صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۱۱ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶

مشروح دومین روز بررسی صلاحیت وزرای کابینه دوازدهم در مجلس

دومین روز کاری مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از ساعت 8:12 تا ساعت 19:34 در نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شد.
کد خبر : 203507

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی ساعت 8:12 با حضور 241 نفر از نمایندگان و به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.


ادامه بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دستورکار نشست علنی امروز خانه ملت است.


روز گذشته برنامه‌های سید محمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به بیان برنامه‌های خود پرداختند و موافقان و مخالفان آنان نیز نظرات خود را بیان کردند.


امروز هم بررسی سایر وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای وزاتخانه ادامه می‌یابد و وزیر پیشنهادی اطلاعات اولین وزیری است که برنامه‌هایش در نشست علنی امروز بررسی می‌شود.


وزرای پیشنهادی «امور اقتصادی و دارایی»، «امور خارجه»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» هم دیگر وزرای پیشنهادی هستند که احتمالا صلاحیت و برنامه‌های آنان امروز بررسی خواهد شد.


این جلسات به صورت زنده از شبکه خبر پخش می‌شود.


مشروح مذاکرات نخستین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد را اینجا بخوانید.


اسامی کامل 17 وزیر پیشنهادی روحانی برای دولت دوازدهم را اینجا بخوانید.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی صبح امروز، در نشست غیرعلنی به بررسی چگونگی رسیدگی به صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی و ساعات برگزاری جلسات رأی اعتماد رأی اعتماد پرداختند و علی لاریجانی رئیس مجلس در این نشست غیررسمی توضیحاتی در مورد ساعات برگزاری مراسم رأی اعتماد در پارلمان مطرح کرده است.


ساعات بررسی صلاحیت وزریران پیشنهادی در مجلس 35 ساعت است و رئیس مجلس در این نشست گفت که 23 ساعت دیگر از این بررسی‌ها باقی مانده است و باید تلاش کنیم هر چه سریعتر بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را در مجلس به پایان برسانیم.


8:15 قرائت قرآن کریم (سوره 48 آیه مائده)


8:20 پس از قرائت قرآن کریم از سوی قاری و ترجمه آیات، عضو هیات رئیسه مجلس اسامی 10 نماینده متأخبر به این شرح قرائت کرد: محمدنعیم امینی‌فرد، احمد بیگدلی، بهرام پارسایی، سیدقاسم جاسمی، غلام‌محمد زارعی، عین‌الله شریف‌پور، محمد فیضی، جلال میرزایی، نبی هزارجریبی، همایون یوسفی.



8:24 نخستین نماینده سخنران نشست علنی امروز عزیز اکبریان نماینده کرج بود که در موافقت با سید محمود علوی وزیر پیشنهاد اطلاعات نظرات خود را بیان کرد و گفت: دستگیری ۲۰۰ نفر از قاچاقچیان کالا و ارز، کشف بیش از ۳۰۰ تن مواد مخدر صنعتی و سنتی و شناسایی بیش از ۱۲۰ گروه تروریستی از جمله اقدامات مثبت علوی در دوران وزارت اطلاعات دولت یازدهم است.


رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد که عملکرد علوی در چهار سال گذشته باعث افزایش شاخصهای امنیتی و کاهش احساس ناامنی در کشور شده است.


8:34 نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس، دیگر نماینده موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات بود که از بخشی از زمان اکبریان برای دفاع از علوی استفاده کرد و در ابتدای سخنان خود گفت که امروز برای اولین بار است که در طول 10 نمایندگی مجلس در موافقت با وزیر صحبت می‌کند.


وی اظهار کرد: وزارت اطلاعات در چهار سال گذشته تعداد زیادی از سرکردگان گروه های ضد انقلاب را شناسایی کرده است و ۱۲۰ گروه تروریستی در غرب، شرق و جنوب کشور و هزاران نفر از عناصر ضد انقلاب دستگیر شده‌اند و با اقدامات وزارت اطلاعات چندین تن مواد منفجره کشف شده است.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: استرداد ۴ مرزبان و بازگرداندن پیکر شهید دانایی‌فر از پاکستان از دیگر اقدامات علوی در چهار سال گذشته است.



8:40 علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات پشت تربیون قرار گرفت و درباره نقص ساختاری در حوزه اطلاعاتی کشور مطالبی بیان کرد و دلیل مخالفت خود با علوی را این موضوع عنوان کرد که وزیر اطلاعات باید کسی باشد که از حدود وظایف و اختیارات وزارت اطلاعات دفاع کند و علوی در چهار سال گذشته مرد این میدان نبوده است.


عضو هیات رئیسه مجلس گفت: فلسفه تدوین قانون تأسیس وزارت اطلاعات مصوب سال ۱۳۶۲ و قانون بعدی مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب ۱۳۷۴ ایجاد تمرکز در امور اطلاعاتی کشور بود تا از تداخل وظایف و مسئولیت‌ها و از موازی‌کاری جلوگیری شود و نهاد مسئول واحد به مجلس پاسخگو باشد. بر اساس این قانون بخش اطلاعات همه نهادها از جمله قوه قضائیه، سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی، غیر از بخش حفاظت اطلاعات خودشان باید در وزارت اطلاعات متمرکز باشد.


وی تصریح کرد: مشکل امروز مجلس با وزارت اطلاعات این است که به خاطر وضعیت موجود، وزیر اطلاعات نمی‌تواند به بسیاری از سوالات ما نمایندگان پاسخ بدهد. به عنوان مثال وقتی از وزیر اطلاعات درباره بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی در آستانه سال ۹۶ سوال کردیم ایشان گفت این کار توسط نهاد دیگری انجام شده و خود من هم معترض هستم. همین‌طور زمانی که از بازداشت برخی دانشجویان و خبرنگاران یا افرادی که به اتهام جاسوسی بازداشت شده‌اند سوال می‌کنیم وزیر جوابی ندارد و می‌گوید از حیطه اختیار من خارج است. در نتیجه مجلس نمی‌تواند به وظیفه نظارتی خود در اجرای فصل سوم قانون اساسی درباره حقوق ملت عمل کند.


مطهری در پایان از خدمات علوی در وزارت اطلاعات قدردانی کرد.



8:48 علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد پس از علی مطهری به دفاع از علوی برخاست و با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید عشوری، شهید وزارت اطلاعات و شهید محسن حججی شهید سرافراز مدافع حرم گفت: وزیر پیشنهادی اطلاعات از ویژگی‌های لازم برای چنین مسئولیتی برخوردار است. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تدین، ولایت‌مداری، تعامل، صعه صدر و قاطعیت و سرعت در تصمیم‌گیری را از ویژگی‌های علوی هوان کرد.


9:00 محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه که از بخش از زمان بافی مانده بروجردی برای دفاع از وزیر پیشنهادی استفاده کرده بود، در موافقت با برنامه‌های علوی گفت: وزارت اطلاعات از وزارت‌خانه‌های کلیدی و مادر یک کشور است و نیازمند مدیری توانمند و مسلط به امور است. آقای علوی وزارت اطلاعات را به دور از سیاست‌زدگی و جریانی اداره کرد که از توانمندی‌های او است.


9:10 علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات برای دفاع از برنامه‌های خود پشت تریبون مجلس قرار گرفت و با گرامیداشت یاد شهدای وزارت اطلاعات و قدردانی از از مقام معظم رهبری برای موافقت با ادامه مسئولیت خود، گفت: در چهار سال گذشته اهتمام بر حفظ استقلال وزارت، عدم وابستگی حزبی، کار کارشناسی بر محورهای راهبردی در دستور کار بود. در این مدت کار اطلاعاتی مردم‌پایه با مشارکت مردم و دانش‌پایه با چندین هزار کارمند در رشته‌های دکترا و سایر مقاطع تحصیلی و پژوهش‌پایه از راهبردهای وزارت اطلاعات بود.


وی افزود: چهار سال آینده نیز کار اطلاعاتی بر پایه احکام شرعی و رعایت حلال و حرام الهی با رعایت ارزش‌های اخلاقی، قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی در همه جا از جمله با متهمان بر این پایه حرکت می‌کند و اگر با گلایه به حق رییس‌جمهور مواجه بودیم قطعا با برنامه‌ها درصدد زدودن کوچکترین گله‌ها خواهیم بود.


وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند وزارت اطلاعات در بخش‌هایی کار خود را خوب و در بخش‌هایی بسیار خوب انجام داده است، اما مقام معظم رهبری گفتند که در همه بخش‌ها کارها باید «عالی» انجام شود.


علوی ادامه داد: جلوی نفوذ با پوشش‌های مختلف دشمنان را گرفته و زیر ضربه برده‌ایم و گزارش آن را به مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور ارائه داده ایم که مورد لطف هر دو بزرگوار قرار گرفت.


وی با توجه به فعالیت‌های وزارت اطلاعات در چهار گذشته گفت: در این سرباندهایی که بالای 1000 تن مواد مخدر قاچاق می‌کند، همکاری کرده و صدها تن مواد مخدر را کشف کرده و از بین برده‌ایم. بر 120 تیم تروریستی ضربه‌های کاری وارد کرده و بسیاری از سرکرده‌های آنان را به درَک واصل کرده است و بسیاری از سرکرده‌های تاثیرگذار آنان را به هلاکت رسانیدم. حدود هزاران فشنگ و ده‌ها بمب کنار جاده‌ای و ده‌ها جلیقه انفجاری آماده انفجار را کشف و خنثی کرده است.


وزیر پیشنهادی اطلاعات ادامه داد: تنها شهید ما شهید عشوری طی 4 سال گذشته بوده است. ضربه به 120 تیم تروریستی آن‌هم فقط با یک شهید نشان دهنده برخورد هوشمندانه با تیم‌های ترویستی است. استرداد آقای دولت زاده، استرداد آقای نیک‌بخت دیپلمات ربوده شده در یمن، استرداد 4 سرباز گروگان گرفته شده از اقدامات ما در بخش تبادل اطلاعات بوده است.



علوی با اشاره به سخنان انتقادی علی مطهری، گفت: از نکات ایشان تشکر می‌کنم. وزارت اطلاعات وزارتی قانونمدار است و در برابر اختیارات قانونی هر دستگاهی قانونمدار هستیم و از اختیارات خودمان نیز صیانت می‌کنیم. ایشان به گونه‌ای فرمودند که گویا کسی به اختیارات قانونی ما تعدی کرده است در حالی که چنین چیزی نیست. اختیاراتی که به نهادها واگذار می‌شود یا مرجع ولایت دارد یا مرجع مجلس دارد. به اختیاراتی که از سوی رهبری واگذار می‌شود تمکین کرده و احترام می‌گذاریم و برای کاهش اختیارات‌مان از این مسیر کوچکترین واکنشی نشان نمی‌دهیم. اگر رهبری تمام اختیارات ما را به نهاد دیگری واگذار کند دست ادب به سینه می‌زنیم.


وی خاطرنشان کرد: تعامل و همفکری با دستگاه‌های اطلاعاتی از جمله اطلاعات سپاه پاسداران در وضعیت خوبی است. رهبر معظم انقلاب هم از این تعامل خوب با اطلاعات سپاه ابراز خوشحالی کرده‌اند. ما هم خوشحالیم که با این هم‌دلی رهبر عزیزمان را خوشحال کرده‌ایم.


9:40 پس از دفاعیات علوی از برنامه‌های خود، نوبت به بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی رسید و ولی ملکی که به عنوان نخستین مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی سخنان خود را آغاز کرد.


نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس با انتقاد از برنامه‌های کرباسیان گفت: در این برنامه هیچ اشاره‌ای به عملکرد چهار ساله گمرکات نشده است و نمایندگان نمی‌دانند که قاچاق کالاهای غیرضروری از مبادی رسمی به چه علت هنوز متوقف نشده است و گمرک باید گزارش دهد که چرا نتوانسته جلوی آن را بگیرد. کشوری که می‌خواست در سال ۱۴۰۴ در منطقه کشور اول باشد در آزادی اقتصادی رتبه ۲۲ را در میان ۲۲ کشور منطقه دارد و آیا برنامه ارائه شده به مجلس می‌تواند این مسئله را حل کند؟ باید بگویم به نظر من خیر.


وی ادامه داد: در شاخص‌هایی مثل نرخ تورم در میان ۲۶ کشور منطقه 19 هستیم. البته در چهار سال گذشته در سطح دنیا ۳۰ پله ارتقا پیدا کردیم اما در سطح سرمایه‌گذاری خارجی از بین ۲۲ کشور منطقه رتبه 22 هستیم. در حمایت از سرمایه گذاری رتبه ۱۹ را در ۲۰ کشور منطقه داریم. در رقابت‌پذیری از ۲۰، در رتبه ۱۳ هستیم. در شفافیت سرمایه‌گذاری از ۲۰ رتبه هجدهم هستیم و در بسیاری از آمارهای از شاخص‌های بین‌المللی در پایین ترین سطح قرار داریم.


