صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۲۵ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶

۲ ابر اولویت سیاست خارجی آینده چیست؟

وزیر خارجه کشورمان گفت: بی تردید عصر برتری غرب به سر آمده و وارد عصر پسا غربی شده است.
کد خبر : 203802

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از تسنیم، محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه برای دولت دوازدهم که امروز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی ضمن پاسخ به اظهارات نمایندگان مخالف، برنامه‌های خود را اعلام کرد.


نکات مهم ظریف در صحن مجلس


- ملت ایران در حالی با مشارکت با شکوه 41 میلیون نفر در انتخابات آرام و امن برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند که در محیط پیرامونی شان گاه برای اداره یک شهر یا روستا ماهها کشتار و خونریزی صورت میگیرد.


- امام بزرگوار ما این باور عمیق را در مردم ایران نهادینه ساخت که قدر قدرتی جز خداوند وجود ندارد و همه قدرتها ناگزیرند در برابر ملتها سر تسلیم فرود آورند


- سند چشم انداز، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه توسعه ششم، برنامه های کشور در حوزه سیاست خارجی را مشخص می کند.


- فراز راهبردی مقام معظم رهبری بر رعایت عزت، حکمت و مصلحت بر دوگانه اندیشی و ایجاد فاصله بین انقلابی بودن و عقلانی بودن خط بطلان می کشد و روشن می سازد که بین حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و سیاست و رفتار عقلانی رابطه‌ای ماهوی وجود دارد.


- بی تردید عصر برتری غرب در جهان به سر آمده و دنیا وارد عصر پسا غربی شده است.


- منطقه ما یکی از سختترین دورانهای تاریخی خود را میگذراند و برخی کنشگران منطقه ای هنوز با پیگیری بازی با حاصل جمع صفر برای خود و دیگران هزینه می تراشند.


- جمهوری اسلامی ایران مظهر مردمسالاری دینی است و این از بزرگترین ذخایر راهبردی کشور است.


- ایران تنها کشوری در منطقه شده که امنیتش را تنها از درون کشور میگیرد و برای امنیت خود به هیچ کشوری متکی نیست و با لبخند و اخم دیگران خوشحال و مضطرب نمی شود.


- ایران به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه ای به مسئولیت منطقه ای خود آگاه است و به دنبال بازی با حاصل جمع صفر نبوده و نیست و به دنبال منطقه ای امن، قدرتمند، پیشرفته و با ثبات است.


- در دولت یازدهم گامهایی بلند و تاریخی برداشته شد که مهمترین آنها گذر از پرونده هسته ای بود.


- با فضل الهی، رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری، مدیریت شجاعانه ریاست جمهوری و پشتوانه توانمندی کشور و حمایت مردم خطرات متعددی از فراروی نظام برداشته شد.


- بهبود معیشت مردم به عنوان هدف اصلی وزارت خارجه از موارد تهی شده و شرایط بین المللی دگرگون شد.


- مردم ایران تنها نمونه خروج از فصل هفتم مشنور ملل متحد در تاریخ هفتاد ساله این سازمان را به نام خود ثبت کرد.


- مصوبه اخیر مجلس در مقابله با اقدامات آمریکا تصویر مقتدرانه ای از همدلی و هم افزایی قوای سه گانه و تلاش مشترک همه ما برای دفاع از منافع مردم و مقابله با بد عهدی ها ایجاد کرد.


- قفل مناسبات خارجی به صورت متوازن، هدفمند و هوشمندانه گشوده شد که حضور نمایندگان عالی 105 کشور و سازمان بین المللی در مراسم تحلیف نمود بارزی از این گشایش و اقبال جهانی است. حضور 30 هیئت از اروپا شامل 10 هیئت به ریاست مقامات رده اول و 20 وزیر و نماینده ویژه، 27 هیئت از آسیا با 16 مقام رده اول و 11 وزیر و نماینده ویژه، 26 هیئت از آفریقا با 14 مقام رده اول و 12 وزیر و نماینده ویژه، 9 هیئت از آمریکا با 3 مقام رده اول و 6 نماینده ویژه در هیچ مراسمی از آغاز انقلاب اسلامی تا امروز سابقه نداشته است.


- عادی شدن فروش نفت با حذف دلالی‌های پر فساد، باز شدن تعاملات بانکی، رفع موانع حمل و نقل دریایی، هوایی و ریلی، ورود 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه خارجی به کشور در طول دولت یازدهم (در دولت نهم 3 میلیارد و 400 میلیون و در دولت دهم 3 میلیارد و 900 میلیون دلار بود)، افزایش گردشگری و توسعه همکاری در حوزه علم و فناری از جمله همکاری هسته‌ای بدست امده است.


- پیوند با ایرانیان خارج از کشور علیرغم کمبودهای مالی از پیش گسترده تر شده که جلوه ای از آن را در صف‌های طولانی همطونان خارج از کشور برای انتخابات ریاست جمهور را شاهد بودیم.


- در 4 سال گذشته با موانعی هم روبرو بوده ایم، از درون و بیرون کشور.


- ملاحظات جناحی، شتاب زدگی در تحلیل شرایط پیچیده، عدم انضباط در کلام و گفتار خارجی، اقدامات موازی و ناهماهنگ در حوزه های گوناگون سیاسی و اقتصادی چالش‌های عمده سیاست خارجی بوده که باید در دوره جدید، نه با قوانین بلکه با اقناع، همدلی و هم افزایی مرتفع شود.


- مناطقه پیرامونی ایران و رفتار برخی از کنشگران منطقه ای مهمترین چالش خارجی پیش روی سیاست خارجی ما، منطقه و جهان بوده است.


- برجام انشا الله به عنوان سند افتخار مقاومت مردم ایران باقی خواهد ماند.


- برخی در منطقه تلاش دارند از تغییراتی که در آمریکا پیش آمده برای تنش و بحران آفرینی بهره برداری کنند.


- تحولاتی که در مدیریت سیاست خارجی و سیاسی آمریکا اتفاق افتاده است و به دنبال آن لفاظی هایی که از سوی دولتمردان این کشور بر ضد ایران انجام میگیرد ناشی از توهم و کج فهمی توامان است.


- وظیفه وزارت خارجه در دولت دوازدهم با هم افزایی هوشمندانه دیگر نهادها، تقویت این باور در نخبگان سیاسی آمریکاست که ایران ستیزی سکه‌ای از رونق افتاده است که در بازار جهانی خریدار ندارد


- دیپلماسی هوشمندان و هدفمند ما باید با نشان دادن عقلانیت و قانونمندی ایران از یک سو و انتخابهای متنوع کشور از سوی دیگر برای تصمیم گیرندگان آمریکا تردیدی باقی نگذارد که تکرار تجربه های شکست خورده قبلی نتیجه ای جز نگرانی بیشتر و انزوای بیشتر برای آمریکا نخواهد داشت.


- برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست. جمله جمله برجام نشان دهنده بی اعتمادی جدی ما نسبت به سیاستهای آمریکا از نخستین روز مذاکرات و مسیر اجرای برجام بوده است.


- نقض برجام باعث انزوای آمریکا خواهد شد و دست ایران برای اقدامات مهم باز است و این اقدامات حتی در قالب برجام نیز دیده شده است.


- بهره برداری از دیپلماسی عمومی و روشهای نوین و کارامد اطلاع رسانی برای تبیین دیدگاههای جمهوری اسلامی ضروری است.


- حمایت همه جانبه از حقوق ایرانیان و کسب حمایت آنها به عنوان مدافعات غیور و توانمند منافع ملی از یکسو و نیز جلب مشارکت ارزشمند آنها برای بازسازی کشور و بویژه استانهای پدری و مادری آنها از مهمترین ظرفیتهای جمهوری اسلامی است.


- در صورت ادامه حضور، با توجه به چالش‌های موجود دو ابر اولویت تقویت روابط با همسایگان و حل و فصل مشکلات منطقه ای و کمک به دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشت مردم را پیگیری خواهم کرد.


- همسایگان بهترین و مهمترین شرکای اقتصادی ما هستند و حضور بخش خصوصی در کشورهای همسایه با حمایت دولت ابزاری کارامد برای تقویت اعتماد متقابل و بهترین ظرفیت برای افزایش تولید و اشتغال داخلی است.


- حمایتهای موثر برای حضور کارآفرینان داخلی در بازارهای کشورهای پیرامونی را فراهم خواهیم ساخت.


- تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه ای بویژه مجمع گفتگوی منطقه ای در خلیج فارس و ایجاد جبهه واحد منطقه‌ای در مبارزه با افراط و تروریسم، مهمترین دستور کار سیاست خارجی را شکل می دهد.


- همکاری با جهان اسلام برای مقابله با صهیونیسم و حمایت از مقاومت و مردم فلسطین و بازگرداندن موضوع فلسطین به عنوان اولویت جهان اسلام رمز اتحاد منطقه ای ما خواهد بود.


- وزارت خارجه با تقویت جهت گیری راهبردی اقتصادی در ساختار مرکز و سفارتخانه ها و با ایجاد انگیزه و آموزشهای لازم برای مدیران، سفرا و کارشناسان، معاونت جدید اقتصادی و سفارتخانه ها را در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی به کار خواهد گرفت.


- برای پیگیری این دو اولویت چابک سازی تشکیلات و اصلاح ساختار با هدف برجسته کردن نگاه منطقه ای و اقتصاد مقاومتی آخرین مراحل خود را امروز طی میکند و امروز امضا خواهد شد.


- افزایش انگیره، کاهش فاصله میان کارشناسان و مدیران عالی و استقرار نظام شایسته سالاری در جذب و استفاده از سرمایه های انسانی با توجه ویژه به زنان، جوانان و قومیتها در رده‌های مدیریتی در داخل و نمایندگی های وزارت خارجه از جمله تغییرات ساختاری ما خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر