صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«چه کسی سهراب را کشت» روی صحنه می‌رود

شهرام کرمی تصمیم دارد جدیدترین نمایشنامه خود را با عنوان «چه کسی سهراب را کشت» در تئاترشهر روی صحنه ببرد.
کد خبر : 207503

شهرام کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا گفت: این اثر بازخوانی و الهامی است که از داستان سهراب و رستم شاهنامه فردوسی گرفته‌ام. این نمایش ادای دین من به حماسه بزرگ و اثر جهانی فردوسی است.


وی ادامه داد: این اثر با داستان امروزی که دارد قصه خانواده‌ای را روایت می‌کند که یادآور مرگ و مرگ‌آگاهی است.


کرمی با تاکید بر جایگاه فردوسی عنوان کرد: زبان و ادبیات ما مدیون فردوسی و شاهنامه است و من مدت‌هاست که به این موضوع که چقدر از زبان گذشته تاثیر گرفته‌ایم فکر می‌کنم. بر همین اساس نیز تصمیم گرفتم نمایشی برگرفته از شاهنامه فردوسی را اجرا کنم.


وی با اشاره بر اینکه «چه کسی سهراب را کشت» ریشه در شاهنامه دارد، بیان کرد: این اولین تجربه‌ام در بازخوانی یک اثر است که پرداخت امروزی و معاصر به شاهنامه فردوسی و مرگ‌آگاهی دارد. همواره در تولید نمایشی با چنین مضمون به این فکر می‌کردم که اثر با چه زاویه دیدی باید باشد و یا چطور باید اثر حماسی را به نمایش تبدیل کنم.


کرمی افزود: در نمایش «چه کسی سهراب را کشت» نوع نگاهم تبدیل اثر از ژانری به ژانر دیگر نیست. بلکه خلق محتوا و شکل دیگری از آن است. در این اثر سعی کرده‌ام دست روی مرگ‌آگاهی به عنوان دغدغه همیشگی بشر بگذارم. من معتقدم تراژدی بر همین اساس خلق شده و با توجه به اینکه مرگ فرزند تلخ‌ترین مرگ است، می‌توان گفت این اثر تراژدی مطلق محسوب می‌شود.


نویسنده و کارگردان نمایش «چه کسی سهراب را کشت» گفت: در این اثر به رابطه پدر و پسری می‌پردازم که اسیر مرگ می‌شوند و خردمندی خود از زندگی را بروز می‌دهند.


وی که تمرینات این اثر نمایشی را به تازگی آغاز کرده، ضمن اشاره به اینکه تمرینات این اثر تا ماه آینده به پایان می‌رسد، عنوان کرد: اجرای این نمایش توسط گروه تئاتر شایا خواهد بود، اگرچه قطعا چند نفر از دیگر بازیگران نیز به این جمع اضافه خواهند شد.


وی با تاکید بر اینکه همیشه سعی داشته دغدغه‌های اجتماعی را در آثار نمایشی خود بازتاب دهد، درخصوص پروژه بعدی خود از علاقه‌مندی‌اش در تبدیل جای خالی سلوچ اثر دولت‌آبادی به نمایشنامه سخن گفت و افزود: همچنین دوست دارم با الهام از اشعار مولانا، نمایشی را تولید کنم و از داستان سمک‌عیار نیز نمایشنامه‌ای جدید بنویسم.


انتهای پیام/

ارسال نظر