صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۵ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

بشار اسد: ایران بدون هیچ محدودیتی به سوریه کمک کرده است/ در آمریکا رئیس‌جمهور تصمیم ساز اصلی نیست

رئیس‌جمهوری سوریه در افتتاحیه کنفرانس وزارت امور خارجه این کشور گفت دشمنان فکر می‌کردند که سوریه را سالم تحت سیطره خود می‌گیرند، اما آنان در این هدف تاکنون شکست خورده‌اند.
کد خبر : 204716

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار اسد گفت:‌ «سوریه همواره در تاریخ هدف حمله بوده است و هر کس بر این هدف مسلط شود بر خاورمیانه مسلط می‌شود. برای همین غربی‌ها دوست ندارند که کشورهایی مانند ایران یا سوریه مستقل باشند و خلاف نظر آنان اقدام کنند.»


وی افزود: «خیلی از کشورهای غربی به ظاهر با نظام‌های دموکراتیک اداره می‌شوند اما در حقیقت لابی‌هایی مانند لابی قدرت بر این دولت‌ها سلطه دارد. برای نمونه در آمریکا رئیس‌جمهوری تصمیم ساز (اصلی) نیست.»


بشار اسد با بیان اینکه نقش کشورهای عربی در موضوعات سیاسی و بین‌المللی صفر است، تصریح کرد: «دشمنان سوریه تاکنون در تحقق هدف اصلی خود که براندازی سوریه بود شکست خورده‌اند. البته ما هم به‌طور کامل پیروز نشده‌ایم، اما نشانه‌های پیروزی به چشم می‌خورد.»


اسد گفت:‌ «دشمنان فکر می‌کردند که سوریه را سالم تحت سیطره خود می‌گیرند، اما آنان در این هدف تاکنون شکست خورده‌اند.»


رئیس‌جمهوری سوریه گفت:‌ «درست است که مواضع سوریه بخشی از دلایل بروز جنگ در این کشور بوده است ولی تنش‌های بین‌المللی و توازن قوای مختلف نیز بی تاثیر نبوده‌اند. حتی روسیه قبول نمی‌کند که غرب در برابر هژمونی‌اش قیام کند، همانطور که درباره سوریه، ایران و کره‌شمالی چنین وضعیتی وجود دارد.»


وی افزود: «پروژه‌های غرب با اخوان‌المسلمین و دیگر گروه‌های مدعی اسلام سیاسی شکست خورده است ولی درگیری همچنان ادامه دارد. نمی‌توانم بگویم که چه زمانی می‌توان از پیروزی بر این پروژه سخن گفت چرا که همچنان درگیری‌ها ادامه دارد.»


بشار اسد در ادامه تصریح کرد:‌ «جنگ‌های منطقه از زمان جنگ (تحمیلی) علیه ایران در سال 1980 آغاز شده است و انعطاف نشان دادن در برابر نقشه‌های غرب کارساز نیست چنانکه می‌بینیم جنگ در عراق سال‌ها است که ادامه دارد. پیامدهای جنگ کنونی در عراق که با نام‌های مختلف انجام می‌شود، بیش از پیامدهای جنگ و تهاجم مستقیم است.»


رئیس‌جمهوری سوریه گفت: «در هر جلسه‌ای که با مخالفان (خارج‌نشین) برگزار شده است، این گروه‌های مزدور همیشه منافع کشورهای حامی خود را مطرح کرده‌اند. بعد از این همه سال (از بحران)، ما این شخصیت‌ها و افراد را شناخته‌ایم و برای همه روشن شده است که این افراد صرفا آلت دست هستند. برای همه روشن شده است که این افراد مثل ابزار و ادوات پزشکی هستند که تا از آن‌ها استفاده شد، در سطل زباله انداخته می‌شوند، ولی اینها یک فرقی با این ابزار دارند و آن این است که ابزار استرلیزه است اما اینها آلوده‌اند.»


بشار اسد با بیان اینکه سوریه همچنان به حملات خود علیه تروریست‌ها ادامه می‌دهد، گفت:‌ «اقداماتی که تحت عناوین انسان‌دوستانه انجام می‌شود، هدفی جز به شکست کشاندن مبارزه با تروریسم ندارند. ما به گفت‌وگوها به‌طور مداوم و بدون تبعیض دیپلماتیک ادامه می‌دهیم، چه با عوامل میانجی و چه با تروریست‌ها.»


وی افزود: «آنچه در سوریه موفق شد، ایستادگی ارتش در برابر تروریست‌ها و انقلاب مردم علیه آن‌ها بود. انقلابیون حقیقی نخبگان انسانی و اخلاقی هستند. نه آن‌ها که نام خود را انقلابی می‌گذارند، آن‌ها آشغالی بیش نیستند.»


بشار اسد گفت: «ترکیه، روسیه و ایران نقش ضامن آتش‌بس (در سوریه) را برعهده دارند و نه بیشتر. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بعد از افشای نقشش در حمایت از تروریست‌ها نقش یک گدای سیاسی را بازی می‌کند. البته باید بگویم یکی از دلایل ابقای اردوغان در قدرت، ایفای نقش تخریبی در سوریه است.»


رئیس‌جمهوری سوریه تصریح کرد: «این حق ماست که تروریست‌ها را در هر جایی که تحرکی دارند هدف قرار دهیم. هر چیزی کمتر از خروج تروریست‌ها و بازگشت ثبات (به سوریه) به سود این کشور نیست.»


بشار اسد گفت: «نیروهای حزب‌الله همچون یک مبارز سوری که عاشق وطنش است، از خاک سوریه دفاع کردند. همچنین ایران بدون در نظر گرفتن هیچ محدودیتی کمک‌های اقتصادی، نظامی و سیاسی به ما ارائه کرد.»


بشار اسد گفت: «حمایت‌های دوستان به ایستادگی کشور سوریه کمک کرد و مطالب زیادی درباره آقای خامنه‌ای و آقای سید حسن نصرالله نوشته خواهد شد.»


وی افزود: «ما از نظر اقتصادی و فرهنگی باید نگاهمان به شرق باشد. شرق با ما با احترام تعامل می‌کند. ما چهار دهه با غرب تعامل داشتیم اما آنان هیچ سودی به ما نرسانده‌اند و ما را سرسپرده خود می‌خواهند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر