صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۱ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۴
انتشار گزارش جدید آژانس در آستانه دیدار ظریف و کری

یک بام و دوهوای آژانس اتمی/از درخواست مجدد برای بازرسی از پارچین تا تایید پایبندی ایران به توافق ژنو

یکی از مسائلی که در هفته‌های اخیر اختلاف درباره آن پررنگ شده بازرسی از مراکز نظامی ایران و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران است. آژانس بین‌المللی اتمی در گزارش اخیر خود به این موارد اشاره کرده است.
کد خبر : 20725

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، کمتر از سه هفته تا ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی ایران و ١+٥ باقی مانده است اما تاکنون اظهار امیدواری به رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای دیده نمی‌شود.


مذاکرات سختی‌های خود را دارد. هرچه به آخر مذاکرات نزدیک‌تر می‌شویم، مسائل بسیار جزیی‌تر و پیچیده‌تر و طبعا فشار بیشتری در مذاکرات احساس می‌شود. روی نگارش خود متن و ضمایم آن و بحث قطعنامه‌ای که شورای امنیت باید صادر کند مشورت‌هایی داشتیم، همچنین روی عناصر و مولفه‌های آن صحبت کردیم و به تدریج متن را کامل‌تر می‌کنیم. مذاکرات به کندی پیش می‌رود تنها بخشی از اظهارات سیدعباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان است.


وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به فرودگاه ژنو هم می‌گوید اگر طرف‌های مقابل در مذاکرات هسته‌ای به آنچه در لوزان بر سر آن توافق شده، احترام بگذارند و براساس احترام متقابل پیش‌نویس توافق‌نامه جامعی را که پایدار است با ایران تدوین کنند، آنگاه می‌توان در مهلت پیش‌بینی‌شده، هر کاری را انجام داد. ظریف در دیدار با همتای یونانی خود تأکید کرد «اگر افراد بر زیاده‌خواهی یا مذاکرات مجدد پافشاری کنند، آنگاه کار دشوار می‌شود».


محمدجواد ظریف با بیان اینکه با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو خواهم کرد، گفت: شب گذشته همکاران من در وین تا دیروقت با نمایندگان ١+٥ و همین طور با طرف آمریکایی گفت‌وگو کرده‌اند.


حالا که همه طرف‌ها از فشرده و سخت بودن مذاکرات می‌گویند، بحث تمدید مذاکرات نیز مطرح شده است. موضوعی که با استقبال هیات ایرانی روبه‌رود شد. اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به تمدید مذکرات هسته‌ای واکنش منفی نشان داد.


این سخنان پس از آن مطرح شد که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه گفته بود: «مذاکرات تا دهم تیرماه ادامه پیدا خواهد کرد و ممکن است حتی فرا‌تر از آن هم برود. ما مقید به زمان نیستیم بلکه مقید به این مسئله هستیم که یک توافق خوب با جزئیاتی که مطلوب ماست حاصل شود، هرچند زمان زیادی طلب کند». اما جف راتکه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که ایالات‌متحده به‌دنبال تمدید مذاکرات هسته‌‎ای با ایران پس از مهلت ۱۰ تیرماه نیست.








یکی از مسائلی که در هفته‌های اخیر اختلاف درباره آن پررنگ شده بازرسی از مراکز نظامی ایران است. مقام‌های ایرانی تأکید دارند که اجازه چنین بازرسی‌هایی را نمی‌دهند.

بعد از واکنش‌ها به احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای، موضوعی دیگر که بر روند چانه‌زنی‌های هسته‌ای سایه انداخت، خداحافظی وندی شرمن مذاکره کننده ارشد هسته‌ای تیم آمریکایی بود.


وندی شرمن، رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا دومین مقام پس از ویلیام برنز است که خبر کناره‌گیری وی از دولت در زمان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ١+٥ اعلام شده است.


اکنون مساله رفتن وندی شرمن و مساله جاگزینی او بر روند مذاکرات تا حدی تاثیر گذار خواهد بود.