ملکی در پایان گفت: با شعار و نظریه‌پردازی وضع اقتصاد کشور سامان نمی‌یابد. بلکه باید تیم اقتصادی دولت هم قسم شوند و با همراهی مشکلات کشور را برطرف کنند. البته که همه وزرا از مجلس رای اعتماد می‌گیرند اما باید بدانند که در همه این سال‌ها پاسخگوی مجلس و نمایندگان باشند.


لاریجانی در واکنش به این سخنان ملکی گفت: مگر شما رجال‌الغیب هستید که این را می‌گویید؟


9:48 فریده اولاد قباد هم نماینده‌ای بود که در دفاع از وزیر اقتصاد سخنرانی کرد. وی اصلاح نظام بانکی، مالیاتی و گمرکی را مهم‌ترین مطالبات از وزیر آینده اقتصاد عنوان کرد و گفت: اید ببینیم که دولت یازدهم را با چه شرایطی از نظر رشد اقتصادی و تورم تحویل گرفته‌ایم و بدانیم که این دولت باید از ثبات اقتصادی، تورم تک رقمی و افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه بهره‌برداری کند. در سال 91 رشد اقتصادی ایران 7- درصد بوده و در سال 95، به 12+ رسیده است و تورم هم تک رقمی شده است.


نماینده مردم تهران در مجلس افزود: کرباسیان با فضای کسب و کار و معادلات جهانی آشنایی کامل دارد و با توجه به سوابق تدریسش در دانشکده های اقتصاد و مدیریت از دانش روز در خصوص جدیدترین تئوری‌های روز اقتصاد و مدیریت برخوردار است. ایشان از منظر تجربیات مدیریتی هم 28 سال معاون وزیر صنعت، نفت، بازرگانی و اقتصادی بوده و چهار سال به عنوان معاون آقای طیب‌نیا وزیر اقتصاد موفق دولت یازدهم نقش مثبتی ایفا کرده است.


قرار بود اولادقباد 5 دقیقه از زمان خود را به معصومه آقاپور علیشاه نماینده شبستر واگذار کند که اینکار را نکرد و چند ثانیه بیشتر از 15 دقیقه قانونی خود هم در دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصاد سخنرانی کرد.


10:04 سید هادی بهادری به عنوان دومین مخالف وزیر اقتصادی در جایگاه ناطقان قرار گرفت و گفت: کرباسیان باید با یک تیم مشاوره قوی و هماهنگ بسترهای لازم برای جبران ضعف های تئوریک اقتصادی کشور را فراهم کند، هماهنگی تیم اقتصادی دولت دوازدهم بسیار مهم است که مرکز ثقل آن وزیر اقتصاد است و وزیر اقتصاد از سوی مجلس مورد سوال و استیضاح قرار می گیرد لذا انتظار مجلس از وزیر اقتصاد این بوده که نقش هماهنگی بین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی را ایفا کند و با همکاری این دو نهاد بتواند اقتصاد کشور را به شرایط مطلوب تر هدایت کند.


نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: در برنامه دولت مطالب خوبی بیان شده اما فاقد اهداف کمی است و اگر برنامه به صورت یک نقشه راه 4 ساله با ذکر شاخص ها بیان شود، می توان به راحتی کنترل کرد. کرباسیان به عنوان یکی از مدیران خوش سابقه و خوشنام برای اینکه پس از رأی اعتماد مجلس موفقیت خوبی در کابینه داشته باشد باید این ضعف ها را پوشش داده و با یک تیم هماهنگ وضعیت اقتصادی کشور را بهبود بخشد.



10:15 رسول خضری با استفاده از زمان باقی‌مانده بهادری در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصادی اظهار کرد: اکنون رکود در بازار و عرصه کار موجب شده که دل مردم برای تورم تنگ شود یعنی این وضعیت قابل قبول نیست و ما باید درفکر رفع این رکود باشیم. بحث مؤسسات مالی هم اکنون زبانزد عام و خاص است ما در سال 90 و 91 که قبل از تشکیل دولت بود یک سری اختلاس های 3 هزار میلیارد دلاری درغرب و شمال کشور اتفاق افتاد در استان آذربایجان غربی و کردستان همچنان بلاتکیف است.


نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس گفت: انتظار داریم در بخش سیاست‌های که بانک مرکزی به صورت انقباضی نگاه می‌کند به سیاست‌های مالی‌اش در واقع برنامه و بودجه و مجموعه سازمان برنامه و بودجه یک سیاست انبساطی را دنبال کند.


10:20 سید کمال‌الدین شهریاری در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت دوازدهم اولین کسی بود که دروازه ورود دلارهای غیرنفتی به کشور را باز کرد. وی یکی از چهره‌های موفق دولت بوده است و امروز امیدوارم که وی با رأی بالا مشابه رأیی که در مجلس نهم به دکتر طیب‌نیا داده شد به عنوان وزیر موفقی در خدمت دولت باشد.


نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس درباره سوابق مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصاد افزود: وی از سال 60 در دولت شهید رجایی قائم مقام معاونت برنامه و بودجه بوده و در دولت مقام معظم رهبری معاونت وزارت صنایع سنگین را برعهده داشته و در تمام دولت‌ها از جمله دولت کارگزاران، اصلاحات و اعتدال کار کرده است که این نشانگر شخصیت وی است که بدون وابستگی به هیچ حزب و گروه و خط سیاسی تنها برای کشور کار کرده است.


10:32 عبدالحمید خدری دیگر نماینده موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد که از 4 دقیقه زمان باقی مانده شهریاری استفاده می‌کرد، در دفاع از کرباسیان اظهار کرد: فراهم‌سازی شرایط توانمندسازی بخش خصوصی، تسهیل فضای کسب و کار، برون‌گرایی هوشمندانه و تقویت روابط اقتصادی خارجی به صورت کاملا هدفمند، مشارکت در بهبود و عدالت اجتماعی و ارتقای بهره‌وری، ایجاد شفافیت در اقتصاد، مشارکت در احیا و اصلاح نظام بانکی و تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی تنها گوشه‌ای از برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی دولت دوازدهم است.


نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس گفت: به جرات می‌توانم شهادت دهم که کرباسیان را از نظر انرژی و خستگی‌ناپذیری در سطح یک جوان سی و چند ساله می‌دانم که مجموعه این ویژگی‌ها به علاوه قاطعیت در تصمیم‌گیری از ایشان یک مدیر اجرایی بسیار توانمند ساخته است.


