صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۵۹ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی کشور عنوان کرد:

استفاده نکردن از ظرفیت‌های فکری برای حضور قدرتمند ایران در عرصه حقوق بشر

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی، عدم بهره وری در استفاده از ظرفیت های فکری کشور برای پیشبرد حضور قدرتمند ایران را یکی از مشکلات در بحث حقوق بشر دانست.
کد خبر : 20555

به گزارش خبرنگار آنا، محمد حسن ضیایی فر در نشست "گفتمان حقوق بشر اسلامی در جهان معاصر" که در واحد اراک دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به مقام شامخ شهیدان انقلاب اسلامی، به این نکته اشاره کرد که خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ما به خیلی از اطلاعات راجع به حقوق بشر دست یافتیم و نیروهای انسانی متعددی در این حوزه به لحاظ نظری وارد میدان شده اند و خوشبختانه «رشته حقوق بشر» که یکی از گرایش های رشته حقوق است در چهار دانشگاه کشور دانشجو می پذیرد و جوانان زیادی در این رشته به تحصیل مشغول هستند.


دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: اگر ما می خواهیم درمورد حقوق بشر صحبت کنیم باید این را در نظر بگیریم که زیر ساخت آن باید در جامعه فراهم باشد. آزادی بیان زیرساخت می خواهد، حق ازدواج زیر ساخت می خواهد، خوشبختانه در سه دهه بعد از انقلاب خیلی از زیرساخت ها فراهم شده است. در این مورد عملکرد مدیریت بسیار مهم است و برای پیشبرد آن، مدیران نباید آزمون و خطا انجام دهند.








ضیایی فر با توجه به پراکندگی دردناک موجود در کشورهای اسلامی گفت: فقدان نهادهای مدنی توانمند یکی دیگر از مشکلات کشورهای اسلامی است. در کشورهای توسعه یافته ده ها نهاد مدنی قوی وجود دارد؛ ما باید برای تشکل های واقعی ظرفیت سازی کنیم

وی اظهار کرد: قانون اساسی ما ظرفیت های بالایی دارد ولی اگر فصل حقوق و ملت را مطالعه کنیم مباحث برایمان تازگی دارند؛ چون آنها را به طور کامل عملی نمی کنیم. ما باید مباحث حمایت از خانواده، آزادی مشروع و جلوگیری از سوء رفتار را جدی بگیریم.


ضیایی فر گفت: نفوذ فرا ملی ایران فرصت بسیار مطلوب است و در این زمان لبنان، عراق و یمن که آمریکا سعی دارد برآنها سیطره داشته باشد، فرصت خوبی را برای ایران به وجود آورده است.


وی عدم بهره وری در استفاده از ظرفیت های فکری کشور برای پیشبرد حضور قدرتمند ایران را یکی دیگر از مشکلات در بحث حقوق بشر دانست و اظهار کرد: بروکراسی مزاحم و سرعت زمانی نامناسب در برنامه های جاری حقوق بشر یکی از مشکلات ما در بحث حقوق بشر است. بروکراسی اداری باعث نارضایتی می شود و فرد با دیدن عملکرد بد سیستم های اداری، از همه چیز ناراضی می شود.


دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه عدم توجه به ضرورت ارتقاء حقوق انسانی در همه ابعاد و نه فقط توجه به برخی زمینه ها باعث چالش می شوند، گفت: بعضی کشورها فقط به بعد اقتصادی، بعضی به بعد سیاسی و بعضی فقط به بعد آسیب بشر اهمیت می دهند؛ در حالی که باید در بحث حقوق بشر تمام ابعاد را در نظر گرفت و به همه مسائل جامعه توجه کرد.


ضیایی فر با توجه به پراکندگی دردناک موجود در کشورهای اسلامی گفت: فقدان نهادهای مدنی توانمند یکی دیگر از مشکلات کشورهای اسلامی است. در کشورهای توسعه یافته ده ها نهاد مدنی قوی وجود دارد؛ ما باید برای تشکل های واقعی ظرفیت سازی کنیم.



وی یکی دیگر از مشکلات بحث های تربیتی و فرهنگی که در کشور با آن مواجه هستیم را عدم استفاده صحیح جوانان از وقت و فرصت های موجود دانست و اظهار کرد: جامعه ای که جوانان آن بیشترین وقت خود را در فیس بوک و فضاهای مجازی می گذرانند دیگر ما از این جوان نباید انتظار داشته باشیم که در مورد ارتقای حقوق بشر نظر بدهد، نقد کند و وارد بحث در این عرصه شود.


دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه قدر فرصت ها را هوشمندانه و صبورانه بدانیم ،اظهار کرد: فرصت ها مانند ابر هستند و تک تک ما باید تلاش کنیم که جامعه ای بسازیم که کرامت مند و الگو باشد و این را هم باید بدانیم تمام ثمرات آن به نسل ما نمی رسد ولی شامل حال نسل های بعدی می شود.


وی گفت: سال 1374 سازمان حقوق بشر در ایران تشکیل شد و برای رسیدن به حقوق بشر اسلامی باید به کاهش مشکلات مردم و مطالبات بر حق آنها مثل حقوق سیاسی، حقوق مدنی، آزادی بیان پاسخ داده شود و برای رسیدن به این مقصود جامعه شناسی و مردم شناسی را نیز باید جدی گرفت.


در پایان این نشست دکتر ضیایی فر به پرسش های دانشجویان حاضر در جلسه پاسخ داد.


نشست "گفتمان حقوق بشر اسلامی در جهان معاصر"به همت انجمن دانشجویی حقوق واحد اراک و با حضور حجت الاسلام ایوب سلحشورنیا رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏ آزاد اسلامی استان مرکزی، دکتر شاهرخ حکمت معاون فرهنگی و اجتماعی واحد، استادان و دانشجویان دانشگاه در تالار امیرکبیر دانشکده علوم انسانی واحد اراک برگزار شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: حقوق بشر
ارسال نظر