صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۹ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
احمد جان نثاری*

دوره‌ای که "تَکرار" نمی‌شود

دولت دوازدهم در آغاز راه با چند چالش مهم روبرو است که باید از آنها عبور کند و تبیین این چالش‌ها ضرورت دارد.
کد خبر : 207013

مشخصه اصلی انقلاب اسلامی تشکیل نظام مردم سالاری دینی و ارایه مدل حکومت اسلامی است، دولت در این عرصه نقش کلیدی داشته است تا قضاوت ملت و حتی ناظران بین المللی را نسبت به اهداف ترسیم شده اولیه به دست آورد. همه باید کمک کنند تا دولت نقشه راه خود را بهتر و دقیق تر شناسایی کند و با انتخاب بهترین راهکارها به منزل مقصود برسد.


در این حال دولت دوازدهم در آغاز راه با چند چالش مهم روبرو است که برای رسیدن به اهداف باید از آنها عبور کند و تبیین این چالش‌ها ضرورت دارد.


1- نداشتن هیچ بهانه ای برای کم کاری خود یک چالش مهم دربرابر دولت دوازدهم است، دولت روحانی در شرایطی برای بار دوم سوار بر قطار اجرایی کشور شده است که توانسته مراسم تحلیف با شکوهی با حضور بیش از 150 مهمان خارجی از اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین داشته باشد و بعد از آن به نحو مناسب و کم نظیری وزرای پیشنهادی وی توانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند و این روال تعاملی مجلس جای هیچ بهانه‌ای برای کم کاری دولت نمی گذارد.


2- در مرحله ای قرار داریم که نیاز کشور به انجام کارهای اساسی بیشتر از همیشه احساس می‌شود و هیچ زمانی برای آزمون و خطا نیست، متاسفانه در جریان معرفی وزرای دولت، معرفی نکردن وزیر علوم و معرفی یک چهره بدسابقه در بخش نیرو برای این وزارتخانه باعث شد چرخ هیات دولت با قدرت و قوت لازم برای این دوره به حرکت در نیاید و باید امیدوار بود که رییس جمهور هرچه سریع تر این نقصان را برطرف کند.


3- این دوره چهارساله برای آقای روحانی دیگر تکرار شدنی نیست، به همین دلیل دیگر دلیلی وجود ندارد که به نظرات منتقدان توجه نشود، بی توجهی به نظرات منتقدان و آسیب دیدن از محل همان انتقادها می تواند یک چالش جدی برای دولت روحانی باشد.


4- ارتباطات مردمی یکی از چالش های جدی دولت دوازدهم است، آقای روحانی با وجود عبور از یک دوره چهارساله هنوز نتوانسته است به ویژه در سفرهای استانی ارتباط خوبی با مردم برقرار کند و در جمع مردم حضور قابل قبولی داشته باشد. حضوری که به دور از روحیه اشرافی گری و راحت طلبی، مردم شهرها و روستاهای کشور را اقناع کند و از سوی دیگر آقای رییس جمهور با واقعیات زندگی مردم بهتر آشنا شوند.


5- کم توجهی و شاید بی توجهی به برنامه محوری دیگر چالش پیش پای دولت دوازدهم است. دولت روحانی در حالی کار خود را آغاز کرده است که برنامه ششم توسعه را که باید این دولت اجرا نماید به دلیل بی توجهی دولتمردان، مجلس شورای اسلامی تدوین کرده است و حالا بی توجهی یا کم توجهی به برنامه محوری می تواند چالش جدی در مسیر فعالیت دولت باشد.


6- اشتغال و تولید ملی، رفع رکود اقتصادی و اجرای سیاست های اصل 44 دیگر چالش دولت دوازدهم است، یکی از مهمترین دلایل مردم برای رای دادن به آقای روحانی رد ادعای رقبا مبنی بر تحول در پرداخت یارانه ها و یا نوع اشتغال زایی بود، حالا مردم منتظر هستند تا شاهد عملکرد این دولت در حوزه اشتغال و تولید ملی باشند، این اساسی ترین وعده دولت دوازدهم و مهمترین مطالبه عموم مردم است. خصوصی سازی واقعی و رفع رکود اقتصادی و قرار گرفتن در ریل اقتصاد مقاومتی هم در ادامه این روند مورد مطالبه مردم است. دولت باید از اقتصاد رانتی و نفتی به اقتصاد مولد و مردمی دست پیدا کند.


7- مبارزه با مفاسد اقتصادی، رانت خواری، ویژه خواری و حقوق های نجومی دیگر چالش دولت دوازدهم است که با آن دسته و پنجه نرم خواهد کرد، بعد از انتقادات چهارساله به دولت های نهم و دهم، خیلی زشت و زننده است که مسئولان دولتی حقوق های نجومی دریافت کنند و یا آقازاده ها با توهم ژن خوب و امثال اینها به رانت خواری بپردازند. مفاسد اقتصادی در این دوره چالش مهمی در برابر دولت است.


8- چالش سیاست خارجی هم پیش پای دولت است، متاسفانه در دوره گذشته بیشتر توجه سیاست خارجی به بهانه برجام به چند کشور اروپایی محدود شد، در این جریان روابط ایران با کشورهای منطقه دچار ضعف شد و حالا با آغاز دولت دوازدهم و بی تاثیری برجام در مبادلات اقتصادی نیاز به روابط قوی با کشورهای منطقه و آسیای شرقی بیش از پیش احساس می شود.
*کارشناس مسائل سیاسی


انتهای پیام/

ارسال نظر