جف راتکه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال‌های بی‌شمار در این خصوص گفته است: وندی شرمن پس از کنار رفتن از سمتش ماموریت نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را بر عهده خواهد داشت. پس از اینکه مذاکرات با ایران به پایان برسد از سمت خود کنار خواهد رفت و قرار است تیمی متشکل از کارشناسان با ماموریت نظارت بر توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را تشکیل دهد. در شرایطی که در چند روز گذشته سخنان مقام‌های اروپایی به خصوص فرانسوی در خصوص تمدید مذاکرات پس از ٣٠ ژوئن هیاهوی بسیاری به راه انداخته است، راتکی تاکید کرد که کشورش به دنبال تمدید مذاکرات نیست و تمرکز آنها همچنان روی ٣٠ ژوئن قرار دارد. ١+٥ برای رسیدن به توافق تا پایان ماه ژوئن متحد است. ما معتقدیم اگر تمام طرف‌ها با حسن نیت کار کنند می‌توانیم به هدف خود دست یابیم، بنابراین تاکید می‌کنم قدرت‌های جهانی همچنان متحد هستند.


همچنین یکی از مسائلی که در هفته‌های اخیر اختلاف درباره آن پررنگ شده بازرسی از مراکز نظامی ایران است. مقام‌های ایرانی تأکید دارند که اجازه چنین بازرسی‌هایی را نمی‌دهند.


تأیید پایبندی ایران به توافق/ اشاره به پارچین در گزارش جدید آژانس


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تازه‌ترین گزارش خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کرد. در این گزارش اعلام شده ایران به توافق ژنو پایبند بوده و اطلاعاتی در خصوص یکی از دو موضوع باقی‌مانده ارائه کرده اما درخواست بازدید از پارچین همچنان ادامه دارد.


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، در این گزارش بار دیگر اعلام کرده است که تهران باید دسترسی‌های لازم و اطلاعات مربوط به سایت نظامی پارچین را در اختیار این نهاد قرار دهد. دیده‌بان هسته‌ای سازمان‌ملل، پایبندی کامل ایران به توافق موقت موسوم به برنامه اقدام مشترک ژنو را تأیید و اعلام کرده است که تهران از ٢٠ ژانویه سال ٢٠١٤ به‌بعد، غنی‌سازی بالاتر از پنج‌درصد نداشته است.


در بخشی از این گزارش آمده است: آژانس همچنان آماده است تا حل تمامی موضوعات باقی‌مانده را زیر چارچوب همکاری، تسریع کند. این امر می‌تواند از طریق همکاری‌های بیشتر ایران و صدور به موقع دسترسی‌ به تمامی اطلاعات، اسناد، سایت‌ها، مواد و افراد مربوطه که از سوی آژانس درخواست شده، محقق شود.



واکنش ایران به گزارش جدید آژانس


عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درباره فهرست بازرسی و دسترسی به برخی افراد و مراکز ایرانی گفت: «این فهرست را مجموعه ١+٥ به‌عنوان راه‌حلی برای حل موضوع «پی‌‌ام‌دی» به ما داده بود، «پی‌‌ام‌دی» موضوعی است که به گذشته مربوط می‌شود و یک‌سری سؤالاتی از گذشته وجود دارد که همچنان حل نشده و مبهم باقی مانده و برای حل آن راه‌حل‌های مختلفی تاکنون پیشنهاد شده است».


عراقچی افزود: یک راه‌حل که طرف مقابل ما مطرح کرد این بود که فهرستی از افراد و مراکز مشخص شود و آژانس بتواند به آنها دسترسی مدیریت‌شده داشته باشد. دسترسی‌ای که اجازه کسب اطلاعاتی از محیط پیرامونی به بازرس داده نمی‌شود و در یک محدوده کاملا مشخص وظیفه‌اش را انجام می‌دهد، این ایده مطرح شده بود. این پیشنهاد در تهران مورد موافقت واقع نشد، ما روی ایده‌های دیگر کار می‌کنیم و به طرف مقابل هم صریح گفته‌ایم.


در همین حال رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش جدید آمانو را حاوی هیچ مطلب جدیدی ندانست و گفت: «تکرار اتهامات قبلی درباره «پی‌‌ام‌دی» تنها نشان از بی‌خاصیت‌شدن این بخش از گزارش آژانس دارد».


او اضافه کرد: «تنها نکات جدید گزارش، ملاقات مدیرکل آژانس با وزیر امورخارجه در نیویورک و سپس ملاقات با معاون ایشان در وین است که عمدتا به همکاری‌های ایران و آژانس و نحوه پیشبرد مسائل اختصاص داشت».



انتهای پیام/

ارسال نظر