صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کنسرت «عقل و عشق و آدمی»، یک اپرای ایرانی است

نشست خبری کنسرت اپرای «عقل و عشق و آدمی» با حضور همای، خواننده اثر و امیر دژاکام، کارگردان بخش‌های نمایشی کار در مرکز آوای هنر برگزار شد.
کد خبر : 205075

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در نشستی که ظهر امروز برگزار شد، ابتدا همای در مورد این پروژه مدعی شد: برای اولین بار است که یک اپرای واقعی روی صحنه می رود. این نخستین اپرای ایرانی که با تکنیک واقعی اپرا روی صحنه می رود. خیلی اجراها به اسم اپرا روی صحنه رفته که شبه اپرا بوده اند و بر اساس قواعد و اصول ساختاری نبوده‌اند.


این یک اپرای واقعی است


وی افزود: داستان این اپرا جنگ میان عقل و عشق است؛ از زمانی که انسان متولد می ‌شود تا زمانی که می‌میرد و شخصیت‌های آن اساطیری است. دو شخصت عشق و عقل که هر کدام در سه نقش زن و سه نقش مرد ایفا می‌شوند، آدم را به سوی خودشان می‌کشانند. عشق هر لحظه برای انسان شرطی را انتخاب می‌کند و عقل آدمی را از رفتن به آن راه مبرا می‌کند. عقل در این داستان سه بخش دارد؛ عقلی که قبلا عاشق بوده و نرسیده، عقلی که به عشق باوری ندارد و عقلی که انسان را پند می‌دهد. عشق هم در این داستان سه شخصیت دارد؛ عشق زمینی که شرط می‌گذارد، عشق مادر که بی‌قید و شرط است و عشق جاودانه که انسان هیچ وقت به آن توجهی ندارد.


او با اشاره به داستان نمایش گفت: «شخصیت آدم در نهایت تسلیم عشق می‌شود و بی‌توجه به پندهایی که عقل‌های مختلف به او می‌دهند عشق را انتخاب می‌کند و حتی حاضر می‌شود از ثروت، عمر، زندگی، ایمان و در نهایت از راه خود بگذرد و به عشق برسد اما لحظه‌ای که شرط‌های عشق را می‌پذیرد به محکمه کشیده می‌شود و به دار آویخته می‌شود و نهایتا به عشق واقعی می‌رسد.»


وی اذعان کرد: «بخش نمایش اپرا به کارگردانی آقای دژاکام به بهترین شکل به تصویر کشیده می‌شود و با استفاده از بازیگران و پرفورمنس‌ها که بخشی با حرکات موزون ترکیب می‌شود با نورپردازی رضا حیدری و طراحی صحنه و اجرای آقای شاپورزاده روی صحنه می‌رود.»


پس از آن در این نشست، بخشی از اپرا اجرا شد که در طی آن تولد انسان تا نوجوانی و جوانی پخش شد.


بعد از اتمام بخشی از کار، همای ادامه داد: «ما ۱۰ خواننده سولیست داریم در این بین تعدادی هم خواننده‌ هستند که صدای زن‌ها را کاور می‌کنند تا مشکل قانونی نداشته باشیم و به بتوانیم به تصویر بکشیم. بخش ارکسترال کار نیز با کیفیت ضبط شده و سازهای ایرانی به‌شکل لایو روی صحنه اضافه می‌شوند.»


اپرا در ایران محدودیتی ندارد


وی در خصوص محدودیت های اجرایی در ایران گفت: «این محدودیت‌ها را خودمان درست می‌کنیم. اپرا در ایران محدودیت ندارد، صدای زن محدودیت دارد که اگر بلد باشیم این مسائل را درست هدایت کنیم فکر نمی‌کنم مشکلی بوجود آید.»


همای در خصوص داستان این پروژه افزود: «نویسندگی داستان این اپرا به عهده خودم بوده و بر اساس زندگی تمام آدم های این سرزمین است که یکی از ویژگی های کار، اجرای لری، خراسانی، گیلانی، کردی و آذربایجانی در لابلای نمایش است.»


وی اضافه کرد: «استفاده از افراد چهره ممکن است روی بلیت‌فروشی تأثیر مثبت بگذارد، اما کیفیت کار را پایین می‌آورند چون تخصصی در این کار ندارند.»


«استفاده از افراد چهره ممکن است روی بلیت‌فروشی تأثیر مثبت بگذارد، اما کیفیت کار را پایین می‌آورند چون تخصصی در این کار ندارند.»

پس از آن امیر دژاکام، کارگردان نمایشی این پروژه خاطرنشان کرد: «هنر نمایش گونه‌های مختلفی دارد که هر کدام از این روش ها در طول تاریخ باز تعریف شده‌اند. در حوزه هنر هم هنرمندان جدید می‌آیند و تعاریف جدید با خود می‌آورند که این تعاریف در صورت تاثیر گذار بودن موفق‌اند.»


وی افزود: «من قبلا تجربه چهار کارگردانی موسیقی را داشته‌ام ولی این بار اپرا داریم. من تخصصی در حوزه موسیقی ندارم و از هنر نمایش به موضوع نگاه می‌کنم که امیدوارم موفق باشد.»


او در خصوص اپرا «عقل و عشق و آدمی» گفت: «این کار نظم و تناسب بسیار پیچیده‌ای دارد که از نت کوچک کنارهم ملودی را می‌سازند و در کنار ملودی‌ها خواننده‌ها وارد می‌شوند. کار بسیار سخت و متفاوت است و قطعا تجربه جالبی برای من می‌شود. در این پروژه کار موسیقی به اتمام رسیده و جلوتر از ما هستند و باید با تمرین‌ها آماده شویم برای یک اجرای خوب.»


همای در ادامه اذعان کرد: «کسی که اپرا می‌نویسد باید دست کم 20 اپرا دیده، 10 اپرا را نوازندگی کرده و در این رشته تحصیلات داشته باشد. در اپرا قواعد مشخص و حتی شخصیت‌ها تعریف شده‌اند و اگر اپرایی ساخته می‌شود باید بر اساس اصول و قاعده آن باشد. فکر می‌کنم باید قدر استاد غریب پور را بدانیم چرا که سال‌های زیادی است در تلاش‌اند تا اپرا را به مردم بشناسانند.»


در برخی از شرایط دیدگاه‌های مذهبی مقابل هنر قرار گرفته است


او با توجه به وضعیت کنونی اپرا در ایران افزود: «این سبک از موسیقی مختص کشور ما نیست بنابراین کمتر این اتفاق در کشور ما و در موسیقی ما رخ داده. اما در ده سال گذشته جوانان زیادی بوده‌اند که آموزش دیدند و با کمترین امکانات اپراهای موفق و بر قاعده‌ای را روی صحنه برده‌اند اما در برخی از شرایط هم دیدگاه‌های مذهبی مقابل هنر قرار گرفته است و این موضوع باعث عدم پیشرفت هنر در مواقعی بوده است.»


وی تاکید کرد: «متاسفانه ما در مقوله اپرا خیلی ضعیف هستیم و حرفی برای گفتن در کشور های اروپایی نداریم چون در ایران محدودیت هایی برای موسیقی وجود دارد. در حال حاضر وضعیتمان به گونه‌ای است که دانه‌ای را کاشتیم و ممکن است در آینده بتوانیم برداشت کنیم.»


در پایان این خواننده سنتی با اشاره به پروژه «سی» از همایون شجریان و سهراب پورناظری، اظهار کرد: «پروژه سی کار متفاوت و جذابی است و این‌که عده‌ای پیش‌قدم شده‌اند و از ابزارهای مختلف هنری استفاده کرده و به فرهنگ پرفورمنس کمک می‌کنند، موضوع خوبی است که امیدوارم روز به روز شاهد موفقیت بیشتر این دسته از هنرمندان باشیم.»


در پروژه «عقل و عشق و آدمی» همای در نقش آدم، پریسا دلفانی عشق زمینی، یلدا عباسی عشق جاودان، پگاه عینکچی نقش صدای عشق مادر، فرشاد فولادوند نقش عقل جوان، فرشاد لرستانی نقش عقل پیر، محمدحسین صفوی نقش عقل پدر را بازی می‌کنند و از 16 شهریور تا پایان شهریور ماه در کاخ نیاوران برای علاقه‌مندان به اجرا در می‌آید.»


انتهای پیام/

برچسب ها: پرواز همای
ارسال نظر