صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
آنا بررسی کرد؛

پایان ماجرای املاک نجومی/ استرداد 6 میلیارد و 300 میلیون تومان و فسخ 37 قرارداد واگذاری

ماجرای واگذاری املاک شهرداری تهران به برخی مدیران شهری که به ماجرای «املاک نجومی» مشهور شده بود، بالاخره پس از گذشت 12 ماه به ایستگاه پایانی رسید و در نتیجه ارجاع گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور به دادستانی تهران،‌ در نهایت 37 قرارداد از مجموع واگذاری‌های صورت گرفته فسخ شد.
کد خبر : 203601

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، موضوع واگذاری املاک شهرداری اولین بار، نهم شهریورماه پارسال توسط یک سایت خبری و با استناد به گزارش‌های ارسال سازمان بازرسی کل کشور برای اعضای شورای شهر تهران، منتشر و خبری شد. اگرچه افشای ماجرای حقوق‌های نجومی در ماه‌های پیش از آن باعث شده بود تا این واگذاری‌ها نیز با عنوان «املاک نجومی» معروف شود.


برخی روزنامه‌ها در همان زمان مطالبی با عنوان «۲ هزارمیلیارد تخفیف و تقسیط خاص» و «خانه‌های نجومی» منتشر کرده و شهرداری تهران را به «تخلف» بیش از دو هزار میلیارد تومان در فروش املاک خود با «تخفیف ویژه بیش از ۵۰ درصد» به اعضای شورای شهر، مدیران شهرداری، برخی از خبرنگاران صدا و سیما و تعاونی مسکن قوه قضائیه متهم کردند.احمد حکیمی‌پور، عضو شورای شهر تهران در همان زمان مدعی «تخلف ۱۵۰ میلیارد تومانی» در واگذاری املاک شهرداری تهران به برخی تعاونی‌ها و «تخلف دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی» در فروش املاک به افراد مختلف شد.



این فضاسازی‌ها در شرایطی بود که شهردار تهران در نامه‌ای به رییس قوه قضائیه خواستار رسیدگی به این موضوع شد که با ارجاع پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب تهران، رسیدگی‌ها در این خصوص آغاز شد.



رسیدگی به پرونده در دادسرای تهران


با انجام تحقیقات اولیه از سوی دادسرای تهران، دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که تا روز سه شنبه30 آذرماه 95 در مجموع 50 نفر احضار شده‌اند که هر یک توضیحاتی در مورد املاک دریافتی ارائه داده و برخی نیز منکر دریافت هرگونه ملکی از شهرداری شده‌اند. عباس جعفری دولت‌آبادی با اشاره به اظهارات یکی از احضارشدگان گفت: به عنوان نمونه یکی از بازنشستگان شهرداری آپارتمانی را با قیمت کارشناسی دریافت نموده و چند نفر دیگر با عضویت در تعاونی مسکن، از فروش زمین پروژه، مبالغی دریافت داشته‌اند، چند نفر هم در تحقیقات تصریح کرده اند که هیچ گونه ملکی دریافت نکرده اند.


طبق کارشناسی به عمل آمده از املاک، مابه‌التفاوت آن 6 میلیارد و 300 میلیون تومان است که اکثر متهمان مابه التفاوت قیمت ملک نسبت به بهای موضوع واگذاری را طبق نظریه هیات کارشناسی پرداخت کرده‌اند

تا نیمه دی‌ماه پارسال تعداد احضار شدگان به 67 نفر و تا پایان دی ماه به 74 نفر افزایش یافت؛ البته دادستان تهران قول داد تا از همه افراد مطلع و دخیل در این پرونده تحقیق شود و همین مساله موجب شد تا به گفته جعفری دولت آبادی،‌ تا دوازدهم بهمن ماه 95، تعداد احضارشدگان به 150 نفر برسد. البته بازجویی از افراد مطلع و متهم در این پرونده در نهایت تا 186 نفر ادامه پیدا کرد. افرادی که به گفته دادستان تهران برخی‌هایشان املاک گرفته بودند و برخی هم اصلا ملکی دریافت نکرده بودند. برخی هم به طور غیرقانونی دریافت کرده بودند و برخی هم املاک را ارزان گرفته بودند.



رسیدگی به اتهامات افشاءکنندگان پرونده املاک


همزمان با رسیدگی به تخلفات افراد دخیل در پرونده املاک شهرداری، یاشار سلطانی،‌مدیرمسئول سایت معماری نیوز، و احمد حکیمی‌پور عضو شورای شهر تهران که با انتشار غیرقانونی گزارش سازمان بازرسی کل کشور موجب تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام شده بودند، به دادسرای انقلاب فراخوانده شدند و در نهایت با صدور کیفرخواست، رسیدگی به پرونده این دو نفر نیز در تیرماه امسال در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران،‌ آغاز شد. اگرچه هنوز حکمی برای این افراد صادر نشده است،‌ولی نظرات موافق و مخالف زیادی در خصوص اقدام این افراد بارها مطرح شده است.



پایان ماجرا


حالا پس از گذشت یکسال از طرح ماجرای املاک نجومی، دادستان تهران در خصوص پرونده املاک نجومی اطلاع‌رسانی کرد و در خصوص برخی اخبار منتشره که تفاوت قیمت واقعی املاک با قیمت واگذار شده را 2200 میلیارد تومان اعلام کرده بود، گفت: مبلغ اعلامی مطابق واقع نیست و طبق کارشناسی به عمل آمده از املاک، مابه‌التفاوت آن 6 میلیارد و 300 میلیون تومان است که اکثر متهمان مابه التفاوت قیمت ملک نسبت به بهای موضوع واگذاری را طبق نظریه هیات کارشناسی که توسط بازپرس پرونده تعیین شده ‌است پرداخت کرده‌اند. 37 قرارداد فسخ شده و از 186 متهم در این پرونده تحقیق شده و صرفاً در مورد چند فقره پرونده تعیین تکلیف نشده که در جریان رسیدگی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر