صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۴ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
یادداشت جام جم/دکتر عبدالله شفیع‌آبادی

نقش مهم رسانه‌های جمعی در ترویج ازدواج آسان

علاوه بر ترویج ازدواج آسان باید به ازدواج موفقیت‌آمیز نیز فکر کنیم که منجر به خوشبختی زوجین می‌شود.
کد خبر : 205592

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از جام‌جم، علاوه بر ترویج ازدواج آسان باید به ازدواج موفقیت‌آمیز نیز فکر کنیم که منجر به خوشبختی زوجین می‌شود. وقتی زوجین ازدواج را آسان بگیرند و خوشبخت باشند، مسلما می‌توانند با آرامش فرزندان سالم به دنیا بیاورند و راهی جامعه کنند، اما باید دید مشکلات ازدواج چیست؟ باید این موضوع را مورد بررسی قرار داد تا بتوانیم مشکلات ازدواج را به حداقل کاهش بدهیم.



البته باید بپذیریم زندگی بدون مشکل نیست، اما می‌توان مشکلات را تاحدودی برطرف کرد. به همین دلیل اعتقاد دارم برای ازدواج راحت و آسان باید مشکلات جوانان را شناسایی کنیم و بعد برای حل آن به دنبال مسیرهای بهتر باشیم. اولین و مهم‌ترین مساله، اشتغال جوانان است. مطمئن باشید وقتی جوانی اشتغال ندارد، ازدواج راحت و آرام نخواهد داشت، زیرا به تامین مالی برای زندگی نیاز دارد. از سوی دیگر جامعه امروز مثل گذشته نیست که عروس‌ها و دامادها با والدین زندگی می‌کردند.


دومین مشکل که سد راه ازدواج آسان شده، چشم و همچشمی و رقابت‌های بی‌دلیل است که همین منجر به توقعات بزرگ شده؛ بنابراین سازمان صدا و سیما به‌عنوان یک نهاد فرهنگی باید این موارد را آموزش دهد که رقابت‌های بی‌دلیل منجر به پدید آمدن چه مشکلاتی می‌شود. باید آموزش‌ها را در رسانه‌های گروهی شروع کنیم و این که هر کس با توجه به امکانات خودش مراسم ازدواج را برگزار کند. در واقع بعد از این که زوجین نسبت به هم شناخت پیدا کردند و خانواده‌ها هم در جریان قرار گرفتند باید به دنبال راه‌های حل مشکلات و ازدواج موفقیت‌آمیز باشیم. خوشبختی یعنی آگاه کردن جوانان نسبت به فرآیند زندگی. برخی مواقع ما بزرگ‌ترها بعد از ازدواج حتی جوانان را رها می‌کنیم، در حالی که نباید این طور باشد، زیرا فرهنگ تجردی با زندگی مشترک متفاوت است و باید رسانه‌های جمعی مثل رادیو و تلویزیون این مهارت را به جوانان آموزش بدهند. در این صورت خوشبختی آرام آرام شکل می‌گیرد، چراکه خوشبختی با کلام ایجاد نمی‌شود.


بنابراین رسانه‌های گروهی و جمعی اعم از رادیو، تلویزیون و مطبوعات در این‌زمینه نقش‌های مهمی در جامعه دارند. نباید چنین برنامه‌هایی به صورت موقت و مقطعی از رادیو و تلویزیون پخش شود، بلکه باید در طول سال مستمر باشد، زیرا آموزش همیشه نقش بسزایی در زندگی دارد. بنابراین ابتدا باید معضل اشتغال برطرف و بعد مهارت‌های زندگی آموزش داده شود. گاهی شاهد آثار موقت با این موضوع هستیم، اما برنامه‌های مقطعی تاثیری نخواهد داشت.


بهتر است صدا و سیما برنامه‌هایی در قالب‌های متفاوت پخش کند. به عنوان مثال از زوج‌ها دعوت کند درباره مشکلات ازدواج‌شان صحبت کنند و بعد از تمام شدن حرف‌هایشان، متخصصان این موارد را مورد تحلیل قرار بدهند تا از مشکلات حاد بعدی جلوگیری کنند. تولید برنامه‌هایی که فقط به سخنرانی درباره ازدواج آسان ختم شود، جواب نمی‌دهد. باید در این زمینه از قالب‌های خلاقانه در برنامه‌سازی استفاده کرد تا برای خانواده‌ها کاربردی باشد و مورد توجه افراد کم‌تجربه قرار بگیرد.




انتهای پیام/

ارسال نظر