صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۴ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۴

اولین پرواز کاملا موفق سرنشین‌دار تری‌کوپتر شخصی +‌ ویدئو

یک تیم مهندس پرواز مجارستانی‌ که چندی پیش موفق به ساخت وسیله پرواز شخصی شبیه به آنچه در رویاها می‌بینیم، شده بود، بعد از چندین بار آزمایش و پروازهای ناموفق، به تازگی توانسته اولین پرواز موفق سرنشین‌دار آن را با موفقیت انجام دهد.
کد خبر : 20800

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل ازGizmag، کمتر از یک سال پیش، افراد این تیم علاقه‌مند به پرواز در یک موسسه تحقیقی کاربردی واقع در خلیج زولتان موفق شدند در یک پرواز شخصی در تاریخ هفتم مارس در شمال شرق مجارستان در اولین پرواز سرنشین‌دار تری‌کوپتر فلایک (Flike)، آن را به بوته آزمایش بگذارند.


در پرواز آزمایشی سرنشین‌دار فلایک قبلی در سال گذشته، وزن تیک‌آف 210 کیلوگرم بود و تری‌کوپتر تنها برای چند ثانیه توانست از زمین برخاست اما در نهایت سالم به زمین نشست.


در پرواز آزمایشی سرنشین‌دار اخیر، فلایک چند متری از سطح زمین ارتفاع گرفت و کاملا توانست ویژگی معلق شدن در هوا را به نمایش بگذارد و به مدت یک دقیقه و نیم کنترل پرواز در خنثی کردن نیروی باد را مانور دهد.


این هواپیما که فعلا در حد نمونه اولیه است، شش جفت روتر (پروانه) در یک آرایش هم محور دارد که به طور مستقیم توسط موتور دیسک الکترونیک هدایت می‌شوند. همچنین این هواپیما باتری‌های پلیمر لیتیومی دارد که به گفته تیم سازنده، نیروی لازم برای 15 تا 20 دقیقه پرواز شناور و 30 تا 40 دقیقه پرواز تفریحی را تامین می‌کند.



فلایک با کنترل کردن تغییر سرعت چرخش هر روتر، قادر به پرواز همانند یک هلی‌کوپتر معمولی است البته با توانایی‌های بیشتر. این توانایی‌ها شامل شناور ماندن، چرخش کامل در راستای محور، کج شدن در هنگام چرخش، اریب رفتن، یک وری شدن، صعود، چرخش، کج‌روی و سرازیر شدن می‌شود. تیم سازنده اشاره کرده است که فلایک دارای توانایی‌های پروازی دیگری نیز هست که هنوز نامی بر آنها گذاشته نشده است.‌


به لطف کامپیوتر کنترل پرواز که بر ثبات هواپیما، موقعیت جانبی و ارتفاع نظارت می‌کند، راندن فلایک به آسانی دوچرخه‌سواری شده است. مهندسان سازنده این هوایپما می‌گویند که برای جلوگیری از سقوط در مواقعی که یکی از موتورها از کار افتاده است، فلایک قادر به فرود اضطراری نیز است.


با از سر گذراندن اولین پرواز موفق، تیم سازنده فلایک در حال برنامه‌ریزی برای ساخت پیش نمونه دوم با طراحی و ویژگی‌های مشابه برای مدل تبلیغات تجاری هستند.


مترجم: هانا حیدری


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر