صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۰ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
دزفولی:

هر چقدر در علم و فناوری سرمایه‌گذاری شود اسراف نیست

دکتر محمدرضا مخبر دزفولی با بازدید از دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) با تعدادی از اساتید این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر : 204737

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، او در ابتدای این دیدار به برخی جوسازی‌ها علیه پیشرفت علمی کشورمان اشاره کرد و گفت: «در چند سال اخیر با دشمنان با بزرگنمایی برخی مشکلات و کاستی‌ها تلاش می‌کنند تا کل جریان پیشرفت علمی کشورمان را تخطئه کنند. توجه بیش از حد و بزرگنمایی غیر معمول تخلفاتی مانند فروش مقالات علمی و... نشان می‌دهد در این زمینه باید بیشتر مواظب باشیم.»


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «ما منکر اشکالات نیستیم ولی دشمن چون قادر به ممانعت از پیشرفت علمی کشور نیست از این ابزارها استفاده می‌کند. تحریم، ترور، تلاش برای خرید دانشمندان و... همه جلوه‌هایی از تلاش دشمنان برای توقف جریان رشد علمی کشور هستند. باید برای آشنایی همه مسئولان و به‌ویژه جامعه دانشگاهی کشور، موضوع "تور علمی" که مورد تاکید مقام معظم رهبری «مدظله العالی» هم است، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»


او افزود: «پیشرفت علمی برخی از کشورهای منطقه بیشتر از آنکه حاصل تلاش خود این کشورها باشد، محصول کمک و رابطه آن‌ها با آمریکا است در حالی که ما در عین مبارزه با آمریکا به این پیشرفت‌های درونزا دست یافته‌ایم. آنچه شیرینی دستاوردهای علمی کشورمان را بیشتر می‌کند، دستیابی به این پیشرفت‌ها در عین حفظ استقلال است.»


مخبردزفولی گفت: «در کنار این حفظ استقلال در عرصه بین‌الملل کشورمان توانسته با حفظ و گسترش روابط علمی و فرهنگی خود در زمینه‌هایی مانند پذیرش دانشجو و... پشتوانه پیشرفت علمی سایر کشورهای مستقل نیز باشد. باید برای اعتلای نقش زبان فارسی در جهان علم تلاش کنیم به گونه‌ای که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» باید کاری کنیم تا هر کسی بخواهد به آخرین دستاوردهای علمی جهان دسترسی پیدا کند، حتما زبان فارسی یاد بگیرد.»


رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به بر سرمایه‌گذاری برخی کشورها در حوزه علم و فناوری گفت: «برخی کشورهای منطقه با سرمایه‌گذاری‌های کلان و دوپینگ مالی تلاش کرده‌اند تا آینده علم و فناوری در منطقه را به خود اختصاص دهند؛ اما هنوز به برکت تلاش جامعه علمی کشور فاصله ما با آنان زیاد است. البته این پیشرفت مرهون نگاه دوراندیش و حکیمانه رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» بود که با طرح موضوع نهضت نرم افزاری، نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نگاه نوین به موضوع علم در کشور رات بنیان گذاشتند.»


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «البته همه این تلاش‌ها در زمینه "تمدن سازی نوین اسلامی" صورت گرفته و کشورمان پرچمدار این حرکت مبارک است. آنچه که به پیشرفت علمی کشورمان جلوه زیبایی می‌بخشد مشارکت همه دانشمندان علاقه‌مند به همکاری با ایران در این جریان است و با نگاه برآمده از نگاه اسلام به علم جریان پیشرفت علمی کشورمان یک جریان فراملی و متعلق به همه ملل جهان است.»


او افزود: «کشورمان در زمینه‌هایی مانند زیست فناوری، نانو، سلول‌های بنیادین و ... در سطح جهان هم دانش و هم محصول و هم نیروی انسانی متخصص دارد که در سطح بین‌الملل شناخته شده هستند. بیش از 200 دانشمند ایرانی جزو یک درصد از دانشمندان معتبر جهانی هستند، در حالی که روزی این رقم نزدیک به صفر بود. بنابراین باید با کنار گذاشتن برخی تنگ نظری‌ها زمینه پیشرفت علمی کشور را مهیاتر کرد.»


دزفولی ادامه داد: «شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به مقتضیات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و با رصد وضعیت علم و فناوری در جهان و نگاه به توانمندی‌های داخلی در این زمینه سیاستگذاری کرده است و نتایج این سیاست‌ها را امروز در شکل گیری نهادهایی مانند پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و... مشاهده می‌کنیم.»


