صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۲:۳۳ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

80 درصد فارغ التحصیلان علمی کاربردی شاغلند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: اکنون 42 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های مختلف کشور فاقد شغل مناسب هستند و این در حالی است که این آمار در دانشگاه علمی کاربردی کمتر از 20 درصد است.
کد خبر : 203141

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی که میهمان برنامه چرخ شبکه چهارم سیما بود اظهار داشت:‌ در دانشگاه جامع علمی و کاربردی دوره‌های شغل محور و مهارتی فراهم شده است که نیروها را برای بازار کار تربیت می‌کند؛ یعنی رشته‌ها با توجه به نیاز بازار کار تعیین شده‌اند و دانشجو در حین تحصیل مهارت‌های بازار کار را کسب می‌کند و به این ترتیب آماده حضور در بازار کار می‌شود.


وی افزود: در دانشگاه علمی کاربردی 75 درصد دروس به صورت عملیاتی است و 25 درصد آن نظری است در حالیکه در سایر دانشگاه‌های کشور این درصد برعکس هست و 75 درصد دروس نظری بوده و 25 درصد آن مربوط به فعالیت‌های کارگاهی و آزمایشگاهی می‌شود.


امید با اشاره به افزایش دانش آموختگان بدون شغل در کشور گفت: اکنون 42 درصد از فاغ التحصیلان دانشگاه‌های مختلف کشور فاقد شغل مناسب هستند و این در حالی است که این آمار در دانشگاه علمی کاربردی چیزی کمتر از 20 درصد است.


رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان در کشور ما فرهنگ‌سازی درستی انجام نشده است و متأسفانه صاحبان صنایع و مشاغل برای مدرک نسبت به مهارت ارزش بیشتری قائل می‌شوند، تصریح کرد: سیاست‌های دولتی هم مردم را به سمت مردک گرایی سوق می‌دهد. وقتی حداقل مدرک مورد نیاز برای استخدام کارشناسی تعیین می‌شود ، این باعث تشویق بیشتر مردم به مدرک‌گرایی خواهد شد.


امید افزود: اگر اهمیت به مهارت افراد ملموس شود و دستمزدها بر اساس مهارت باشد و نه مدرک، حتما افراد ترجیح می‌دهند برای بدست آوردن مهارت لازم تلاش کنند نه مدرک!


وی با بیان اینکه ارزش‌گذاری یک شبه در جامعه شکل نمی‌گیرد و خانواده‌ها و معلمان در تغییر این رویکرد نقش به‌سزایی دارند، گفت: تغییر نگاه زمان بر است و باید با تصمیمات قاطع این نگاه را اصلاح کرد. دانشگاه جامع علمی کاربردی با ظرفیت فراوانی که ایجاد کرده سعی در اصلاح این نگاه دارد.


امید با اشاره به حضور فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در دانشگاه جامع علمی کاربردی، گفت: دانشگاه علمی کاربردی 925 رشته را بر اساس علاقه و نگاه به بازار ایجاد کرده است.


رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرارسیدن زمان ثبت نام دانشجویان، اظهار داشت: والدین و خانواده‌ها سعی کنند علایق فرزندان‌شان را پیدا کنند و مطابق با آن وی را راهی دانشگاه کنند؛ اجبار خانواده‌ها به رشته‌هایی که دانشجو اصلا به آن علاقه‌ای ندارد موجب سرکوب استعداد‌های او خواهد شد.


وی افزود: امسال شاهد آن بودیم که تعداد شرکت کنندگان در آزمون رشته‌های تجربی افزایش یافته بود. به طوری که برای پنج هزار صندلی دانشگاهی در این رشته، 500 هزار نفر ثبت نام کرده بودند که قطعا یکی از علت‌های این رقابتِ فراتر از ظرفیت، اجبار خانواده‌ها با تعابیری نظیر اینکه می‌خواهیم فرزندم دکتر شود بوده است.


امید در ادامه با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه جامع علمی کاربردی، گفت: در این نمایشگاه 1250 دستاورد این دانشگاه به معرض نمایش گذاشته شد. که از جمله آنها می‌توان به پهبادی اشاره کرد که قابلیت تصویربرداری و به کارگیری در مراکز نظامی را دارد.


رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان با بیان اینکه شهید محسن حججی از فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی در رشته تکنولوژی کنترل بود، یاد این شهید مدافع حرم را گرامی داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر