صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

داوران نوازندگان ساز سنتور را ارزیابی کردند

در سومین روز جشنوارۀ ملی موسیقی نوازندگان ساز سنتور در سه ردۀ سنی روی صحنه آمدند و در حضور هیئت داوران متشکل از استادان مجید کیانی، مینا افتاده، رضا شفیعیان به رقابت با یکدیگر پرداختند.
کد خبر : 208553

به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، رپرتوار انتخابی در سومین روز جشنواره برای ساز سنتور برای ردۀ سنی الف آوازهای ابوعطا و بیات ترک، ردۀ سنی ب آواز افشاری و دستگاه نوا، و ردۀ سنی ج دستگاه سه‌گاه و تمامی آوازهای متعلق به دستگاه شور بود.



در مبحث آموزش و مِتُد دچار مشکل هستیم


مجید کیانی، نوازندۀ سنتور و عضو هیئت داوران یازدهمین جشنوارۀ موسیقی جوان دربارۀ ارزیابی خود از اجراها گفت: خوشبختانه اجراهای خوبی را شاهد بودیم و شرکت‌کنندگان توانستند با اجراهای فوق‌العاده‌شان سطح توقع ما را بالا بیاورند، گرچه هنوز مقداری در مبحث آموزش و مِتُد دچار مشکل هستیم اما در کل خوب بودند.


وی در ادامه افزود: پیشتر هم عنوان شده که بخاطر تنوع و یکدست نبودن مِتُدهای آموزشی کمی بچه‌ها دچار مشکل می‌شوند و تفاوت‌های سطح آموزشی کمی کار را خراب کرده است.


او توضیح داد: به نظرم هنرجوها باید بیشتر به سمت موسیقی‌های اصیل و باهویت بروند و همچنین به ردیف‌ها در نوازندگی‌شان دقت کنند و تمرینات مداوم داشته باشند تا شاهد موفقیت روز افزون‌شان باشیم.


کیانی در مورد تأثیر برگزاری جشنوارۀ موسیقی جوان خاطرنشان کرد: جشنوارۀ ملی موسیقی جوان سهم بسزایی در پیشرفت بچه‌ها دارد و هرساله موفق‌تر ظاهر می‌شود. این جشنواره استعدادها و نخبه‌ها را به جامعۀ موسیقی معرفی می‌کند و به اصالت‌ها توجه دارد.



جشنواره راه را برای بچه ها باز کرده است


مینا افتاده، نوازنده و مدرس سنتور و دیگر عضو هیئت داوران بخش سنتورِ یازدهمین جشنوارۀ موسیقی جوان دربارۀ ارزیابی خود از اجراها گفت: برخلاف آنچه در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم امسال هنرجوهای شهرستان‌ها رشد بیشتری داشته و گویی از آموزش صحیح برخوردارند. اکثر بچه‌ها توانستند خود را بیشتر به راه درست آموزش نزدیک کنند، اما نیاز به تمرین مداوم دارند.


وی افزود: به دلیل وجود تعداد بالایی از هنرجوها در این ساز یک مقدار سختگیری‌هایی وجود دارد تا بتوانیم بهترین خروجی را از آن داشته باشیم.


او در مورد برگزاری جشنوارۀ ملی موسیقی جوان گفت: جشنوارۀ ملی موسیقی جوان راه را برای بچه‌ها و حتی خانواده‌ها باز کرده است و به آنها کمک کرده است وارد مسیر درست شوند. ایدۀ بسیار خوبی است و اگر به همین ترتیب پیش برود اتفاقات خوبی در موسیقی خواهد افتاد، چرا که یک رویداد آینده‌ساز است.



جشنواره برای گرد هم آوردن این جوانان تلاش و هزینه‌ زیادی کرده


رضا شفیعیان، نوازندۀ سنتور و دیگر عضو هیئت داوران پس از اجراهای سومین روز جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: شرکت‌کنندگان بخش سنتور جشنواره در دو مکتب مختلفِ سنتورنوازی یعنی مکتب صبا و مکتب میرزاعبدالله نوازندگی کردند. آنها مطالبی که نزد اساتید خود آموخته بودند را در مدت زمانی که بر عهده‌شان گذاشته شده بود به خوبی اجرا کردند و از پس کارشان بر آمدند.


وی در خصوص اجرای گروه‌های مختلف سنی جشنواره بیان کرد: در میان اجراهای سه رده سنی الف، ب و ج، اجراهای رده سنی «ب» که جوانان بین 18 تا 23 سال هستند، کیفیت بهتری داشت. برای آینده این گروه سنی باید برنامه‌ریزی بهتری صورت بگیرد. از طرفی انتظار از شرکت‌کنندگان بالای 23 سال بیشتر است چون قائدتاً آنها باید از گروه سنی «ب» بهتر می‌بودند اما این‌طور نبود.


شفیعیان در پاسخ به پرسشی دربارۀ اینکه آیا شرکت‌کنندگان اصالت سنتورنوازی را حفظ کردند یا خیر، توضیح داد: اصالت اجراها به همان کلاس‌ها و مکاتبی که این جوانان دارند برمی‌گردد. من کمتر دیدم که جوانان از مکاتب خارج شوند و به حاشیه بروند. اگر قرار بر حفظ موسیقی سنتی باشد، این رویه بهتری است. ممکن است برنامه‌های خاصی وجود داشته باشد که در آنها خارج از قاعده و قانون نیز بتوان نوازندگی کرد اما در این جشنواره طی چند سال اخیر جوانان شرکت‌کننده جنبه‌های سنتی و ردیفی را حفظ کرده‌اند.



شفیعیان به لزوم حمایت از برگزیدگان جشنواره اشاره کرد و تصریح داشت: این جوان‌ها با تمام سعی و کوششی که کرده‌اند، توانسته‌اند خودشان را به این جا برسانند و در حضور استادان نوازندگی کنند و امتیازی کسب کنند. حال این وظیفۀ نهادهای دیگر است که فکری برای برگزیدگان جشنواره کنند. باید برای برگزیده‌های این جشنواره برنامه‌ریزی شود تا بتوانند اجراهای تک‌نوازی و هم‌نوازی داشته باشند و کارشان را ادامه بدهند، وگرنه به فراموشی سپرده می‌شوند.


وی افزود: متأسفانه من ندیده‌ام که برگزیدگان گروه‌های سنی دورۀ گذشته در جایی مورد استفاده قرار گرفته باشند. مگر این‌که به طور خصوصی گروهی داشته باشند و با آن گروه کار کنند. لازم است که این جوانان پشتوانه‌ای داشته باشند تا همیشه در جریان موسیقی قرار بگیرند. این‌که نوازنده‌ای بخواهد راکت بماند و کار نکند، همیشه نتیجه سوء دارد. جشنواره ملی موسیقی جوان برای گرد هم آوردن این جوانان تلاش و هزینه‌ زیادی کرده و حیف است که در پایان این تلاش‌ها، نوازندگان برگزیده به موسیقی حرفه‌ای کشور ورود نکنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر