صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۹ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۶

بی توجهی به مبارزه با مواد مخدر در استراتژی ترامپ در افغانستان

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان از قرار نگرفتن الویت مبارزه با مواد مخدر در افغانستان در استراتژی جدید ترامپ برای این کشور اظهار نگرانی کرد.
کد خبر : 206814

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از افق، وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان اعلام کرد که تأمین امنیت در افغانستان بدون مبارزه با مواد مخدر امکان پذیر نیست و از اینکه در استراتژی جدید آمریکا برای مبارزه با آن توضیحات لازم ارائه نشده، نگران هستیم.


مقامات این وزارت همچنین اعلام کردند که یکی از منابع تامین گروه‌های تروریستی به ویژه طالبان، مواد مخدر است و بنابراین قرار نگرفتن مبارزه با آن در اولویت ترامپ نگران کننده است.


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته استراتژی خود در قبال افغانستان را اعلام کرد و در این استراتژی بیشتر روی موضوعات امنیتی تمرکز شد.


«رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در پی اعلام این استراتژی، مبارزه با فساد اداری و مواد مخدر را جزو مسئولیت های دولت افغانستان عنوان کرد.


بااین حال، «حنیف دانش‌یار» سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان اعلام کرد که در روزهای آینده نگرانی خود در این زمینه را با رهبران وحدت ملی افغانستان در میان خواهد گذاشت.


به گفته وی کمک‌های خارجی برای مبارزه با مواد مخدر کمرنگ شده و مبارزه با این پدیده در اولویت ترامپ نیز قرار نگرفته از این رو ما تلاش می کنیم تا این مهم به باد فراموشی سپرده نشود.


بر خی منابع اطلاع داده اند که اکنون طالبان با شماری از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر در کشور افغانستان همکاری دارد و خشخاش زیادی در مناطق تحت کنترل طالبان در شماری از ولایات ناامن به ویژه «هلمند» کشت می‌شود.


وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان همچنین ابراز نگرانی کرد که با کاهش کمک‌های خارجی در مبارزه با مواد مخدر، روند کاهش کشت خشخاش به کندی انجامیده و حتی احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.


هرچند مبارزه با مواد مخدر، در اولویت استراتژی جدید آمریکا قرار نگرفته اما ریاست جمهوری افغانستان مبارزه با آن را از اولویت های دولت وحدت ملی این کشور عنوان کرده است.


ریاست جمهوری افغانستان همچنین تأکید دارد که مبارزه با مواد مخدر در اولویت چهار ساله امنیتی این کشور قرار دارد و شماری از کشورهای خارجی نیز از ادامه همکاری شان در این زمینه اطمینان داده‌اند.


طی سال‌های متمادی، کشورهای خارجی میلیاردها دلار را برای مبارزه با مواد مخدر به افغانستان کمک کرده‌اند، اما این موضوع همچنان یکی از چالش‌های عمده در این کشور به شمار می‌رود.


در عین حال، در برخی از موارد گزارش شده که شماری از مقامات محلی افغانستان در قاچاق مواد مخدر دست دارند، اما فساد باعث شده تا هویت هیچ یکی از آنها افشا نشود.


از سویی هم، برخی از منابع گفته‌اند، سهم کشاورزان افغانستان از عواید مواد مخدر بسیار ناچیز بوده و بخش عمده‌ای آن به جیب قاچاقچیان بین‌المللی، تروریست ها و مقامات محلی وارد می شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر