نیم فروش طرحهای ایرانی – اسلامی رونق بیشتری گرفته است.»
انتهای پیام/