صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۲ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۶

پاسخ مکتوب «آذری جهرمی» به سوالات نمایندگان

در پی انتقادات برخی نمایندگان به عدم پاسخگویی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به سوالات نمایندگان در جریان بررسی صلاحیت وی در مجلس، آذری جهرمی در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی به برخی سوالات نمایندگان به شکل مکتوب پاسخ داد.
کد خبر : 204096

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری آنا، محمد جواد آذری جهرمی در نامه ای خطاب به علی لاریجانی نوشت: «پیرو مکاتبه و تذکر برخی از نمایندگان محترم و معزز مجلس شورای اسلامی ، موارد ذیل جهت استحضار حضرتعالی و نمایندگان محترم به حضور ایفا می گردد.


روز گذشته به دلیل ضیق وقت امکان پاسخگویی به برخی سوالات نمایندگان محترم فراهم نشده که پس از کسب اجازه از رئیس محترمجلسه ، مقرر شد پاسخ‌ها به صورت مکتوب ارائه گردد. به پیوست پاسخ سوالات مطروحه ایفاء می گردد.


اینجانب خود را در برابر سوالات نمایندگان محترم مجلس پاسخگو دانسته و همواره بر این مدار خواهم بود به فضل الهی.


در صورت صلاحدید پاسخ ارائه شده در صحن مجلس قرائت گردد.»


وزیر پیشنهادی ارتباطات در پاسخ به سوال تغییر ساختار مراکز مبادله ترافیک زیرساخت نوشت : «شرکت ارتباطات زیرساخت مجری مصوبات نهادهای قانونی بالادستی از جمله شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات می باشد لذا در اجرای مصوبه 516 در حال حاضر از 98 نقطه سابق به 115 نقطه رسیده و در پروژه های آتی به 170 نقطه خواهد رسید. در خصوص حضوردر 35 نقطه، صرفا یک سرویس از سرویس های شبکه زیرساخت که ترافیک صوت بین استانی و مناطق خاص در قالب 35 نقطه ( مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات) با ارتقای سطح فناوری برای انجام کامل وظایف حاکمیتی مصوبه فوق الذکر بر روی شبکه زیرساخت پیاده می گردد. مزیت استحضار در کلیه 170 نقطه امکان سرویس دهی مناسب با پارامترهای کیفی مصوب وجود خواهد داشت و در نقاط مذکور علاوه بر سرویس دهی مناسب، اعمال پروتکل های امنیتی ( در راستای تامین نیازمندیهای دستگاه ذیربط) و همچنین مدیریت و پشتیبانی متمرکز شبکه و اعمال سیاست های حاکمیتی وجود دارد . در خصوص پالایش اطلاعات ، در اجرای مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص شبکه ملی اطلاعات، شرکت ارتباطات زیرساخت اقدام به جداسازی شبکه اینترنت از شبکه داخلی نموده که این موضوع قابلیت پالایش را به صورت توزیع شده در گستره ای بزرگتر ( از 2 نقطه قبل به 25 نقطه ) ود ر نقاط انتهایی شبکه اینترنت فراهم نموده است.»


جهرمی همچنین در پاسخ به سوال‌ها در خصوص تقاضای ترانزیت و تعداد قرارداد مربوطه و توجیه پروژه ترانزیت 30 ترابیت بر ثانیه عنوان کرد:« در راستای کسب سهم بازار ترانزیت ترافیک شرق به غرب و شمال به جنوب دنیا، از سالهای گذشته پروژه هایی یا مدیریت شرکت ارتباطات زیرساخت و بعضا با مشارکت بخش خصوصی و بین‌المللی مانند EPEG پیاده سازی شده است و تاکنون امکانات ترانزیت ظرفیتی بالغ بر 1000 گیگ برای کشورهایی نظیر عراق و افغانستان و قطر تامین و دایر شده است.


در لایحه برنامه ششم توسعه کشور پیشنهادی دولت ، بند مربوط برای ترانزیت داده نشده بود بلکه بنا به مصوبه و پیشنهاد کمیسیون تخصصی صنایع و معادن هدف گذاری مشخص درج شده و قانونگذار محترم در قالب ماده (67) ، موضوع اجازه افزایش ظرفیت ترابیت بر ثانیه را درج نموده که ناظر بر دو مفهوم اجازه و ظرفیت بوده و به معنی تقاضا و عقد قرارداد نمی باشد. همچنین در ادامه این بند قانونی، موضوع اجازه ایجاد شرکت ترانزیت وابسته به شرکت ارتباطات زیرساخت برای تحقق این مهم داده شده تا با مشارکت و سرمایه گذاری مشترک با شرکت های خصوصی و خارجی با رعایت منافع ملی در رقابت با کشورهار منطقه اقدام بایسته برای کسب سهم مناسب از بازار مذکور به عمل آید و تاکنون هیچ گونه اساسنامه ای در خصوص شرکت مذکور پیشنهاد نشده و موضوع در دست بررسی کارشناسی و مدیریتی می باشد.»


وی همچنین درباره حذف ادارات نظارتی و ادغام در بخش نگهداری نوشت:«شرکت ارتباطات زیرساخت خود را ملزم به اجرای سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری‌( مدظله العالی) و نظام جامع اداری ابلاغی ریاست محترم جمهوری و قوانین برنامه های توسه پنجم و ششم کشور می داند که در این خصوص در جهت کوچک سازی ، چابک سازی و حذف واحدهای غیرضروری اقدام به بازبینی ساختار خود نموده است و در این خصوص پس از اجرای قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی در زمینه نگهداری شبکه خود در قالب قراردادهای مشخص، موضوع نظارت و ارزیابی فنی، نه تنها حذف نشده بلکه با استفاده از فناوریهای به روز مستمرا وضعیت شبکه مورد پایش قرار گرفته و وظیفه مذکور توسط معاونت بهره برداری شبکه که ذاتا مسئولیت مدیریت و بهره برداری از شبکه بسیار بهتر از قبل با شفافیت بیشتر انجام می‌شود و برای تمامی پروژه های توسعه ای شرکت اصل جدا بودن مجری از ناظر محقق شده و همچنین واحد مدیریت پروژه ها در قالب دفترPMO بر پایه استانداردهای جهانی مدیریت پروژه PMBOK در این خصوص فعالیت جدی دارد.»


آذری جهرمی در خصوص حذف و جمع‌آوری تجهیزات شبکه های ماهواره ای و ماکروویو توضیح داد:«افزایش میزان استفاده مردم و کشور از فناوری های اطلاعات و اینترنت از یک طرف و محدودیت تکنولوژی انتقال اطلاعات از طریق اموال ماکروویو از طرف دیگر توسعه شبکه فیبر نوری زیرساخت را ضروری نموده ا ست به گونه ای که اینکه بیش از 60000 کیلومتر فیبرنوری زیرساخت در کشور اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفته است.


این امر حفظ و توسعه شبکه ماکرووی را از ابعاد فنی و اقتصادی در نقاط غیرحاکمیتی توجیه ناپذیر کرده است و 338 ایستگاه مایکروویو موجود، سالانه بیش از 130 میلیارد تومان زیان به شرکت و دولت تحصیل می نماید که شرکت ارتباطات زیرساخت به واسطه نقش حاکمیتی خود نگهداری، بهینه سازی و عندالزوم توسعه بالغ بر 200 ایستگاه های فوق را برای تامین سیگنال رسانی زمینی صدا و سیما ، نیاز نقاط خاص نهادهای نظامی و امنیتی، شرکت فرودگاه های کشور، برخی دستگاه های دولتی و موارد لازم در شرایط بروز بحران، بر عهده دارد. در خصوص 138 ایستگاه باقیمانده که هزینه نگهداری هر یک از این ایستگاه ها سالیانه به طور میانگین نزدیک به 400 میلیون تومان و کاربرد خود را در شبکه مادرمخابراتی از دست داده و فاقد هر گونه ترافیک هستند لازم است به نحوی ساماندهی و تعیین تکلیف شوند که با رعایت تمام جوانب قانونی از ورود زبان به شرکت جلوگیری شود. علاوه بر این شرکت ارتباطات زیرساخت برای ایفای وظایف حاکمیتی خود در هر نقطه حسب نیاز، از فناوریهای رادیویی بهره می گیرد.


شایان ذکر است ارزش دارایی های شرکت در 338 ایستگاه مذکور که از زمین، ساختمان ، تجهیزات رادیویی ، تجهیزات برق،‌دکل ها و جاده های اختصاصی تشکیل شده 218 میلیارد تومان است و ارزش دفتری تجهیزات رادیویی منصوبه در این ایستگاه ها که در سنوات بسیار قبل خریداری شده اند کمتر از 22 میلیارد تومان است . ارزش دفتری تجهیزات رادیویی با طول عمر بالا با میزان سرمایه گذاری در پروژه ای دیگر ( باتوجه به محدوده اجرایی آن و آنالیز قیمت تمام شده حسب فناوریهای به روزتر ) قابل مقایسه نمی باشد.»


وزیر پیشنهادی ارتباطات در خصوص جمع‌آوری هاب ماهواره ای نیز توضیح داد:« تجهیزات پروژه هاب ماهواره جمع‌آوری نشده بلکه در نظر است در اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی و بازگشت سازمان فضایی ایران به زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مطابق ماموریت قانونی سازمان مذکور و جلوگیری از تداخل وظیفه ، مدیریت و بهره برداری از تجهیزات مذکور بر عهده آن سازمان قرار گیرد.»


وی همچنین در خصوص کاهش یک طرفه ، تعرفه اینترنت پاسخ داد:« شرکت ارتباطات زیرساخت مطابق با قانون می بایست مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را اجرا نماید. در مصوبه کاهش تعرفه پهنای باند اینترنت که در قالب یک بسته جامع هم تعرفه سمت مشترکین نهایی و مردم توسط اپراتورهای خصوصی کاهش یافته و هم تعرفه تامین پهنای باند اینترنت از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت کاهش یافته است که نظارت بر اعمال این مصوبه در سمت مردم وظیفه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می باشد.کاهش 40 درصدی تعرفه سرویس پهنای باند اینترنت توسط شرکت ارتباطات زیرساخت موجب تحریک تقاضا و افزایش ترافیک بالغ بر 2/5 برابر شده است . بنابراین با مدیریت اقتصادی بهینه ضمن کاهش تعرفه و کاهش هزینه های غیرضروری، درآمدهای مصوب شرکت مذکور، علاوه بر تحقق بلکه رشد یافته است.»


وزیر پیشنهادی ارتباطات در خصوص میزان زیرباربوندن شبکه فیبرنوری نیز گفت:‌»با توجه به اینکه بیش از 90 درصد هزینه سرمایه گذاری در اجرای پروژههای فیبرنوری مربوط به حفاری ، رفع معارض و دفن فیبرنوری می باشد، بنابراین استفاده از فیبرهای با ظرفیت بالا برای ارائه سرویس های با پهنای بالا و تامین نیاز انتقال مقرون به صرفه است و از آنجاییکه طول عمر فیبرهای نوری استفاده شده حدود 25 سال است، به عنوان زیرساخت اصلی پروژه های انتقال در پروژه های توسعه آتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در ضمن برای افزایش کیفیت سرویس ( کاهش تاخیر) و تضمین پایداری سرویس( ایجاد حلقه های مختلف برای ایجاد افزودگی ) اجرای مسیرهای مختلف فیبرنوری برای تکمیل شبکه در کل کشور اجتناب ناپذیر است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر