صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶

ترمیم زخم‌ها با تراشه + ویدئو

محققان دستگاه جدیدی ساخته‌اند که با یک شارژ الکتریکی کوچک سلول‌های پوستی را به هر نوع سلول دیگری تبدیل می‌کند که باعث ترمیم و ذخیره بافت‌های آسیب‌دیده یا پیر شدن آنها در بدن می‌شود.
کد خبر : 202543

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از DigitalTrends، دانشمندان دانشگاه «اوهایو استیت» فناوری انتقال نانویی (TNT) را ابداع کرده‌اند که نقطه عطف بزرگی در پزشکی ترمیمی به شمار می‌رود. آنها با کمک این فناوری، تراشه (TNT) را تولید کرده‌اند که ابعادی به اندازه تمبر نامه دارد، روی پوست قرار می‌گیرد و از طریق یک جریان الکتریکی تحریک می‌شود. نتایج به دست آمده از این تراشه بسیار قابل قبول و امیدبخش است.


این تراشه و جریان الکتریکی در کم‌تر از یک ثانیه برنامه‌ریزی دوباره سلول‌های پوستی را آغاز می‌کنند. زمانی که از این تراشه روی بیمار استفاده می‌شود، تراشه به زخم‌های شدید اطراف سلول‌ها که دچار کمبود خون شده‌اند، امکان می‌دهد که به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده به سلول‌های خونی تبدیل شوند. محققان معتقدند که چنین جراحتی با این روش ترمیمی طی چند هفته درمان می‌شود.


در واقع، TNT نوعی فناوری پلات‌فرمی است که مسیرهای ورودی در مقیاس نانومتر را از طریق تحریک الکتریکی با عمر کوتاه به درون سلول‌های بافت ایجاد می‌کند. از این حفره‌های کوچک می‌توان برای تزریق داروهای جدید به درون سلول‌ها استفاده کرد که پس از آن برای تبدیل سلول‌ها به انواع مختلف سلول‌ها به کار می‌روند. وقتی موضوع برنامه‌ریزی مجدد بافت به میان می‌آید، برنامه‌ریزی فاکتور داروها نقش اساسی در کل بسته پلات‌فرم ایفا می‌کند.


در گزارشی که از این فناوری در مجله «نانوفناوری طبیعت» به چاپ رسیده است، محققان این فناوری را روی پای آسیب‌دیده یک موش آزمایش کردند. پیش از این که دانشمندان از فناوری TNT روی موش‌ها استفاده کنند، جریان خون پای موش محدود شده بود. بعد از تحریک مختصر الکتریکی با این تراشه و گذشت سه هفته از درمان، جریان خون پای موش به حالت اول بازگشت و از نظر عملکردی بهبود قابل توجهی یافت.


محققان در آزمایش دیگری، سلول‌های پوستی را برنامه‌ریزی مجدد کردند تا به سلول‌های عصبی تبدیل شوند و با تزریق آن به درون مغز موش‌ها به بازتوانی و بهبود آنها کمک کند. گرچه این فناوری هنوز روی نمونه‌های انسانی مورد آزمایش قرار نگرفته است اما محققان همچنین به منظور هماهنگی با مقررات به کارگیری این فناوری در انسان‌ها و نیز آغاز آزمایش‌های بالینی در سال 2018 اقدام به تولید فناوری انتقال نانویی خواهند کرد.








مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر