صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۴ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
مروری بر روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه

آیا سفیران قطر و فرانسه به دمشق بازمی‌گردند؟ / فرار رهبران داعش به شمال تل‌عفر

فراهم شدن مقدمات پیوستن شمال حلب به مناطق کاهش تنش در سوریه، فرار رهبران داعش به شمال تل‌عفر و اعلام آمادگی حماس برای ازسرگیری روابط با نظام سوریه؛ از موضوعاتی است که مورد توجه ویژه رسانه‌های عرب زبان قرار گرفته‌‌‌‌‌‌است.
کد خبر : 207430

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عناوین مهم روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه را در زیر می‌خوانید:


حومه شمالی حلب جزو مناطق کاهش تنش محسوب می‌شود؟



روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی نوشت: «شب گذشته (دوشنبه) نیروهای روسی وارد شهرک تل‌رفعت در حومه شرقی حلب (تحت کنترل نیروهای کُرد دموکراتیک سوریه) شدند. گامی که می‌تواند آخرین اقدامات در راستای پیوستن حومه شمالی حلب به مناطق کاهش تنش ارزیابی شود.»


طبق این گزارش، در حالی که فضای یاس و نا امیدی آنکارا (نسبت به تحولات سوریه) ادامه دارد، فضای مثبتی میان ارتش سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه به‌وجود آمده است و ممکن است در آینده نقش اطلاعاتی‌ای که هر یک از طرف‌های تهران و واشنگتن برای به شکست کشاندن نقشه‌های ترکیه در سلیمانیه عراق ایفا می‌کنند، به این منطقه برسد.


در ادامه این گزارش این سوال مطرح می‌شود که «آیا خطوط تماس میان ترکیه و نیروهای کُرد دموکراتیک سوریه وارد دایره مناطق کاهش تنش می‌شود؟» و الاخبار می‌نویسد: «این سوال باید در سایه تحولات آینده شمال سوریه بررسی شود. واقعیت آن است که بخشی از این طرح به نظر می‌رسد در راستای کاهش تنش باشد، هرچند اعلام رسمی نشده است. همچنین لزومی ندارد که این کاهش تنش همراه با رضایت ترکیه باشد و به نظر می‌رسد آنکارا در این مورد واقع‌گرایانه‌تر عمل کند.»


العیاضیه؛ محل جدید اختفای رهبران داعش



روزنامه المدی چاپ عراق در گزارشی نوشت: «به‌دنبال آغاز عملیات آزادسازی مرکز تل‌عفر، رهبران داعش تصمیم به عقب‌نشینی از شهر گرفتند و خود را به شهرکی واقع در شمال تل‌عفر رساندند.»


طبق این گزارش، داعش «فرار را بر قرار ترجیح داد»‌ و برای جلوگیری از درگیری مستقیم با نیروهای مشترک عراقی خود را با کندن تونل از تل‌عفر به شهرک العیاضیه رساندند.


به‌طور دقیق مشخص نیست که چه تعداد از افراد مسلح داعش به این منطقه رسیده‌اند، ولی با توجه به اینکه برخی از عناصر داعش خودشان را به نیروهای پیشمرگه که در محور شمالی تل‌عفر متمرکز هستند تسلیم کردند، به نظر می‌رسد تعدادشان زیاد نباشد.


هشدار درباره نشست مواد شیمیایی به‌دلیل سیل هوستون



روزنامه المستقبل چاپ لبنان خبر داد: «هم‌زمان با افزایش تعداد قربانیان و بی خانمانی هزاران نفر ناشی از ادامه سیلاب ناشی از طوفان گرمسیری هاروی و همچنین به‌دنبال کشته شدن هفت نفر در ایالت تگزاس، سطح هشدارها در هوستون افزایش یافته است.»


نیروهای گارد ملی، افسران پلیس و نیروهای امدادی به سرعت خود را بالگرد، قایق و کامیون‌های ویژه به مناطق سیل‌زده رسانده‌اند تا صدها نفری را که همچنان در هوستون، چهارمین شهر بزرگ آمریکا و حومه آن در محاصره سیل هستند، نحات دهند.


در همین راستا مقام‌های تگزاس درباره نشست مواد شیمیایی در دو منطقه لاپورت و شورکریس در شهر هوستون هشدار داده‌ و توصیه کرده‌اند شهروندان در پناهگاه‌های خود باقی بمانند و دستگاه‌های تهویه را خاموش کنند. این دو منطقه در حدود 40 کیلومتری مرکز شهر هوستون قرار دارند.


آیا سفیران قطر و فرانسه به دمشق بازمی‌گردند؟



روزنامه رای‌الیوم در گزارشی نوشت: «تحولات منطقه به‌طور دراماتیک و سریعی در حال رخ دادن است. قطر بعد از بحرانی که در روابطش با عربستان و امارات داشت، روابط دیپلماتیکش را با ایران ازسر گرفت. ازسرگیری روابط میان دوحه و تهران بی‌تردید می‌تواند نقش موثری در رابطه با حمایت‌های مالی از گروه‌های تروریستی فعال در سوریه داشته باشد.»


این گزارش می‌افزاید: «اطلاعات رسیده نشان می‌دهند که قطر به‌تدریج در حال کاهش حمایت‌های مالی خود از گروه‌های تروریستی فعال در سوریه است و قطع آن در آینده‌ای نزدیک بعید نیست. قطر امیدوار است بعد از برداشتن این گام، گام‌های بعدی را در زمینه وصل ارتباط قطع شده‌اش با سوریه بردارد.»


از سوی دیگر وزیر امور خارجه فرانسه موضوع خود را درباره بحران سوریه اعلام کرده و گفته است کشورش دیگر اعتقاد ندارد که برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از قدرت پیش‌نیاز پایان بحران در این کشور است و فرانسه تمرکز خود را بر موضوع مبارزه با تروریسم گذاشته است.


آمادگی حماس برای ازسرگیری روابط با نظام سوریه



روزنامه القبس چاپ کویت نوشت: «یحیی سنوار، رئیس جنبش حماس در نوار غزه اعلام کرد این جنبش آمادگی دارد تا روابطش را با نظام سوریه از سربگیرد.»


وی افزود: «ازسرگیری روابط میان حماس و نظام سوریه به حل بحران در آن کشور کمک می‌کند.»


سنوار تصریح کرد: «روابط حماس با ایران همچنان بسیار خوب است و تهران بزرگ‌ترین حامی گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر