صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
محسن هاشمی:

تهران به 3 هزار واگن مترو، 9 هزار اتوبوس و 100 هزار تاکسی نو نیاز دارد

رئیس جدید شورای شهر تهران با بیان اینکه حمل ونقل عمومی در تهران وضع مناسبی ندارد، تاکید کرد: برای حل این موضوع ما باید حداقل 10 میلیون سفر را با سیستم ریلی که یک سیستم کارآمد، امن و غیرآلاینده است انجام دهیم ؛ الان 2.5 میلیون سفر را از این طریق انجام می‌دهیم که ما باید این را 4 برابر کنیم.
کد خبر : 206222

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش در گفت‌وگو با «ذره‌بین» رادیو تهران با اشاره به مهم‌ترین اولویت‌ها برای اداره شهر تهران گفت: ما باید میانگین رضایتمندی مردم را همیشه در سنجش هایمان داشته باشیم. در شاخص‌های مهمی که نشان می‌دهد مردم راضی هستند یا نیستند. نکته مهم در تهران وضعیت مسکن است باید بررسی شود مردم از مسکن‌شان راضی هستند یا خیر، این درجه رضایتمندی در تهران بد نیست، مجموعا رضایتمندی مسکن در تهران مناسب است. اما وضعیت تاسیسات و تجهیزات شهری، امکانات و خدمات شهری و حمل و نقل عمومی نکته‌ای است که در تهران وضع مناسبی ندارد و باعث آلودگی هوا هم شده است. در حمل و نقل عمومی، ما باید حدود 10 میلیون سفر را در روز با سیستم حمل ونقل ریلی و یا با سیستم‌های شبیه مترو انجام دهیم و 5 میلیون سفر هم با اتوبوس انجام شود، ولی متاسفانه در هر دو هنوز عقب هستیم.


وی با بیان اینکه نیازسنجی‌ها انجام شده است و مسئله میزان رضایتمندی مردم مشخص است، افزود: مردم اولین نکته‌ای که خیلی برایشان مهم، مسئله ترافیک و آلودگی هواست. لذا برای حل این موضوع ما باید حداقل 10 میلیون سفر را با سیستم ریلی که یک سیستم کارآمد، امن و غیرآلاینده است، انجام دهیم . الان 2.5 میلیون سفر را از این طریق انجام می‌دهیم که ما باید این را 4 برابر کنیم.


رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه خوشبختانه زیرساخت‌ها تهیه شده و خطوط مترو افتتاح شده است، تاکید کرد: از لحاظ زیرساخت تونل و ایستگاه بعضا مناسب است، ولی از لحاظ تجهیزات هنوز تجهیز نشده است و واگن به اندازه کافی وجود ندارد، اگر همین الان بخواهیم از همین خصوط استفاده کنیم، باید حداقل 3 هزار واگن داشته باشیم. در صورتی که هزار واگن فعال داریم و باید 2 هزار واگن به شهر تهران تزریق کنیم. اگر همین خطوط فعلی ساخته شده، حرکت کند تعداد سفر با مترو را از 2 میلیون سفر می‌توانیم به حدود 6 تا 7 میلیون سفر برسانیم. البته باید باز هم مترو بسازیم تا تعداد خطوط مترو از 7 خط برسد به 12 خط و تعداد ایستگاه‌ها به 275 برسد و تعداد سفرها هم افزایش پیدا کند. وقتی مردم یک سیستم کارآمد را به عنوان حمل و نقل عمومی در اختیار داشته باشند و بتوانند به راحتی و در سریع‌ترین زمان به نزدیکترین نقطه از مقصدشان برسند و وقتشان تلف نشود، در نتیجه رضایتمندی‌شان بالا می‌رود.


هاشمی در پاسخ به پرسش کارشناس مجری برنامه ذره‌بین تصریح کرد: از نظر اتوبوسرانی هم وضعیت به همین صورت است. اتوبوسرانی باید عمود بر مترو عمل کند نه به صورتی که هم اکنون است. باید 7 هزار یا 9 هزار اتوبوس در شهر تهران وجود داشته باشد. اتوبوس‌های نو، تمیز و شیک که آلودگی نداشته و خنک و مناسب باشد. اگر ما بتوانیم 15 میلیون سفر در تهران را با خطوط حمل و نقل عمومی به سرانجام برسانیم، مطمئنا بخش مهمی از ترافیک و آلودگی هوا را حل خواهیم کرد.


وی تاکید کرد: ما باید به تهران 3 هزار واگن مترو، 9 هزار اتوبوس و 100 هزار تاکسی نو تزریق کنیم تا وضعیت حمل و نقل عمومی در تهران را یکدفعه شکوفا کنیم، امیداوارم حرکت مثبتی شکل بگیرد.


هاشمی در گفت و گو با رادیو تهران خاطر نشان کرد: یکی از مسائلی که می‌تواند مشکل شهر تهران را حل کند، استفاده از بخش خصوصی و واگذاری کارها به این بخش است، ما از این طریق می‌توانیم به درآمدزایی پایدار و البته در کنارش باید به توسعه پایدار هم برسیم.


رئیس شورای شهر تهران معتقد است: تهران با وجود اینکه قدمت زیادی ندارد اما از اهمیت ویژه‌ای در تاریخ جهان برخوردار است و می‌تواند شهر بین‌المللی و جهانی شود. من همیشه گفته‌ام باید شاخصه‌های بین المللی را به تهران اضافه کنیم تا شهری داشته باشیم که در جهان بدرخشد. شهر بین المللی علاوه بر داشتن جمعیت زیاد باید زیرساخت های پیشرفته ارتباطی و مخابراتی آن شکل بگیرد. باید حمل و نقل پیشرفته مبتنی بر حمل ونقل ریلی داشته باشد. یک جامعه بزرگ ورزشی داشته باشد و ارتباطات هوایی و بین المللی وسیع باشد تا مردم بتوانند به هر نقطه از جهان بروند. رسانه‌هایی داشته باشد با گفتمان بین المللی همراه با دفاتر و شرکت های معتبر که در تهران شکل بگیرد، یک فرهنگ ترکیبی از فرهنگ‌های بین المللی داشته باشد تا بگوییم تهران شهر جهانی و بین المللی است.


هاشمی در پایان یادآور شد: تهران در ایران و در منطقه به عنوان یک نقطه متمرکز و مهم مطرح است ولی هنوز نتوانسته نقش بین المللی خودش را ایفاء کند


انتهای پیام/

ارسال نظر