10:38 وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در تشریح برنامه‌های خود برای این وزارتخانه اظهار کرد: آمده‌ام تا برنامه‌های مصوب برای گسترش تولید داخلی و کاهش بیکاری را عملیاتی کرده و آمده‌ام تا سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه را اجرایی کنم که این امر با یک عزم عمومی و مشارکت نمایندگان مجلس امکان پذیر است.


مسعود کرباسیان گفت: سند برنامه و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که ازسوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده که بر مبنای اقتصاد مقاومتی ذکر شده، شاخص‌های کمی را دارد و چیزی جدا از این قضیه نباید داشت؛ رشد 8 درصد، سپرده‌گذاری ارزی، ضریب جینی، شاخص‌های مهم کلان، متغیرهای اقتصادی، منابع مالی و سایر این قضایا را محاسبه کرده‌ایم.


وی اضافه کرد: بر اساس برنامه ششم باید بهره‌وری سالیانه 2.8 رشد کرده و سرمایه‌گذاری 21.4 درصد رشد داشته باشد که سوال درباره نحوه آن است، در گذشته اشکالات زیادی در اجرای اهداف وجود داشت که در 4 سال گذشته شاخص‌ها بهبود زیادی داشته که باید به مراتب در چارچوب برنامه موفق‌تر عمل شود.


وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی افزود: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اصل 44، سیاست‌های برنامه ششم توسعه، قانون مالیات‌های مستقیم، قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار وجود دارد که مهم نحوه اجرای آن است که در متن برنامه پیشنهادی به تفصیل توضیح داده شده است که یکی از آن مردمی سازی اقتصاد است که برای تحقق آن بهبود محیط کسب و کار در اولویت قرار دارد و دولت و بخش‌های عمومی باید از عرصه تصدی‌گری اقتصاد بیرون رود.



کرباسیان گفت: بیش از 40 معاونت، سازمان، شرکت، بانک و بیمه زیر نظر وزیر اقتصاد است به دلیل تجربه کاری طولانی در این وزارتخانه و آشنایی با بخش‌های مختلف به‌طور حتم از سابقه طولانی حضورم در مجامع تصمیم‌گیری و مدیریت اجرایی بهره خواهم برد. رأی اعتماد مجلس بار سنگین یک مسئولیت دشوار را بر عهده من می‌گذارد، بنده مشکلات مردم را از نزدیک درک کرده‌ام.


وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: نمایندگان آگاه هستند که مشکلات معیشتی مردم در چه حدی است، می‌دانید جوان بیکار داشتن به چه معنایی است و چه بار سنگینی را بر او و خانواده‌اش تحمیل می‌کند بنابراین پس از رأی اعتماد از تمام تجربه و دانشم و ارتباط مستمر با مجلس برای حل مشکلات استفاده خواهم کرد.


11:03 رئیس مجلس شورای اسلامی برای تسریع در روند رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، پیشنهاد برگزاری جلسه علنی پس از نماز مغرب و عشا را مطرح کرد که با مخالفت قاطع نمایندگان مواجه شد.


لاریجانی پیش از رای‌گیری خطاب به به نمایندگان گفت: اگر می‌خواهید هفته آینده تعطیلات بیشتری داشته باشید، می‌توانیم امشب بعد از نماز مغرب و عشا دو ساعت بررسی وزرای پیشنهادی را ادامه بدهیم. ساعت 7 و نیم هم ترافیک است و می‌توانیم دو ساعت کار کنیم بعد برویم.


نمایندگان مجلس با 76 رأی موافق، 150 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 261 نماینده حاضر در صحن علنی با این پیشنهاد لاریجانی مخالفت کردند.


11:09 محمدعلی پورمختار به عنوان نخستین نماینده مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه در جایگاه سخنرانان قرار گرفت و تاکید کرد: باید امور سفارتخانه‌ها سامان یابد، زیرا کارکرد نسبتا ضعیفی در دوره گذشته داشته‌اند و این مهم در کمیسیون اصل 90 طی دوره گذشته براساس گزارش‌های دریافت شده بررسی شده است و شاهد ضعف مفرط در وزارت امور خارجه به لحاظ ضعف در نظارت و ارائه مسئولیت به سفرا هستیم.


نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ گفت: متاسفانه سفارتخانه‌ها در حمایت از اتباع ایرانی عملکرد ضعیفی داشته اند، در این راستا شکایات زیادی از اتباع ایرانی که با مشکل مواجه شده و نیاز به همکاری داشته اند، واصل شده است که مجبور شدیم بر این اساس جلساتی را با آقای قشقاوی برگزار کنیم، حتی در برخی از موارد، حل برخی از مشکلات نیاز به مساعدت داشت که مسئولان در پاسخ عنوان کردند که با کمبود بودجه مواجه بودند، اما چنین دلیلی موجه نیست.


وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه نتوانسته درباره اتهامات ضدحقوق بشری برخی کشورها مانند آمریکا و انگلیس، اجماعی را ایجاد کند، تصریح کرد: وزارت خارجه در این راستا نتوانسته برای مقابله با این اقدامات قطع‌نامه‌هایی را از سوی مراجع ذی‌ربط صادر کند و هم اکنون در این حوزه شاهدیم قطع نامه های مجمع عمومی سازمان ملل و شورای حقوق بشر علیه کشورمان به طور مکرر صادر می شود، اما مشاهده نشده که وزارت امور خارجه چرایی این قضیه را تحلیل کند و دلیل این موضوع را مشخص کند.


11:20 محمدرضا پورابراهیمی هم با استفاده از 4 دقیقه زمان باقی مانده پورمختار نظرات را در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه اعلام کرد.


نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: دیپلماسی اقتصادی یکی از مباحثی که در سالهای گذشته در مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده ام، این موضوع را قبل از وزارت ظریف در وزارت امور خارجه از آقای صالحی پرسیده ام و تا امروز هنوز شاهد اقدام قابل قبولی دراین زمینه نبوده‌ایم.



رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با هیات وزیران در سال گذشته عنوان کردند که سفرا از حضور فعالان اقتصادی در خارج از کشور مطلع نیستند، این در حالی است که سفیر کشوری مانند کره جنوبی وقتی استوارنامه خود را تحویل می‌دهد، اولین جلسه خود را با نمایندگان ال جی در ایران در نظر می گیرد، امروز جنگ ما جنگ اقتصادی است اما سفرای ما در این زمینه هیچ دانشی ندارند.


11:25 حسین رضازاده نماینده مردم کازرون در مجلس هم در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی خارجه سخنرانی کرد.


11:37 بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز هم از زمان باقی مانده رضازاده برای دفاع از ظریف استفاده کرد.


11:40 سید محمد ابطحی در مخالفت با عملکرد محمدجواد ظریف نظرات خود را بیان کرد و گفت: روز گذشته رئیس جمهور در دفاع از عملکرد وزارت خارجه در دولت یازدهم سخنانی گفت که سکوت در قبال آن سخنان جایز نیست. آقای ظریف در برنامه‌ای که به مجلس ارائه داده، اشاره کرده که سیاست خارجی باید در دایره قدرت تصمیم‌گیری وزارتخانه قرار گرفته و افراد غیرمسئول در امور سیاست خارجی دخالت نکنند و همچنین اشاره شده که در دولت دوازدهم تلاش وزارت امور خارجه این است که جایگاه این وزارتخانه در سیاست‌سازی را احیاء کرده و در اجرای سیاستهای یکپارچه اقتدار بیشتری از خود نشان دهد و پیگیری و ممانعت از دخالت مسئولین غیرمرتبط در مسائل وزارت خارجه را جزو برنامه‌های خود ذکر کرده است.


نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس ادامه داد:‌ سوال ما از آقای ظریف این است، آیا این توفق دیپلماسی بر جنگ است؟‌جای تاسف است که دشمن ما از خود رفتاری نشان می‌دهد که به خاطر دادن چند وعده نسیه متضرر شده است ولی دوستان ما با وجود دادن امتیازات گسترده اینگونه خوشحال هستند. آمریکا باید دیگر چه کاری انجام دهد که شما قبول کنید که برجام نقض شده است؟


وی تاکید کرد: قرآن به ما گفته است که چگونه قرارداد ببندیم و در صورتی که طرف مقابل ما بدعهدی کرد چگونه از معاهده خارج شویم.


11:58 زهرا ساعی هم در نطق خود به دفاع از وزیر پیشنهادی امور خارجه پرداخت و گفت: ظریف با اتخاذ راهبرد توقف ایران‌هراسی و در مذاکرات دشوار با ۶ قدرت جهانی توانست با جلب همکاری‌های بین‌المللی، به بحران ساختگی غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد.


نماینده تبریز در مجلس افزود: وزیری می‌خواهیم که در طول چهار سال آینده در چالش‌های بین‌المللی تأثیرگذار باشد، بنابراین باید با رأی بالا به آقای ظریف کمک کرد تا قدرت چانه‌زنی بیشتری داشته باشد.


12:06 طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس هم از زمان باقی‌مانده در حمایت از وزیر پیشنهادی امور خارجه سخنرانی کرد و گفت: وزارت خارجه توانسته است روابط بحرانی با برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی را به خوبی مدیریت کند، اظهار داشت: وزارت خارجه توانسته است روابط در حال سکون با کشورهای اروپایی را به تحرک تبدیل کند و روابط گسترده‌ای با کشورهای اروپایی برقرار کند.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: منش و مشی آقای ظریف، رویکرد جدیدی را به عرصه دیپلماسی کشور وارد کرده که مبتنی بر خودباوری و تعامل سازنده در جهان است.


12:15 محمد جواد ظریف پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان خود، گفت: ایران زندگی منطقه‌ای و پیوندهای منطقه‌ای را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌داند و بپذیریم که مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از فصل 7 منشور ملل متحد در تاریخ 70 ساله این سازمان را با افتحار به نام خود ثبت کردند. در اینجا از نقش برجسته مجلس شورای اسلامی و به ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در روند و تثبیت برجام و نظارت بر برجام که بزرگ‌ترین حمایت مجلس از دستگاه دیپلماسی است، تشکر می‌کنم. مصوبه اخیر مجلس در مقابله با اقدامات ضدایرانی آمریکا تصویر مقتدرانه‌ای از همدلی قوای سه‌گانه و تلاش مشترک همه ما برای دفاع از حقوق مردم و مقابله با بدعهدی‌ها ایجاد کرد.


وی اظهار کرد: ایران امنیت را از دورن کشور و مردم خود می‌گیرد، برای تامین امنیت خود به هیچ کشوری متکی نیست و با اخم و خنده دیگران خوشحال و مضطرب نمی‌شود. ایران قدرت اقتصادی را از درون می‌گیرد و ایران به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه‌ای به مسئولیت منطقه‌ای خود آگاه است و به عنوان قدرتی به دنبال منطقه‌ای امن و پیشرفته و با ثبات است.


وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: حضور ۳۰ هیات از اروپا شامل ۱۰ هیات به ریاست مقامات رده اول، شامل ۲۰ وزیر و نماینده ویژه، ۲۷ هیات از آسیا با ۱۶ مقام رده اول و ۱۱ وزیر و نماینده ویژه، ۲۶ هیات از آفریقا با ۱۴ مقام رده اول و ۱۲ وزیر و نماینده ویژه، ۹ هیات از آمریکا با سه مقام رده اول و ۶ وزیر و نماینده ویژه که حضورشان در هیچ مراسمی از آغاز انقلاب اسلامی تا به امروز سابقه نداشته است، در تاریخ ما ثبت شد.


ظریف گفت: سیاست خارجی به جای تحمیل هزینه در خدمت بهبود شرایط اقتصادی مردم قرار گرفته و توفیقات فراوانی اعم از عادی شدن فروش نفت با حذف دلالی های پرفساد و بازگشت قانون مند درآمد حاصله، باز شدن تعاملات بانکی، رفع موانع حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی، ورود ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم که برای بیان کردن اهمیت این عدد مقایسه ای را خواهم داشت مبنی بر اینکه قبل از تحریم ها سرمایه گذاری خارجی در دولت نهم ۳.۴ میلیارد دلار و در دولت دهم ۳.۹ میلیارد دلار بوده است.


وی افزود: ما سیاست‌های اعتمادسازی در منطقه را با جدیت دنبال خواهیم کرد و حمایت های لازم برای حضور کارآفرینان را در بازارهای حوزه پیرامونی فراهم خواهیم ساخت، گسترش همکاری های دو و چند جانبه در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه گرفته تا اعتمادسازی با همسایگان برای ایجاد محیطی امن برای تمام کشورها چه در منطقه و چه در داخل کشورها ضرورتی انکارناپذیر است.



** در جریان بررسی صلاحیت و برنامه‎های وزیر پیشنهادی امور خارجه، عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شروع به فریاد زدن کرد و جو مجلس برای لحظاتی متشنج این رفتار شد و تعدادی از نمایندگان از جمله جهانبخش محبی‌نیا خود را به صندلی سامری رساندند و تلاش کردند با بیرون بردن او، جو مجلس را آرام کنند.


12:45 نامه قدردانی 172 نماینده از خدمات علی طیب‌نیا وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد.


13:00 سومین جلسه علنی نوبت صبح مجلس شورای اسلامی به ریاست مسعود پزشکیان پایان یافت.


14:33 چهارمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی به‌منظور بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی در مجلس به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.


14:45 سید مرتضی خاتمی نماینده ماه‌نشان در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: براساس اجرای طرح تحول سلامت، زیرساخت‌های درمانی اصلاح و به تعداد تخت‌های بیمارستان‌ها اضافه شد. پرداخت از جیب مردم به طور قابل توجهی کاهش یافته است.


وی افزود: 95 درصد برنامه‌های وزیر هم‌سو با شرح وظایف و سیاست‌های ابلاغی کلی مقام معظم رهبری و برنامه ششم است.


14:54 احمدی بیگدلی با استفاده از 5 دقیقه زمان باقلی مانده خاتمی در حمایت از قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: قاضی‌زاده هاشمی با روحیه جهادی وارد محیط پراضطراب وزارت بهداشت شد. ایشان طبق اصل ۲۹ قانون اساسی سلامت را حق همه مردم می داند و معتقد است انسان سالم محور رشد و توسعه است.


نماینده مردم خدابنده در مجلس ادامه داد: با تلاش‌های شبانه‌روزی قاضی‌زاده هاشمی رتبه ایران در میان ۲۱۰ کشور جهان در ارائه خدمات پزشکی بهبود یافت. کمبود دارو از ۳۵۰ قلم به ۳۰ قلم رسید و تنها سه درصد بیماران برای تامین نیازهای خود به خارج از بیمارستان رجوع می‌کنند. در دوره وزارت ایشان هزار و ۵۰۰ تخت اورژانس ایجاد شده و زیر میزی از بین رفت.


15:03 احمد علیرضابیگی در انتقاد از وزیر پیشنهادی بهداشت سخنرانی کرد و گفت: به موجب قانون تشکیل شرکت‌های دولتی باید براساس تصویب مجلس باشد، اما متاسفانه با برگزاری مناقصه، این شرکت‌ها حیاط خلوتی است که موجب فساد شده و دیوان محاسبات هم در گزارش خود به آن اشاره داشته است.


نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: برخی سیاست‌های غلط اتخاذ شده در حوزه سلامت، منجر به تامین منافع گروهی خاص شده به همین دلیل بودجه سلامت پاسخگوی نیازهای موجود نیست.


15:13 ولی ملکی نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس هم با استفاده از زمان باقی مانده علیرضا بیگی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت گفت:۲۰ میلیارد بدهی بیمه‌ها در دوره مدیریت آقای هاشمی وجود دارد. چرا از جیب کارمندانی که یک میلیون حقوق می‌گیرند، برداشته می‌شود و به جیب افرادی ریخته می‌شود که یک میلیارد حقوق دارند؟ اقدامات آقای هاشمی در دوره ریاستشان، بیمه‌ها را زمین‌گیر کرده و در پرداختی پزشکان در مناطق محروم تأخیر یک ساله وجود دارد. رانت‌خواری هم یکی دیگر از ایرادات وارده در مدیریت ایشان است.


وی افزود: قاضی‌زاده هاشمی تحمل مخالفت را ندارد و به سرعت از کوره درمی‌رود که زیبنده یک مسئول جمهوری اسلامی نیست.



15:17 علی لاریجانی با بیان اینکه وزرای پیشنهادی باید به سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان پاسخ بدهند، گفت: پس از تذکر یکی نمایندگان مبنی بر پاسخگو بودن وزرای پیشنهادی به سوالات مطرح شده از سوی نمانیدگان مخالف و موافق، وزیر پیشنهادی اطلاعات در نامه‌ای به سوال آقای دلخوش پاسخ داد و نوشت در مور فضای مسموم مجازی در استان گیلان، ‌وزارت اطلاعات حسب وظیفه با هرگونه فعالیت ناسالم با همکاری سایر دستگاه‌ها برخورد جدی خواهد کرد.


رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای آذری جهرمی هم در نامه‌ای نوشت پیرو سوالات روز گذشته به دلیل ضیق وقت امکان پاسخگویی فراهم نشده و پس از کسب اجازه از پزشکیان رئیس جلسه مقرر شده پاسخ را به صورت مکتوب بدهند. ایشان گفته خود را پاسخگو می‌دانم و پاسخ را مکتوب کردند که به نمایندگان ارائه خواهد شد.


15:34 سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در زمان نیم ساعته برای دفاع از برنامه‌های خود، اظهار کرد: امروز هر ایرانی متقاضی بیمه سلامت فارغ از هزینه آن می‌تواند تحت پوشش قرار بگیرد. 11 میلیون نفر ایرانی بیمه شده‌اند و نزدیک به 85 درصدشان درآمد کمتر از یک میلیون داشته‌اند. همچنین داروی کم‌یاب به 13 قلم رسیده است.


وزیر پیشنهادی بهداشت افزود: من متأسفم قبل از اینکه در دستگاه قضایی مطلبی رسیدگی شود، توسط برخی نمایندگان از تریبون مجلس اعلام شد. در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی همیشه حرف و حدیث بوده و هر کسی هر مطلب و هر مدرکی دارد مطرح می‌کند بدون اینکه به دستگاه قضائی اطلاع دهد، در حالی که ما تابع قانون هستیم.


وی اظهار کرد: در حوزه دارو همیشه حرف و حدیث بوده است. هرکسی مدرکی داره به دستگاه قضاییه دهد، مگر اینکه شما دستگاه قضایی را قبول نداشته باشید. در طول 2 سال گذشته حاشیه‌سازی در این حوزه بسیار زیاد بوده است و چندین مسئول تغییر کرد اما در این دولت ما شاهد موفقیت‌های فراوانی بودیم. ما نسبت به فساد حتماً حساس هستم و اگر کسی مدرکی دارد ارائه کند. البته در حوزه مدیریتی در این بخش ضعف داریم که ان‌شالله در دوولت دوازدهم آن را برطرف خواهیم کرد.


قاضی‌زاده یادآور شد: شاید نمایندگانی که در دوره قبل در مجلس حضور داشتند، سردرگمی و مراجعات پی درپی مردم برای یافتن داروهای ضروری را در سال‌های 90 و 91 دیده باشند. امروز تعداد داروهای کمیاب به کمتر از 30 قلم نسبت به 350 قلم شروع کار ما کاهش یافته است. میزان واردات دارو علی‌رغم 11 میلیون نفری که بیمه شده‌اند، در دولت یازدهم نسبت به قبل 400 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است و سهم داروهای تولید داخل از کل بازارهای دارویی از حدود 60 درصد سال 91 به 70 درصد در سال 95 افزایش پیدا کرده است و این یعنی حمایت از تولید داخل و افزایش صادرات دارو به دو برابر به معنای توجه به اقتصاد مقاومتی است.



16:05 بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی آغاز شد و فرج‌الله رجبی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پشت تریبون قرار گرفت و با تشریح چالش‌های وزارت تعاون گفت: برخی از چالش‌های این وزارتخانه، فراوزارتخانه‌ای است و باید با کمک هیات دولت حل شود. بیکاری مسئله اصلی کشور است. بیکاری را نمی‌شود فقط از وزارت تعاون خواست چون پارامترهای غیرقابل کنترل آن از وزارتخانه تعاون فراتر است. نمی‌دانم چرا شما خودتان را برنامه‌ریز برای این مسئله می‌دانید.


نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: بخش تعاون برای جلوگیری از هر گونه زیاده‌خوابی و انباشت و تکاثر سرمایه‌ها باید در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد. 26 سال است با مسائل تعاونی‌ها آشنا هستم. بنده در حوزه ساختمان یکی دو تعاونی سراغ دارم که جان سالم به در بردند. مشکلات این بخش باید از طریق اعمال حاکمیت حل شود. اعمال حاکمیت در چیست؟ تعاونی‌های نابسامان و ناتوان خودشان به بخش اقتصاد آویزان شده‌اند. این تعاونی‌ها یا باید ادغام شوند یا باید تعطیل شوند یا باید توانمندی‌های‌شان اضافه شود.


وی صندوق‌های بازنشستگی را از معضلات کشور دانست و افزود: چرا دولت دعوای بین وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون در زمینه تداخل منافع و مسئولیت‌ها را رها کرد و به مجلس واگذار کرد. عدم ادغام صندوق‌های بازنشستگی برای کارگران حیاتی است و نمی‌تواند در هم ادغام شود.


16:20 محمدصادق حسنی در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: دولت قبل از هدفمندی فرار کرد اما وزارت رفاه دولت تدبیر و امید یارانه چهار میلیون نفر را حذف کرد البته ما انتظار داشتیم تعداد یارانه بیشتری را حذف کنند ولی آیا باید به آن نمره قبولی داد یا خیر؟ حداقل دستمزد کارگران بیش از تورم یا کمتر از آن افزایش یافته است. آیا به این نمره قبولی می‌دهید یا مردودی؟


نماینده مردم رشت در مجلس افزود: در دولت‌ها نهم و دهم منابع درآمدی بالای کشور به جای سرمایه‌گذاری به هزینه‌های جاری اختصاص یافت. در آن دوره ۸۰ درصد درآمد دولت صرف هزینه‌های جاری شد و از سویی تاثیر اشتغالی سرمایه گذاری قدری زمان‌بر است. در سال ۸۴ جمعیت شاغل کشور ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود که در سال ۹۱ به ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر کاهش یافت و امسال به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.


16:30 سید فرید موسوی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی کار گفت: همگان می‌دانند که پیش از دولت یازدهم چه وضعیت اسفباری حاکم بود امروز ارتقای شفافیت که از مهمترین اقدامات برای مبارزه با فساد است مورد توجه قرار گرفته و در راستای ایجاد شفافیت اطلاعات به روز قابل دستیابی است.


نماینده مردم تهران در مجلس ارتقای شفافیت را از دستاوردهای دوران مسئولیت ربیعی در دوران وزارت رفاه دانست و تاکید که وی ۳۰ دستورالعمل و بخشنامه مبارزه با فساد داشته است.


16:35 امیر خجسته در مخالفت با علی ربیعی خطاب به وی اظهار کرد:‌ سوال ما این است که برنامه شما برای اقشار آسیب پذیر و بازنشستگان چیست؟ بازنشستگانی که بعد از فراغت از کار با فشارهای اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و دغدغه معیشت دارند. آن‌ها به جای تفریح تنها در مشکلات غرق می‌شوند.


نماینده مردم همدان در مجلس با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید برنامه اثرگذار برای بازنشستگان داشته باشند، گفت که اکنون صندوق‌های بازنشستگی شرایط بسیار بدی دارند و بازنشستگان بعد از بازنشستگی با مشکلات بسیار زیادی روبرو می‌شود.


وی با انتقاد از حضور غیرقانونی اتباع خارجی و استفاده از آن‌ها در کارخانه ها و واحدهای صنفی گفت:‌ این اقدام در حالی رخ می‌دهد که کشور به نیروی جوان برای کار نیاز دارد چه توجیهی برای استفاده از اتباع خارجی و عدم استفاده از جوانان دارید؟



17:30 محمد محمودی شاه‌نشین در موافقت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد:‌ وزارت کار یکی از مهمترین وزارت خانه های دولت است و مسائل مربوط به بازنشستگان، مقابله با آسیب های اجتماعی، مهارت جویندگان کار و ... همه در حوزه مسئولیت این وزارت خانه قرار می گیرد.


نماینده مردم شهریار در مجلس با اشاره به عملکرد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ ثبات در مدیریت تامین اجتماعی از اقدامات موفق ربیعی در وزارت تعاون و کار بوده است و اقدام وی در بودجه ۹۶ در مورد سه برابری مستمری مددجویان و اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان به این بخش جای تقدیر دارد. همچنین صدور شناسنامه اقتصادی و الکترونیکی بسیار مسئله مهمی است.


این نماینده مردم در مجلس افزود: شاید آقای ربیعی راضی نیستند که این را بگویم اما باید عرض کنم که در طول این ۴ سال، ‌۵۰۰ میلیون تومان حقوقی که حق جلسات و مزایا بوده را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کردند.


17:38 غلامعلی جعفرزاده هم با استفاده از بخشی از زمان باقی مانده محمودی و در موافقت با ربیعی گفت:‌ حقوق کارگران مقابله با آسیب‌های اجتماعی و حمایت از نیازمندان از جمله وظایف وزارت تعاون و کار است. موضوعاتی هم که نمایندگان در مورد شستا مطرح کردند خود وزیر گفته تمایلی به کار اقتصادی ندارد لذا باید تکلیف شستا را مشخص کنند.


نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: جامع‌نگری در برنامه و داشتن رویکرد اجتماعی و هدف قرار دادن گروه‌های محروم جزء برنامه‌های ربیعی است بنابراین وی کارنامه موفقی داشته؛ ممکن است در چنین وزارتخانه‌ای چهار مورد اشکال هم وجود داشته باشد، هر دقیقه که نمی‌توانیم وزیر را تغییر دهیم.


17:47 علی ربیعی با بیان اینکه برنامه امحای فقر مطلق که رهبری چند بار بر آن تاکید کردند جزو برنامه‌های من است، گفت: حمایت از گروه‌ها هدف و برنامه اشتغال فراگیر و مقابله با فقر از جمله موثرترین کارهاست که با سرمایه‌گذاری می‌توانیم پیشتاز آن شویم.


وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که من مسئول مقابله با فقر درآمدی، فقر سلامت و فقر عاطفی هستم، اظهار داشت: امحای فقر آرمان انقلاب ما بود، و فکر می‌کنم امحای فقر آغاز انسانی‌تر شدن جامعه است.


وی افزود: با دنبال کردن برنامه اشتغال فراگیر برنامه‌های ده‌گانه برای تنظیم عرضه و تقاضای اشتغال تهیه کرده و ایجاد 975 هزار شغل را در برنامه داریم.



ربیعی با بیان اینکه اکنون کمترین چالش میان کارگر و کارفرما وجود دارد، گفت: در چهار سال گذشته 57 درصد ایجاد تشکل‌های کارگری افزایش داشته و حوادث منجر به فوت نیز 37 درصد با کاهش روبرو بوده است.


وزیر رفاه دولت یازدهم یادآور شد: روزی که من به وزارت کار آمدم، 5500 میلیارد برای مستمری وام گرفته بودند اما امروز ما برای توسعه بنگاه‌ها وام می‌گیریم.


وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم با بیان این که دولت پول مناسب برای پرداخت بدهی‌های خود را ندارد، گفت: امروز پر ارزش‌ترین شرکت‌های ما به بورس رفته‌اند و ما سیستمی را فراهم کرده‌ایم که کنترل این صندوق‌ها از محل دفتر رئیس‌جمهور را نیز فراهم می‌کند. یکی از استراتژی‌های مهم ما خروج صندوق‌ها از بنگاه‌داری است که شما هم باید در این زمینه ما را کمک کنید.


18:19 پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بررسی برنامه‌های محمود حجتی نجف‌آبادی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی آغاز شد و مهرداد بائوج لاهوتی به عنوان اولین مخالف وی نظرات خود را بیان کرد و گفت: مدرک تحصیلی ایشان اولین دلیل مخالفت بنده با استاد حجتی است. مهندس حجتی مهندس راه و ساختمان رشته عمران است. ایشان قیر، آسفالت و بتن را خوب می‌شناسند، آیا کشاورزی کشور را می‌توانند به خوبی بشناسند؟ آیا بعد از حدود ۴۰ سال هنوز دکترای کشاورزی نداریم که در راس بخش کشاورزی کشور گذاشته شود. تعهد، تخصص، تجربه و تعامل چهار شاخه مدیریتی است اما آقای حجتی متخصص رشته کشاورزی نیست. سوابق مدیریتی ایشان هم نشان می‌دهد که در حوزه کشاورزی سابقه کار نداشته است.


نماینده مردم لنگرود در مجلس حجتی را در حوزه کشاورزی موفق ندانست و اظهار کرد: وزرا باید نحوه اجرای قانون برنامه را جزو برنامه‌های کاری‌شان به مجلس اعلام می‌کردند. آقای حجتی طبق گفته خودتان در برخی کشورها، ۵۰ درصد ارزش بخش کشاورزی به عنوان یارانه پرداخت می‌شود آیا شما ۵۰۰۰ میلیارد تومان طلب کشاورزان را پرداخت کرده‌اید؟ آیا پول چایکاران که دست‌هایشان پینه بسته را پرداخت کرده‌اید؟ با آنها دست بدهید، دست‌های ترک خورده و پینه بسته آنان دست‌های شما را می‌بُرد. آیا پول سرمازدگان برف در استان گیلان را پرداخت کرده‌اید؟ پاسخ منفی است. به جای آن خیلی راحت از ترکیه و مصر پرتقال وارد کردید.


18:30 صدیف بدری هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: یکی از وظایف وزارت جهادکشاورزی مدیریت بازار مصرف است اما متاسفانه مدیریت این بازار، آشفته است و در برنامه پیشنهادی هم به این مسئله هیچ اشاره‌ای نشده است.


نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه واردات محصولات ترایخته بدون ضابطه در حال انجام است، گفت: مصرف بی‌رویه کود و سموم شیمیایی موجب به خطر افتادن سلامت مردم و بی‌رغبتی کشورهای همسایه برای خرید تولیدات کشاورزی ایران شده است. برای تولید سیب‌زمینی که سالانه 5.2 میلیون تن است، نه برای بازار داخلی و نه برای بازار خارجی هیچ برنامه‌ای وجود ندارد.


وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل سوء مدیریت، برنامه ریزی‌های وزارتخانه و گاهی هم به دلیل ایجاد رانت برای افراد خاص، در فصل برداشت محصولات کشاورزی و دامداری مجوز واردات صادر می‌شود، نمونه آن هم هفت قلم محصولات کشاورزی و دامداری است که مدتی قبل صادر شد.


18:35 فریدون احمدی در سخنانی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: آقای حجتی یک نیرو مؤمن و معتقد است، وزارت جهاد کشاورزی یک وزارتخانه تولیدی است و نگاه ما به این وزارتخانه نیز یک نهاد تولیدی است که به وزارت صنعت بسیار نزدیک است و همپوشانی دارد. ما موافق حضور آقای حجتی در وزارت جهاد کشاورزی هستیم ولی می‌خواهیم تعداد مدیران بازنشسته سطح بالا در این وزارتخانه کاسته شود، این مدیران اگر خیلی کار بلد هستند، بروند کار اقتصادی انجام دهند، بسیاری از مدیران بازنشسته حتی نمی‌توانند یک بنگاه اقتصادی اداره کنند.


نماینده مردم زنجان در مجلس افزود: از شما حجتی قول می‌گیریم در این زمینه تجدیدنظر کنید و جوانان را جایگزین مدیران کنید تا در دوره بعد از بین همین جوانان، وزیر جهاد کشاورزی معرفی شود.


از ساعت 18:50 هم جلسه علنی مجلس به بیان تذکرات و اخطارهای نمایندگان اختصاص یافت و چهارمین نوبت مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ساعت 19:34 پایان یافت.


جلسه بعدی مجلس 8 صبح فردا خواهد بود.




انتهای پیام/

ارسال نظر