صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فدایی‌حسین خبر داد

چاپ دو نمایشنامه‌ مصور و نسخ تعزیه برای کودکان

حسین فدایی‌حسین در خصوص فعالیت‌های این روزهای خود به چاپ چهار نمایشنامه در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، دو مجموعه نمایشی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نسخ تعزیه ویژه کودکان توسط انتشارات سوره حوزه هنری خبر داد.
کد خبر : 207934

حسین فدایی‌حسین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، در خصوص چاپ متون نمایشی که ترجمه کرده است گفت: «سال گذشته در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مجموعه اول نمایشنامه‌هایم تحت عنوان اندیشه و آثار اوراند هریس منتشر شد. بر همین اساس پیشنهاد انتشار 4 نمایشنامه دیگر از این نویسنده را ارائه کرده‌ام تا در قالب مجموعه دوم در جشنواره منتشر شود.»


وی افزود: «برای دوره جدید جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نمایشنامه‌های «از فقر تا ثروت»، «به سوی خانه»، «رابین کوتوله»، «داستان هاک‌فین» را پیشنهاد کرده‌ام که در صورت تایید 4 نمایشنامه پیشنهادی در این دوره منتشر خواهد شد.»


فدایی حسین همچنین در اشاره به دیگر متون نمایشی‌اش اظهار کرد: «در حال حاضر چند نمایشنامه دیگر زیر چاپ دارم که در قالب نمایشنامه‌های تک‌جلدی و مصور از سوی انتشارات نو منتشر خواهد شد. در حقیقت این آثار شکل جدیدی از انتشار نمایشنامه است. در این بخش «ساعت 8 در کشتی» را که قصه آلمانی است و نگاه فلسفی به خدا و زندگی دارد «تنها یک روز» که نوشته مارتین بالینک است و درباره تولد و مرگ را به زبان فارسی برگردانده‌ام که با تصویرگری محسن میرزایی در قالب نمایشنامه مصور تا ماه آینده منتشر می‌شود.»


وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دو مجموعه اشاره کرد که از سوی کانون پرورش کودک و نوجوان ویژه قشر کودک منتشر خواهد شد.


فدایی حسین در این باره عنوان کرد: «کانون پرورش کودک و نوجوان، مجموعه کتاب ماسک دارد که شکل جدیدی از نمایشنامه محسوب می‌شود. در این مجموعه نمایشنامه به همراه ماسک‌هایی که می‌توان با آن نمایشنامه‌خوانی کرد، در دسترس کودکان قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه خواندن نمایشنامه برای کودک سخت است و اکثر نمایشنامه‌ها برای اجرا نوشته می‌شوند، با این روش، سعی شده تا نمایشنامه‌ها برای کودکان خواندنی شوند. این مجموعه شامل 6 قصه از کلیله و دمنه است که 3 قصه آن تحت عنوان «خرگوش باهوش» و 3 قصه دیگر با عنوان «موش زرنگ» منتشر می‌شود.



وی در خصوص نمایشنامه‌ای که قرار است از سوی حوزه هنری به چاپ رسد نیز عنوان کرد: «حوزه هنری طرحی با عنوان «نسخه‌های تعزیه برای کودکان» دارد که قراردادش نیز بسته شده و اولین نسخه آن آماده شده است. قرار است در این طرح 14 نسخه تعزیه از نسخ معروف که کودکان در آن نقش دارند و به کودکی ائمه باز می‌گردد مثل داستان «سیب و به» که به کودکی امام‌حسن‌(ع) و امام‌حسین‌(ع) اشاره دارد، جمع‌آوری شود و از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسد. من بخشی از نسخی که درباره کودکان مسلم و حضرت رقیه(س) است را گزینش کردم که توسط شاعر کودک با زبان جدید و با حس تعزیه به صورت مصور منتشر شود.»


وی که در حوزه تئاتر دینی و تئاتر‌های ارزشی آثار قابل توجهی را به نگارش در آورده است، درباره نگارش متنی از شهید حججی نیز بیان کرد: «در حال‌حاضر نمایشنامه‌ای در این‌خصوص ننوشته‌ام. اگرچه پیشنهاد نگارش نمایشنامه‌ای با چنین مضمون به من ارائه شده است. البته حوزه هنری مجموعه دیگری برای امام‌رضا(ع) را به من سفارش داده تا در قالب نمایشنامه به موضوع معارف امام‌رضا(ع) بپردازم. هنوز این پروژه را نیز قبول نکردم، اما قطعا با کم‌شدن مشغله‌هایم در خصوص تولید آثار جدیدی برنامه‌ریزی خواهم کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر