صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ارشاد دیگر مثل سابق سخت گیری نمی کند/ هدفمان رفع انقطاع فرهنگی میان نسل گذشته و نسل جدید موسیقی است

نشست خبری کنسرت «بگو کجایی» با حضور محمد معتمدی، علیرضا امینی سرپرست گروه، رضا شایسته رهبر ارکستر و ایمان دلفانی نماینده تهیه‌کننده اثر در حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر : 204729

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در مراسمی که ظهر امروز برگزار شد ابتدا علیرضا امینی سرپرست گروه عنوان کرد: آثار زیادی هستند که نقل و بازخوانی شده‌اند. مجید وفادار یکی از بزرگان عرصه موسیقی است که آثارش به کرار بازتولید و بازخوانی شده است. او آهنگساز فعال از دهه بیست به بعد است و حدود 300 تصنیف در مجموعه آثارخود دارد. از مجموعه این تصنیف ها حدود 200 اثر، نمونه صوتی دارد و دستنوشته نت‌های این آثار به قلم خود استاد وفادار است.


او گفت: در ارکستر مجید وفادار ساختار موسیقی کلاسیک ایرانی به خوبی دیده می شود. ما باید سعی کنیم در بازخوانی آثار هماهنگ باشیم تا بتوانیم اجرای خوبی را به مخاطب ارائه دهیم. البته این نکته را بگویم که صحبت از یک کنسرت نیست، بلکه 300 اثر داریم که در کنسرت هایی قبل از ماه محرم، در برج میلاد و یکی هم در تالار اندیشه اجرا می شوند.


او ادامه داد: ما برای اجرای این آثار باید ارکستری را پیدا می کردیم که بتواند آثار استاد وفادار را به خوبی اجرا کند که در نهایت ترکیب ارکستر نیایش و ارکستر چکاوک با هم این آثار را اجرا می کنند.


پس از آن محمد معتمدی خواننده اثر عنوان کرد: خوشحالم پس از سال پروژه ای به صورت منسجم از کارهای یک هنرمند بزرگ را روی صحنه می بریم. آثار مجید وفادار برای نسل ها خاطره انگیز بوده ولی در حال حاضر اسم او را کمتر می شنویم. او کسی است که در اثر تحولات نه چندان مثبت موسیقی، نام و آثارش کمتر شنیده و دیده می شود. هدف ما این است؛ خسارتی که به موسیقی در گذشته وارد شده است را جبران کنیم.


چرا انقدر سنگ اندازی در این راه زیاد است؟


او در ادامه گفت: ما در‌خصوص کارمان ادعایی نداریم که بگوییم میخواهیم کار عجیب و غریبی انجام بدهیم ولی تاریخ موسیقی ما از نقطه ای قطع شده است و تمام تلاش ما با این هدف است که دوباره شروع کنیم و این پیوند را بار دیگر ایجاد کنیم . آنچه اجرا می کنیم با طبع شنیداری هنرمند موسیقی ایرانی همخوانی داشته باشد.


رضا شایسته، رهبر ارکستر اظهار داشت: در حال حاضر هرکسی در حوزه سیاست می خواهد سمتی بدست آورد شعارش اشتغال است. حرف من این است که چرا نباید از گروهی که متشکل از سی چهل نفر است و دارند کار می کنند حمایت شود و چرا انقدر سنگ اندازی در این راه زیاد است؟ انتظارم این است؛ تا جایی که می شود با ما وگروه های موسیقی همکاری کنند مثلا در روند گرفتن مجوز، سالن اجرا و هزینه های زیاد آن و خیلی از مسائل دیگر. ما گروه های خوب زیاد داریم که کارشان خوب است ولی متاسفانه بخاطر این سنگ اندازی ها نمی توانند کارشان را ادامه دهند و پیشرفت کنند. خواهشم این است که لطفا از ما حمایت کنید چون زمانی موسیقی ما موفق است که ما تعداد ارکسترهای زیادی داشته باشیم.


او در ادامه افزود: رسالت اصلی ارکستر ما زنده نگه داشتن آثار قدیمی هنرمندان و کسانی است که خودشان نوازنده هستند، بنابراین وقتی اجرای «بگو کجایی» به من پیشنهاد شد استقبال کردم چراکه محمد معتمدی جزء افراد توانمند و قدر است و او کسی است که نسبت به کارهایش حساسیت دارد.


شایسته گفت: برنامه ی ما دو بخش دارد که هر بخش چهار قطعه ی ارکسترال دارد. آهنگ بزم یاران، جلوه ی هستی و به سوی تو در بخش نخست اجرا می شود که در همین بخش ساز و آواز با پیانو در دستگاه چهارگاه اجرا می شود.


طی بیست سال فعالیت هنری ام هیچ گونه حمایتی از صدا و سیما نشده ام


پس از آن محمد معتمدی توضیح داد: قالب اصلی موسیقی، ترانه است یعنی شعری که برای موسیقی سروده شده است. غزل به تنهایی فرم کامل ادبی است و معمولا آثاری که در موسیقی ایرانی ماندگار شده اند براساس ترانه ساخته شده اند. ترانه همچون لباسی است که بر قامت موسیقی دوخته می شود ولی غزل مانند عبایی است که بر دوش موسیقی انداخته می شود. اگر غزل برای موسیقی استفاده می‌شود، بهتر است که از اشعار حافظ و سعدی نباشد چرا که گوش مردم از‌ آنها پر است و به دنبال خلاقیت و ترکیب‌های جدید هستند.


معتمدی با اشاره به اجرای آثاری که قبلا بازخوانی شده اند گفت: آثاری که ما روی صحنه می بریم به جز «به سوی تو» که زیاد شنیده شده، مابقی کمتر شنیده شده اند و در عین حال کمتر هم باز آفرینی شده اند. ما نباید در بازآفرینی آثار هدفمان را که رفع انقطاع فرهنگی میان نسل گذشته و نسل جدید موسیقی است، فراموش کنیم.


او اضافه کرد: وزارت ارشاد دیگر مثل سابق سخت گیری نمی‌کند و به واژگان ایراد نمی‌گیرد به هرحال این هم بخشی از زندگی و جامعه امروز ما است و نمی توان منکر آن شد.


وی در پایان اذعان کرد: من خودم دانش آموخته ی دانشکده صدا و سیما هستم ولی در طی بیست سال فعالیت هنری‌ام هیچ گونه حمایتی از صدا و سیما نشده ام. متاسفانه صدا و سیمای ما در سال های اخیر منشا جریانی نبوده است.


کنسرت «بگو کجایی» نهم شهریور ساعت 21:30 در برج میلاد و 24 شهریور در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.



انتهای پیام/

برچسب ها: محمد معتمدی
ارسال نظر