صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خبر داد:

توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی بین ایران و ترکمنستان

اجلاس همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای به مدت دو روز در سطح معاونین وزرای راه و شهرسازی و حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در شهر عشق‌آباد برگزار شد.
کد خبر : 203940

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای داود کشاورزیان معاون وزیر و رئیس این سازمان اظهار داشت، در جریان این اجلاس دو کشور با در نظر گرفتن جایگاه ویژه حمل‌ونقل جاده‌ای در تسهیل و تسریع روابط تجاری همچنین انعقاد موافقت‌نامه عشق‌آباد فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران – ترکمنستان – ازبکستان و عمان به‌عنوان سند مادر درزمینهٔ همکاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیتی منطقه‌ای، توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای فی‌مابین دو کشور را مورد تأکید قراردادند.


وی گسترش مناسبات اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمردند و افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری زیادی در ارتقاء زیرساخت‌های حمل‌ونقلی ازجمله در بنادر شمالی و جنوبی خود انجام داده است که تسهیلات ایجادشده از زمان استقلال جمهوری‌های آسیای مرکزی تاکنون مورداستفاده این کشور قرار می‌گیرد که در واقع سیاست ما ایجاد دسترسی سریع و سهل‌تر جمهوری‌های آسیای مرکزی از طریق قلمرو جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد است.


کشاورزیان به روابط بسیار دوستانه و مطلوب رهبران دو کشور اشاره نموده و افزود: احداث پل دوم سواره‌رو سرخس که توافق ساخت آن در جریان سفر رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۳ به شهر عشق‌آباد صورت پذیرفت، ازجمله اقدامات طرف ایرانی برای گسترش روابط حمل‌ونقل جاده‌ای خود با ترکمنستان است.


در ادامه مذاکرات معاون وزیر راه و شهرسازی به اهم موارد موردنظر و مشکلات طرف ایرانی پرداخت و افزود: ازجمله محدودیت ایجادشده توسط دولت ترکمنستان برای پذیرش روزانه فقط ۸ دستگاه کامیون بوده که با توجه به سرمایه‌گذاری کلان دولت‌های دو طرف برای ساخت پایانه‌های مرزی باجگیران – هودان و جلوگیری از اتلاف سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، طرف ایرانی خواستار افزایش تعداد پذیرش روزانه حداقل بین۳۵ تا ۴۰ دستگاه است. به‌ویژه آن‌که مقصد نهایی کلیه کامیون‌های ایرانی حامل کالا، شهر عشق‌آباد است.


وی بیان کرد:طرف ایرانی دوباره آمادگی خود را برای راه‌اندازی سرویس‌های منظم مسافربری بین شهرهای دو کشور و با استناد به موافقت‌نامه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای امضاشده بین دو طرف را پیشنهاد نمود.


رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ،اظهار داشت : از دیگر موضوعات که از سوی هیئت ایرانی مطرح شد، نبود پوشش‌های بیمه‌ای برای سی‌ام‌آر های صادره توسط شرکت‌های حمل‌ونقل ترکمنستان جهت کامیون‌های ایرانی که اقدام به بارگیری از مبدأ آن کشور می‌نمایند. همچنین مشکل اسکورت کامیون‌های ایرانی توسط گمرک ترکمنستان به مقصد عشق‌آباد و سایر شهرهای آن کشور نیز مورد مذاکره قرار گرفت.


وی افزود: در ادامه این اجلاس به عدم دریافت مابه‌التفاوت سوخت از کامیون‌های ترکمنی جهت تردد در جاده‌های ایرانی همچنین به یکسان بودن نرخ فروش گازوئیل در مرز بازرگان به کلیه کامیون‌های خروجی اعم از ایرانی و خارجی و بدون هیچ‌گونه تبعیضی اشاره شد، ضمن اینکه فروش گازوئیل به کامیون‌ها هنگام خروج از تمامی مرزهای ایران حتی بازرگان اجباری نیست و در واقع رانندگان خروجی از این سیاست وزارت نفت ایران با توجه به نرخ فروش گازوئیل در مرز بازرگان‌ که بسیار کمتر از نرخ آن در خاک ترکیه است، استقبال می‌نمایند.


کشاورزیان اعلام کرد: با توجه به پتانسیل‌های ایران در زمینه تولیدات وسایل نقلیه سنگین از وزیر و معاون وزیر حمل‌ونقل ترکمنستان برای بازدید از شرکت‌های ایرانی سازنده کامیون و اتوبوس دعوت شد که مورد استقبال طرف ترکمنی قرار گرفت.


بر اساس این گزارش کوسایف معاون وزیر حمل‌ونقل ترکمنستان نیز ضمن تأیید نظرات جمهوری اسلامی ایران پیرامون ضرورت هرچه بیشتر همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور و ابراز خشنودی دولت متبوع خود از تکمیل ساخت پل مرزی سواره‌رو سرخس اظهار داشت، وزارت حمل‌ونقل ترکمنستان با آگاهی از موقعیت ویژه ترانزیتی ایران و تسهیلات ایجادشده توسط دولت جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای محصور در خشکی در منطقه برای انتقال محمولات خود به آب‌های آزاد همچنین واردات کالاهای خود از این طریق، ابراز امیدواری کرد که با توجه به افتتاح چند پروژه مشترک بین دو کشور ازجمله افتتاح و بهره‌برداری از راه‌آهن قزاقستان – ترکمنستان – ایران همکاری‌های مشترک بین دو کشور در زمینه توسعه زیرساخت حمل‌ونقل بیش‌ازپیش فعال گردد.



انتهای پیام/

ارسال نظر