30 درصد انتشارات علمی کشور در حوزه علوم پزشکی است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری انا از وبدا، دکتر باقر لاریجانی، در افتتاحیه سی و یکمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی، به اهمیت نیروی انسانی در ارتقای نظام سلامت اشاره کرد و گفت: «در راستای طرح تحول نظام سلامت تلاشهای زیادی برای برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت و همچنین برنامهریزیهایی برای گسترش منطقی آموزش علوم پزشکی کشور صورت گرفته است.»
لاریجانی به روند امور جاری حوزه آموزش در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور اشاره کرد و افزود: «حجم بالایی از کار در این حوزه وجود دارد، یکی از اهداف تحول در آموزش، کاهش بار کاری آموزش با بهرهبرداری از دانش روز و فناوری اطلاعات بوده، تلاشهایی در این زمینه صورت گرفته و برنامههایی برای سالهای آینده وجود دارد.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «30 درصد انتشارات علمی کشور در حوزه علوم پزشکی تولید میشود، تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت از اهمیت ویژهای برخوردار است و باید برنامهریزی مناسبی برای تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای کشور صورت پذیرد.»
او به تغییرات جامعه و حوزه علم و فناوری در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: «الگوی بیماریها و جمعیت کشور در حال تغییر است و باید نیروی انسانی برای مواجهه با این تغییرات تربیت شوند.»
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی افزود: «بیماریهای غیرواگیر و رشد شیوع این بیماریها یکی از مسائل مهم نظام سلامت کشور است و در حالی که 85 درصد مرگها در اثر این بیماریها رخ میدهد، دانشآموختگان رشتههای علوم پزشکی باید با این بیماریها آشنا باشند.»
لاریجانی تغییر سطح سواد سلامت جامعه و توامندی خود مراقبتی را از دیگر مصادیق تغییر نیازهای سلامت کشور دانست و یادآوری کرد امروز بسترهای مجازی ارائه خدمات در حال رشد است و افراد در موارد مختلف از این امکانات استفاده میکنند. اینها موضوعاتی است که باید در تربیت نیروی انسانی مورد توجه قرار گیرد.
او ادامه داد: «مطالعات گستردهای در وزارت بهداشت برای برآورد نیروی انسانی موردنیاز نظام سلامت صورت گرفته و با جمعبندی این مطالعات الگوی محاسبه نیروی انسانی تا سال 1404 طراحی شده و برنامه بعدی این است که این الگو در سطح مناطق آمایشی نیز محاسبه شود.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت از تدوین برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و افزود: «تلاشهایی برای پیادهسازی این برنامه صورت گرفته و تا 4 سال آینده تلاش حوزه آموزش استقرار این برنامه در سطح کشور خواهد بود. بسیاری از برنامههای تحول ادامه تلاشهای معاونین آموزشی وزارت بهداشت در ادوار گذشته است، در جلسات متعدد با معاونان آموزشی ادوار از نظرات ایشان بهرهبرداری شده است.»
او راهاندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی را تلاشی برای پاسخگوی به نیازهای کشور اعلام کرد و گفت: «اکنون حدود 900 عضو هیات علمی در حال تحصیل در دوره مجازی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی هستند و دورههای دیگری نیز در دست طراحی است که اجرا خواهد شد.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «برای سرآمدی در منطقه باید آموزش علوم پزشکی را در سطح بینالمللی گسترش دهیم، اقداماتی برای اعتباربخشی بینالمللی دانشگاهها و نزدیکی آموزش علوم پزشکی به استانداردهای بینالمللی صورت گرفته است. همچنین ظرفیتهای دانشگاههای علوم پزشکی از طریق سامانه education Iran به کشورهای مختلف معرفی شده و تعداد زیادی دانشجوی خارجی برای تحصیل در رشتههای علوم پزشکی کشور درخواست دادهاند.»
او افزود: «انجام برخی امور حوزه سلامت نیازی به دریافت مدرک دانشگاهی ندارد، دورههای مهارتی به همین منظور طراحی شده به شکلی که افراد برای برخی مشاغل مهارتی دورههای کوتاه مدتی را بگذرانند و با دریافت گواهینامه مهارتی در نظام سلامت ارائه خدمت دهند. این برنامه بسیاری از نیازهای کشور را مرتفع میسازد.»
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: «شیوههای برگزاری آزمونها به روش سنتی موجب صرف وقت و هزینه زیادی میشود و لازم است با بهرهبرداری از فناوریهای نوین آزمونها به شیوه دیگری برگزار شود. به طور مثال با برگزاری آزمونهای علوم پایه و پیشکارورزی بسیاری از چالشهایی که در این زمینه وجود داشت برطرف شده است.»
لاریجانی با تاکید بر لزوم همکاری تمامی دستاندرکاران آموزش علوم پزشکی در اجرای برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: «امیدواریم بتوانیم از نظرات اعضای محترم بوردها در اجرای اثربخشتر این برنامهها بهرهمند شویم.»
انتهای پیام/