بیش از 30 هزار عضو هیئت علمی در سال‌های اخیر جذب شده‌اند


عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: «بیش از 30 هزار عضو هیات علمی در سال‌های اخیر جذب شده‌اند و امروز سرمایه نیروی انسانی کشور در این زمینه به 90 هزار عضو هیات علمی رسیده است. امروز تلاش برای ارتقای سطح علمی اعضای هیات علمی و افزایش تعداد اساتید در کنار توجه به رشد علمی آنان یکی از برنامه‌های اصلی در آموزش عالی کشور است.»


او افزود: تجربه موفق نهادهایی مانند جامعه المصطفی (ص) در گسترش همکاری‌های علمی باید بیشتر مورد استفادده قرار گیرد. در زمینه علوم انسانی کار خوب شروع شده و ان‌شالله در این دوره خواهیم توانست این کار را به نتیجه برسانیم. در این زمینه با مقاومت‌هایی نیز روبرو هستیم، ولی خوشبختانه بیش از 30 برنامه درسی با رویکرد بومی سازی، روزآمدی، کارآمدی و اسلامی سازی در شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی تدوین، تصویب، ابلاغ و اجراء شده است.»


دزفولی ادامه داد: «در زمینه تحول در علوم انسانی خوشبختانه هم حوزه علمیه و هم دانشگاه پای کار آمده‌اند و البته جامعه دانشگاهی باید مطالبه‌گری خود را افزایش دهند. در زمینه ارتباط با حوزه‌های علمیه، در دوره اخیر فعالیت شورای انقلاب فرهنگی، شورای تخصصی حوزوی تشکیل شده و ارتباط با حوزه‌های علمیه به طور مستمر و موثر ادامه دارد.»


او به موفقیت‌های جامعه دانشگاهی در حل مشکلات جامعه اشاره کرد و گفت: «در هر زمینه‌ای که کشور پیش رفته، بخشی از این پیشرفت بر دوش جامعه دانشگاهی کشور قرار گرفته است. عدم توجه لازم به موضوع "مهارت افزایی" و "حافظه محور" بودن نظام آموزش و پرور ش ما از برجسته‌ترین نقاط ضعف این نظام است.»


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، موضوع متناسب سازی کتب درسی مورد توجه قرار گرفته ولی هنوز این کار انجام نشده است و ما به طور جدی این موضوع را از دوستان وزارت آموزش و پرورش مطالبه کرده‌ و می‌کنیم.»


عضو هیات علمی دانشگاه تهران به اهمیت دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: «این دانشگاه باید نماد تحول علمی برای جهان اسلام باشد. باید شهرک علمی و تحقیقاتی امام رضا (ع) با همت آستان قدس رضوی ساخته شود. بنابراین با تمسک به سیره آن امام بزرگوار که به حق عالم آل محمد (ص) نام گرفته‌اند و باید این دانشگاه باید مامن و پشتوانه همه دانشمندان اعم از مسلمان، مسیحی و ... باشد؛ چون پیام علم آموزی و تکریم دانش در مکتب اهل بیت «ع» یک پیام جهانی است.»


دزفولی افزود: «باید این جایزه در همه زمینه‌های علمی و در یک روند علمی و معتبر به دانشمندان فعال در زمینه‌های مختلف اهدا شود. نزدیک به 8 دهم درصد از تولید ناخالص داخلی«G D P » به پژوهش اختصاص می‌یابد در حالی که باید این رقم به 3 و نیم درصد برسد. هر چقدر در علم و فناوری سرمایه‌گذاری شود نه تنها اسراف نیست بلکه با بازدهی چندین برابر این سرمایه‌گذاری بازخواهد گشت.»


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به لزوم کاربردی شدن پژوهش‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: «در ابتدای دهه 80 شمسی سالانه 2 پتنت در جهان ثبت می‌کردیم ولی امروز این رقم به 45 پتنت رسیده است. پتنت پیشران تجاری سازی علم و فناوری و نشانه آمادگی برای تولید محصول دانش بنیان است. بنابراین با توجه به قابلیت‌ها، توانمندی‌ها و توانمندی‌ها و با تقویت خودباوری و روحیه اتکا به نفس این جهاد مقدس استمرار یابد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر